اقتصاد جهان

افزایش صادرات گاز جمهوری آذربایجان به اروپا

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، پرویز شهبازوف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با اشاره به قیمت نفت گفت: کشورش صادرات گاز طبیعی به اروپا را در نیمه نخست امسال ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داد و به این میزان رسید. ۶.۴ میلیارد متر مکعب.
آذربایجان از زمان حمله روسیه به اوکراین و تخریب خط لوله گاز روسیه به اروپا، یکی از منابع جایگزین واردات گاز غیرروسی برای اتحادیه اروپا بوده است.
بر اساس اطلاعات وزارت انرژی آذربایجان، از ژانویه تا ژوئن سال جاری، ۶.۴ میلیارد متر مکعب گاز از این کشور به اروپا صادر شده که ۵۱ درصد از کل صادرات گاز آذربایجان را به خود اختصاص داده است. آذربایجان ۵ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرده است که ۳۹ درصد از کل فروش گاز خارجی این کشور را تشکیل می دهد و صادرات به گرجستان ۱.۳ میلیارد متر مکعب است که ۱۰ درصد باقیمانده را تشکیل می دهد.

مجموع فروش گاز طبیعی آذربایجان به خارج از کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش داشته است.
میدان گازی آبشرون آذربایجان در یک سال بیش از ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز تولید کرده است. این میدان گازی تحت مدیریت شرکت توتال فرانسه و سوکار آذربایجان است و از جولای ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.
وزیر انرژی آذربایجان طرح توسعه فازی میدان گازی آبشرون و افزایش تولید سالانه آن از ۱.۵ به ۶ میلیارد متر مکعب را مرتبط با امنیت انرژی این کشور و شرکای منطقه ای و اروپایی آن دانست.
قبل از جنگ اوکراین، روسیه حدود یک سوم کل گاز اروپا را تامین می کرد. در حال حاضر نروژ که عضو اتحادیه اروپا نیست، بزرگترین منبع تامین گاز اروپا است.
صادرات گاز گازپروم روسیه به اروپا در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۲۲، ۵۵.۶ درصد کاهش یافت.
انتهای پیام/۱۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا