ترندهای روز

افزایش طول عمر با جایگزینی مغز و سایر اعضای بدن؛ آیا بشر بر مرگ غلبه خواهد کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یک آژانس تحقیقاتی در ایالات متحده آمریکا به دنبال تحقق یک پروژه بلندپروازانه است که هدف نهایی آن افزایش طول عمر یا بهبود کیفیت زندگی انسان است. یکی از محققین اصلی این پروژه می خواهد با جایگزینی اعضای بدن از جمله مغز به این هدف دست یابد.

آیا تعویض اندام باعث افزایش امید به زندگی می شود؟

آژانس پروژه های بهداشتی پیشرفته ایالات متحده (ARPA-H) بخشی از وزارت بهداشت و رفاه این کشور است که در سال ۲۰۲۲ به دستور جو بایدن تأسیس شد. وظیفه این موسسه پیگیری تحقیقات نوآورانه و برجسته است که می تواند تأثیر زیادی بر سطح بهداشت عمومی داشته باشد. این موسسه اخیراً ژان هبرت را به عنوان محقق ارشد پروژه جایگزینی بافت عملکردی مغز استخدام کرده است که به دنبال افزودن بافت های بیولوژیکی جوان به مغز انسان است.

وزارت بهداشت آمریکا هدف اصلی این پروژه را کمک به افراد مبتلا به آسیب مغزی اعلام کرده است. به عنوان مثال افرادی که دچار سکته مغزی شده اند ممکن است بخشی از بافت عملکردی مغز خود را از دست بدهند و شاید بتوان با استفاده از دستاوردهای این پروژه فرصتی برای بهبود کیفیت زندگی آنها فراهم کرد. البته دکتر هبرت که در کالج پزشکی آلبرت انیشتین تحصیل کرده بود، در گذشته اظهارات بلندپروازانه تری بیان کرده بود که از جمله آنها می توان به جایگزینی کامل مغز انسان یا سایر اعضای بدن برای مقابله با عوارض بیماری ها یا بیماری ها اشاره کرد. جلوگیری از مرگ ناشی از کهولت سن

او در کتاب خود که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، توضیح می دهد که انسان ها باید به دنبال راهی برای جایگزینی اعضای فرسوده بدن باشند. مثل ماشین مستهلک شده. این تصور دور از ذهن نیست و امکان تحقق آن وجود دارد; به خصوص که امروزه چیزهایی مانند باسن تیتانیومی، قرنیه مصنوعی و دریچه های قلب آزمایشگاهی را می بینیم. البته نباید فراموش کرد که مغز یکی از اصلی ترین ارگان های تحت تاثیر روند پیری است که به مرور زمان حجم خود را تا حد زیادی از دست می دهد و تاکنون راه حل خاصی برای جلوگیری از این روند پیدا نشده است.

برای مقابله با روند پیری مغز، دکتر هیبرت بر جایگزینی بافت های قدیمی با بافت های جوان رشد یافته در آزمایشگاه تمرکز کرده است. البته چنین فرآیندی باید به آرامی انجام شود تا مغز قدرت سازگاری با تغییرات را داشته باشد و بتواند به درستی خاطرات و هوشیاری فرد را به بافت های جدید منتقل کند. او در تحقیقات قبلی خود نشان داده است که برداشتن قسمت‌های کوچک مغز موش و تزریق سلول‌های جنینی به آن‌ها می‌تواند باعث بازآرایی قسمت‌های از دست رفته مغز با همین عملکرد شود.

انتظار نمی رود سایر محققان از فرآیند جایگزینی کامل مغز استقبال کنند. حتی اگر بتوان مغز مناسبی برای اهدا پیدا کرد، محدودیت‌های اخلاقی و عوارضی که در مسیر جراحان وجود دارد، چنین فرآیندی را دور از واقعیت می‌سازد. با این حال، دولت ایالات متحده به حمایت از ایده های دکتر هبرت ادامه می دهد و ۱۱۰ میلیون دلار برای تحقیقات جدید از جمله اثبات کارایی روش او در میمون ها و سایر حیوانات اختصاص داده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا