بانک و بیمه

افزایش قیمت ارزهای مبادله‌ای | دلار نیما ۴۹ هزار و ۷۱ تومان شد

به گزارش افق میهن امروز (دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳) در مرکز مبادلات ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۵۰ هزار و ۴۴۵ تومان و حواله دلاری نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته با نرخ ۴۹ هزار و ۷۱ تومان معامله می شود.

البته افزایش قیمت دلار نیما از ماه های قبل با کندی همراه بوده است، اما با تغییر دولت و رویکرد جدید وزیر اقتصاد سرعت آن افزایش یافت و تاکنون دلار نیما بدون افزایش رو به افزایش بوده است. هر مشکلی از کانال های قیمت عبور کرد و همچنان در حال ثبت رکورد است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی، قیمت دلار نیما از کانال ۴۹ هزار تومانی عبور کرده است. وی در مجلس گفت: دیگر امکان افزایش قیمت ارز نیما وجود ندارد: از ابتدای سال تاکنون قیمت این ارز از حدود ۴۱ هزار تومان به حدود ۴۷ هزار تومان رسیده است. تاثیر تغییر در متغیرهای اساسی نرخ ارز، ما نمی‌توانیم نرخ ارز را بیش از این مقدار افزایش دهیم زیرا نگران نرخ ارز هستیم. تورم هم داریم، نرخ پایین ارز در خدمت کنترل تورم است و اگر با سیاست پولی اتخاذ شده نرخ تورم افزایش پیدا کند، این اقدامات مناسب به نظر نمی رسد.

با این حال امروز دلار نیما دو پله بالاتر از سقف اعلامی فرزین قرار دارد و به نظر می رسد در روزهای آینده شاهد رشد شدید این ارز باشیم.

همتی و همفکرانش افزایش دلار نیما و کاهش نرخ سود بانکی را مهمترین راه حل نجات بورس می دانند. وی بارها از وضعیت نرخ سود بانکی و اختلاف قیمت دلار نیما و آزاد انتقاد کرده است.

اما کارشناسان اقتصادی معتقدند اکنون زمان مناسبی برای افزایش قیمت ارز نیما نیست زیرا تورم کنترل نشده و فشار اقتصادی بر مردم دو برابر خواهد شد.

باید گفت؛ قیمت هر اسکناس یورو در صرافی ایران نیز به ۵۴ هزار و ۴۵۶ تومان افزایش یافت و نرخ نقل و انتقال یورو نیز نسبت به دیروز به ۵۲ هزار و ۹۷۳ تومان افزایش یافت.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات با افزایش نسبت به روز گذشته ۱۳ هزار و ۷۳۵ تومان ارزش گذاری شد و نرخ انتقال درهم نسبت به روز گذشته ۱۳ هزار و ۳۶۱ تومان است. قیمت یکصد دینار عراقی امروز در صرافی اعلام شد که نسبت به روز گذشته ۳۸۴۹۹ ریال افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا