اخبار اقتصاد ایران

افزایش قیمت اینترنت در ایران خلاف جهت دنیا؛ وعده‌های الکی دولت!

دولت برخلاف وعده های قبلی خود به شرکت های انحصاری توزیع کننده اینترنت اجازه داد تا قیمت اینترنت را افزایش دهند. افزایش تعرفه اینترنت در ایران در حالی رخ داده است که در کشورهای پیشرفته چنین چیزی به صورت معکوس اعمال می شود.

ایران تحلیل به نقل از همه میهن، از مهرماه امسال که زمزمه هایی مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت شنیده شد، وزیر ارتباطات گفت: در حال حاضر هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بسته های اینترنت نداریم. اما ظاهرا پیگیری اپراتورها برای افزایش تعرفه ها در دو ماه گذشته ادامه داشته و همانطور که انتظار می رفت افزایش تعرفه اینترنت در دستور کار قرار گرفت.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به این موضوع اعلام کرد: کیفیت اینترنت خط قرمز ماست و با اشاره به اینکه اپراتورها خواهان افزایش تعرفه با هدف توسعه تجهیزات و افزایش کیفیت اینترنت هستند. ، با افزایش تعرفه موافقت کرد. اینترنت اعلام کرد. از این رو سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از افزایش ۳۰ درصدی تعرفه ها به شرط ارتقای کیفیت خبر داد.

در همین رابطه با حامد بیدی مدیر عامل کارزار و فعال اینترنتی گفت وگویی انجام داده ایم. بیدی معتقد است افزایش قیمت تعرفه ها نه تنها با رویکرد جهانی در این زمینه مغایر است، بلکه به دولت کمک می کند تا قیمت ترافیک بین المللی را افزایش دهد.

افزایش قیمت بیش از ۳۰ درصد

با وجود اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزایش قیمت تعرفه اینترنت را «حدود ۳۰ درصد» اعلام کرده بود، اما بررسی ها نشان می دهد این افزایش قیمت حداقل ۳۴ درصد و حداکثر ۴۸ درصد است. بسته های حجیم و بلند مدت با قیمت های بالاتر بازگشته اند و برخی از بسته های کاربری محبوب نیز افزایش قیمت داشته اند.

بررسی ها نشان می دهد بسته یک گیگابایتی یک ماهه در ایرانسل و همراه اول از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده و ۳۴ درصد افزایش قیمت داشته است. پیش از این اپراتورها در نامه درخواستی خود برای تغییر تعرفه اعلام کرده بودند که بسته های ۱ و ۲ گیگابایتی نیازی به تغییر قیمت ندارند.

بسته اینترنت پنج گیگابیتی یک ماهه ایرانسل نیز از ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان به ۳۷ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافته است که این رقم نیز حکایت از افزایش حدود ۳۰ درصدی دارد. تغییرات قیمت و حجم در بسته های چهار ماهه ایرانسل و همراه اول نیز اعمال شده است. بسته ۱۵ گیگابایتی در روزهای گذشته با قیمت ۶۲ هزار تومان فروخته می شد و اکنون این رقم به ۱۱۸ هزار تومان رسیده است. این رقم بیش از ۳۴ درصدی است که پیش از این اعلام شده بود. همچنین بسته های بلندمدت به سبد محصولات بازگشته است و اکنون اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیز بسته های شش ماهه را با قیمتی بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان اضافه کرده اند.

حامد بیدی فعال حقوق اینترنت در خصوص قیمت گذاری و افزایش قیمت تعرفه اینترنت گفت: روش قیمت گذاری به صورت منعطف در اختیار اپراتورها قرار گرفته است و با همان قوانین فعلی می توانند قیمت را افزایش دهند، یادتان باشد دولت حسن روحانی و آقای روحانی آذری جهرمی اپراتورها را جریمه کرد که در نتیجه حدود سه سال است که اپراتورها اجازه افزایش قیمت نداشتند چون خلاف قوانین عمل کرده بودند و به خاطر آن جریمه شدند که به آن انصراف قیمت می گفتند و سه سال از آن زمان می گذرد. حادثه و افزایش قیمت مطرح شد که در نهایت اجرایی شد.»

به کدام سمت می رود

پس از افزایش تعرفه اینترنت، محمدجواد آذریجهرمی وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی در توییتی اعلام کرد: این افزایش قیمت در نهایت مردم را به سمت استفاده از اینترنت ماهواره ای سوق می دهد که پیش از این اعلام شده بود به زودی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.

در شبکه های اجتماعی بسیاری از کاربران با انتقاد از این افزایش قیمت، افزایش ۲۰ درصدی حقوق خود را با افزایش ۳۴ درصدی تعرفه مقایسه کردند و آن را ناعادلانه دانستند.

حامد بیدی معتقد است که این افزایش قیمت بیشتر به دلیل گران شدن ترافیک بین المللی است: «بسیاری از سیاست گذاران خواهان گران شدن اینترنت به خصوص ترافیک بین المللی هستند، ترافیک داخلی با انواع یارانه ها همچنان با قیمتی کمتر از نرخ معمول اجرا می شود. در حال حاضر ترافیک داخلی با تخفیف ۵۰ درصدی روی اپراتورها اجرا می شود که نقض بی طرفی شبکه است.بیشتر از نظر سیاستی دوستان به فکر گران شدن ترافیک بین المللی هستند.

در اسناد بالادستی مانند مصوبات شورای عالی فضای مجازی با این عنوان که اینترنت و ترافیک داخلی نسبت به ترافیک اینترنت بین المللی برتری داده شود، چنین موضوعی وجود دارد. یکی از ابزارهای سودمند آن؛ تفاوت بین نرخ و تعرفه به وضوح تعریف شده است. این هزینه ها بیشتر برای اینترنت واقعی اعمال می شود تا مصرف ترافیک داخلی.

بر خلاف جهت دنیا

افزایش تعرفه اینترنت در ایران در حالی رخ داده است که در کشورهای پیشرفته چنین چیزی به صورت معکوس اعمال می شود. با توجه به بهبود زیرساخت های شبکه، کشورهای توسعه یافته نه تنها سرعت اینترنت را افزایش می دهند بلکه قیمت تعرفه را برای کاربران کاهش می دهند.

حامد بیدی با تایید و اعتقاد حامد بدی مبنی بر اینکه به دلیل بهبود زیرساخت ها قیمت تعرفه ها در حمایت از مردم کاهش یافته است: «اصولا تعرفه اینترنت به زبان ساده در دنیا رو به کاهش است مثلا در آمریکا در حال کاهش است. در ۲۰ سال گذشته تعرفه هر گیگابایت اینترنت ۹۸ درصد کاهش یافته است که این کاهش شدید قیمت به دلیل رشد زیرساخت ها و پیشرفت فناوری است؛ بنابراین از این منظر با کاهش قیمت های جهانی مواجه هستیم. اما در ایران به دلیل تورم و نبود زیرساخت ها قیمت ها در حال افزایش است.

زمانی می توان چنین موضوعی را به درستی تحلیل کرد که بدانیم شرکت مخابرات با چه قراردادهایی و با چه شرکت هایی اینترنت را وارد کشور می کند. اگر شفافیت وجود داشته باشد، می توانیم تحلیل درستی داشته باشیم. بنابراین ممکن است دولت اینترنت را با قیمت بالایی به اپراتورها بفروشد. اتفاقاً یک فرضیه این است که اپراتورها در این مدت به جای چانه زنی باید از دولت می خواستند اینترنت را با قیمت کمتری ارائه کند. ما نمی توانیم فقط بگوییم، چون تورم است، پس باید تعرفه ها افزایش یابد.»

تداخل و فیلتر

آذریجهرمی هفته گذشته با انتقاد از اپراتورها به دلیل درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه اینترنت نوشت: اپراتورها به جای درخواست افزایش قیمت باید از فیلترینگ گسترده سایت ها و شبکه های اجتماعی انتقاد می کردند که عامل اصلی این موضوع شده است. چنین بحرانی

حامد بیدی نیز با نظر وزیر ارتباطات روحانی موافق است: «در کنار آسیب هایی که فیلترشکن از هر نظر به کاربران وارد می کند، موضوع مهم دیگری نیز وجود دارد، موضوع اختلالاتی است که منجر به «انتقال مجدد» می شود، به این معنا که به دلیل وجود اغتشاشات و فیلتر کردن، داده ها چندین بار توسط کاربر دریافت و ارسال می شود و این باعث می شود که خروجی کاربر یک گیگابایت با ۵۰۰ مگابایت محاسبه شود؛ زیرا این وسط داده های تصادفی به دلیل فیلتر شدن مصرف می شود و اپراتور یک گیگابایت محاسبه می کند.

در کشورهای دیگر با این اعداد چنین اتفاقی نمی افتد. این موضوع ناشی از رفتار بد اپراتورهایی است که اصلاً به این موضوع حساس نیستند و تنها به دنبال افزایش قیمت تعرفه هستند. نکته مهم دیگر این است که در دنیا رقابت بین اپراتورها وجود دارد و کاربر حق دارد خودش اپراتور را انتخاب کند، اما در اینجا اپراتورها بی مسئولیت هستند و با توجه به اینکه به صورت انحصاری شکل گرفته است، طبیعتا مردم این حق را ندارند. قدرت انتخاب.”

در عصر امروز، اینترنت جزء لاینفک زندگی بشر است. کیفیت خوب در کنار دسترسی آسان به سایت های مختلف می تواند آسایش روحی خوبی را برای افراد هر جامعه ای به ارمغان بیاورد. در یکی دو سال اخیر نه تنها فیلترینگ گسترده باعث افزایش هزینه استفاده مردم از اینترنت شده است، بلکه اکنون باید با افزایش بیش از ۳۰ درصدی تعرفه ها دست و پنجه نرم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا