اخبار اقتصاد ایران

افزایش قیمت بنزین راه‌حل نیست/ آلودگی هوا نتیجه حکمرانی جزیره‌ای در صنعت خودروست :: افق میهن

یک کارشناس بازار خودرو با انتقاد از سیاست های کلان دولت در حوزه سوخت و مدیریت آلودگی هوا می گوید: تصمیمات جزئی و منفرد از جمله بنزین چند نرخی نه تنها تاثیری در کاهش آلایندگی شهرهای بزرگ ندارد، بلکه تنها به کاهش بار مالی یارانه ها برای دولت منجر می شود.

به گزارش افق میهن؛ در روزهایی که بار دیگر آلودگی هوا کلانشهرهایی مانند تهران را در شرایط بحرانی قرار داده است، نگاه ها به سه عامل اصلی آلودگی یعنی خودروهای فرسوده، کیفیت سوخت و حمل و نقل عمومی نامناسب معطوف شده است. در عین حال، سیاست جدید دولت در مورد قیمت گذاری بنزین و چند نرخی بودن آن نیز بحث های گسترده ای را در مورد تأثیر این رویکرد بر مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا برانگیخته است.

مرتضی مصطفوی کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: اگرچه همه می دانند که خودروهای فرسوده در آلودگی هوا نقش دارند و کیفیت سوخت در بسیاری از موارد استانداردهای لازم را ندارد، اما ریشه اصلی این بحران نبود حاکمیت واحد در حوزه خودرو و انرژی است.

وی افزود: سیاست گذاری در این حوزه ها به صورت مجزا انجام می شود و بدون برنامه ریزی جامع و هماهنگ بر اساس نیازهای واقعی کشور، هر دستگاهی تصمیمات خود را می گیرد و ممکن است این تصمیمات با یکدیگر همخوانی نداشته باشد.

مصطفوی با بیان اینکه خودروهای داخلی به ویژه مدل های قدیمی و فرسوده مصرف سوخت بالایی دارند و کیفیت بنزین تولید داخل همیشه در حد استانداردهای جهانی نیست، می گوید: تا زمانی که همه این عوامل در کنار هم دیده نشود، هیچ سیاست تک بعدی نمی تواند مشکل آلایندگی را حل کند.

وی افزود: تغییرات قیمت از جمله افزایش یا افزایش قیمت بنزین عملا تاثیری در کاهش آلایندگی ندارد و بیشتر با هدف جبران بخشی از هزینه های یارانه ای دولت انجام می شود.

این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: به نظر می رسد به جای سرمایه گذاری در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که تاثیر مستقیم و سریع در کاهش تردد خودروهای شخصی و آلاینده ها دارد، فشار عمدتا متوجه خودروسازان است و این سیاست درستی نیست.

وقتی زیرساخت هایی مانند حمل و نقل عمومی به روز نشده و ناوگان فرسوده همچنان در حال فعالیت هستند، چگونه می توان انتظار داشت که خودروساز به تنهایی کیفیت را بهبود بخشد و آلودگی را کاهش دهد؟

مصطفوی با اشاره به تجربیات جهانی و راه حل بحران آلودگی هوا خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات همزمان و هماهنگ می تواند بیش از هر اقدامی در این زمینه مفید باشد، از جمله حذف خودروهای فرسوده در سراسر کشور، تولید سوخت استاندارد، نوسازی ناوگان عمومی و در نهایت الزام خودروسازان به ارتقای کیفیت، اما به نظر می رسد کمترین نقش را در وضعیت فعلی داشته ایم.

وی بیان کرد: نبود نقشه راه جامع باعث شده هر نهادی تنها بخشی از مشکل را ببیند و نتیجه آن تداوم آلودگی هوا و نارضایتی مردم بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا