اخبار اقتصاد ایران

افزایش قیمت حبوبات در پی افزایش قیمت ارز از اواخر سال ۱۴۰۲/ فاکتورسازی واردکنندگان برای کسب سودهای چندصدمیلیونی :: ایران تحلیل

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران تصریح کرد: کوپن هایی که دولت در پایان سال ۱۴۰۲ برای تامین مواد غذایی در اختیار مردم قرار داد، ۱۰ درصد تقاضای مواد غذایی را که کوپن ها برای خرید آن اختصاص داده شده بود، افزایش داد.

به گزارش ایران تحلیل، حسین فرهادی سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران از افزایش قیمت حبوبات در پی افزایش قیمت ارز از اواخر سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: گران شدن ارز بر بازار ارز تاثیر گذاشت. حبوبات و قیمت این اقلام در پایان سال گذشته تا حدودی افزایش یافت. وی متوجه شد، اگرچه با پیگیری اتحادیه بنکداران مواد غذایی، تصمیم بر این شد که قیمت حبوبات تا پایان ماه مبارک رمضان تغییر نکند و پس از ماه رمضان، با تغییر ارزی که برای واردات این اقلام استفاده می شود، قیمت حبوبات تغییر نخواهد کرد. نرخ ارز از ۲۸۵۰۰ تومان به ۴۲۲۰۰ تومان تغییر می کند. قیمت آن را مشخص کنید. اما افزایش قیمت ارز این معادله را به هم ریخت و قیمت حبوبات در ماه رمضان افزایش یافت. با این تفاسیر مشخص نیست نوع ارزی که در سال ۱۴۰۳ و بعد از پایان ماه مبارک رمضان به واردات حبوبات اختصاص می یابد تغییر می کند یا خیر؟

وی افزود: بانک مرکزی اعلام کرده که امسال ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به واردات کالاهای اساسی اختصاص می یابد، با این حال باید دید در سال ۱۴۰۳ حبوبات مشمول این تخصیص می شود یا خیر؟

فرهادی تصریح کرد: اما احتمال تغییر این ارز باعث شد تعدادی از واردکنندگان حبوبات یا توزیع نکنند یا با قیمت بالاتری عرضه کنند به عبارتی کاهش عرضه توسط واردکنندگان، افزایش قیمت ارز و افزایش تقاضا برای حبوبات در ماه رمضان نوروز باعث افزایش قیمت حبوبات در سال جدید شد.

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران در ادامه به تشریح قیمت حبوبات در واحدهای بانکی پس از افزایش قیمت ارز پرداخت و گفت: قیمت عدس هم اکنون در واحدهای بانکی ۸۳ هزار تومان است و با قیمت ۹۵ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد. در خرده فروشی ها.” قیمت لوبیا قرمز در بانکی با ۲۰ درصد افزایش از ۷۰ هزار تومان به ۹۴ هزار تومان رسیده است. قیمت نخود تغییری نکرده و همچنان با قیمت ۵۰ هزار تومان در بانک ها به فروش می رسد. لپه با ۱۰ درصد افزایش قیمت ۶۴۰۰۰ تومان به فروش می رسد. لوبیا سفید با ۴۰ درصد افزایش از ۶۵ هزار تومان به ۱۰۵ هزار تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای خرده فروشی این اقلام را با ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت به مصرف کنندگان می فروشند.

فرهادی همچنین درباره کاهش محسوس قدرت خرید مردم در شب عید شب گذشته گفت: اما کوپن های غذایی که دولت در اواخر سال ۱۴۰۲ برای تهیه غذا در اختیار مردم قرار داد، تقاضای اقلام غذایی را پیدا کرد که کوپن ها برای خرید آنها اختصاص داده شده بود. . ۱۰ درصد افزایش یافته است.

فاکتورسازی واردکنندگان برای کسب سود صدها میلیونی

سخنگوی اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران در پاسخ به این سوال که چگونه واردکنندگان حبوبات می توانند عرضه حبوبات را محدود یا قیمت آن را افزایش دهند، گفت: مشکل واردکنندگان حبوبات این است که این افراد علاوه بر واردات، به صورت مستقل نیز توزیع می کنند. از اتحادیه بانکداران، غذا دارند و اتحادیه نمی تواند بر آنها نظارت کند.

وی افزود: عدس، نخود، لپه و لوبیا سفید حبوباتی هستند که از طریق واردات تامین می شود و به ویژه عمده عدس موجود در بازار ایران وارداتی است.

فرهادی ادامه داد: امروز واردکنندگان در بازار حبوبات تعیین کننده قیمت شده اند چرا که برخی از آنها حبوبات را به قیمت دلخواه خود به بنکداران می فروشند اما فاکتور رسمی فروش را با قیمت مصوب تهیه می کنند و بانکدار را ملزم به پرداخت مابه التفاوت قیمت واردکننده می کنند. قیمت و قیمت مصوب واریز به حسابی غیر از حساب رسمی واردکننده. بانکدار که حبوبات را به قیمت واردکننده خریده، باید آن را به همان قیمت به اضافه سه درصد سود بانکی به خرده فروش بفروشد.

این عضوهیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران تصریح کرد: واردکنندگان انباری برای فروش ندارند و نظارتی بر نحوه فروش آنها وجود ندارد و بازرسانی که از واحدهای صنفی بازرسی می کنند بنکدارانی هستند که حبوبات را به قیمتی بالاتر از آن خریداری کرده اند. قیمت مصوب و به ناچار بالاتر از این. قیمت فروش متخلف معرفی شده است.

وی تصریح کرد: این عدم نظارت بر قیمت هایی که واردکنندگان برای بنکداران تعیین می کنند به ازای هر بار کامیون چندین صد میلیون تومان سود به آنها می دهد.

فرهادی گفت: راه حل اتحادیه برای حل مشکل این است که واردکننده وارد بحث توزیع نشود و این موضوع در اختیار اتحادیه بنکداران زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا