بانک و بیمه

افزایش قیمت طلا به بالای ۲۴۵۰ دلار| رکورد شکنی تاریخی قیمت طلا در راه است!

بازار؛ گروه بین المللی: قیمت طلا در بازارهای جهانی همزمان با انتشار خبر احتمال کاهش نرخ سود بانکی از شهریورماه افزایش یافت و به بالای محدوده ۲۴۵۰ دلار آمریکا رسید. همانطور که انتظار می رفت، انتشار آخرین داده های آماری از نرخ تورم آمریکا در ماه جولای توسط فدرال رزرو در روز چهارشنبه، بار دیگر امید سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا و ورود سرمایه نقدی آنها به بازار طلا را تقویت کرد.

تثبیت نرخ تورم آمریکا

همانطور که قبلا در گزارش های آژانس افق میهن پیش بینی شده بود، انتشار آمار تورم فدرال رزرو در روز چهارشنبه منجر به شوک مثبتی برای بازار طلا شد. بر اساس نتایج نشست مهم فدرال رزرو، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، هسته اصلی اندازه گیری تورم در ماه جولای، حاکی از تثبیت روند نزولی تورم آمریکا و در حال حاضر احتمال کاهش نرخ تورم در آمریکا است. نرخ سود بانکی در ماه سپتامبر افزایش یافته است. دلیل اصلی کاهش، افزایش نرخ بهره بانکی در بانک های آمریکایی به ۵.۲۵-۵.۵ درصد است که فدرال رزرو طی دو سال گذشته به منظور کاهش نرخ تورم و انباشت نقدینگی در بازار در قیمت ها و کمبود اعمال کرده بود. از رشد بازارهای مالی عمده، به ویژه بازار طلا.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، شاخص دلار طی یک ماه کاهش محسوسی را تجربه کرده و از روز سه شنبه وارد کانال ۱۰۲ شده است که ممکن است به نفع بازار طلا باشد.

بر اساس آخرین داده های فدرال رزرو، نرخ رشد ماهانه تورم در بخش انرژی و مواد غذایی در ماه جولای ۳.۲ درصد بوده است، در حالی که آمار ماه قبل از آن رقم ۳.۳ درصد را نشان می دهد. در واقع فدرال رزرو با اجرای سیاست خود مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی و سپس کاهش آن، توانست روند تورم را مهار کند.

از سوی دیگر همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، شاخص دلار طی یک ماه کاهش چشمگیری داشته و از روز سه شنبه وارد کانال ۱۰۲ شده است که می تواند به نفع بازار طلا باشد. بازدهی ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده نیز به محدوده بالای ۳.۸۴ درصد رسید، اما همچنان در محدوده زیر نرخ هفتگی خود قرار دارد. کاهش بازده اوراق همیشه به نفع دارایی های بدون بازده مانند طلا و بالعکس است. مجموع عوامل فوق حاکی از کاهش قدرت دلار در برابر طلا است که ممکن است منجر به افزایش جریان نقدینگی به سمت بازار طلا شود.

البته باید توجه داشت که ریسک سرمایه گذاری در بازار طلا همچنان پایین است. زیرا با وجود کاهش تورم ماهانه در آمریکا، تورم سالانه همچنان ۰.۲ درصد بالاتر از برآوردهای فدرال رزرو است و به همین دلیل هنوز نمی توان به طور قطعی اعلام کرد که روند کاهش نرخ سود بانکی از ماه سپتامبر آغاز خواهد شد. با این حال، روسای بانک مرکزی برخی از ایالت های آمریکا، مانند رافائل بوستیک از آتلانتا، فرض می کنند که نرخ بهره می تواند تا ۵۰ واحد در ماه سپتامبر کاهش یابد.

تحلیل فنی قیمت طلا

قیمت طلا در بازه زمانی روزانه افزایش تدریجی داشته است اما بیش از سه ماه است که در حاشیه بوده است. نشانگر متحرک نمایی ۵۰ روزه طلا در منطقه ۲۳۹۰ دلار و قیمت فعلی بالاتر از منطقه ذکر شده است. این نقطه در حال حاضر مهمترین پشتوانه طلا محسوب می شود.

افزایش قیمت طلا به بالای 2450 دلار رکورد تاریخی قیمت طلا نزدیک است!

با این حال، RSI 14 روزه طلا در محدوده ۴۰ تا ۶۰ قرار دارد که نشان دهنده سردرگمی در بازار و نبود جهت مشخص قیمت است. با این حال، اگر روند مثبت قیمت در بازار ادامه یابد و قیمت تاریخی طلا از مرز ۲۴۸۳ دلار عبور کند، ممکن است به تعریف نقاط مقاومتی جدید برای این فلز گرانبها منجر شود. از سوی دیگر، در صورت کاهش قیمت و از دست دادن حمایت آن از ۲۲۲۵ دلار (کف قیمت ۶ اکتبر ۲۰۲۳)، قیمت ممکن است به ۱۸۱۰ دلار کاهش یابد. البته در حال حاضر هیچ نشانه ای از افت شدید بازار طلا دیده نمی شود و احتمال افزایش قیمت بسیار بیشتر از کاهش آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا