افزایش قیمت لبنیات از سر ناچاری است، نه سودجویی!
افزایش مداوم قیمت های ورودی ، نوسانات ارزی ، رشد در هزینه های انرژی و بسته بندی ، صنعت لبنیات را با مشکل جدی قرار داده است. فعالان صنعت می گویند افزایش قیمت محصولات لبنی سودآور نیست اما به دلیل فشار شدید بر هزینه های تولید است. فشاری که در نهایت منجر به کاهش قدرت خرید مردم در پایین ترین سطح خود در سالهای اخیر شد.
طبق اخبار تجاری ، ما شاهد روزهایی هستیم که غذاهای اصلی به دلیل عدم تخصیص ارز یا هزینه بالای تولید و غیره در دسترس نیستند. در همین زمان ، مصرف کنندگان همچنین به دلیل کاهش قدرت خرید ، سرانه مصرف محصولات لبنی را کاهش داده اند. مشکلی که کارشناسان می گویند تأثیر مستقیمی بر امنیت غذایی خانگی خواهد داشت.
میر اسلام تیموری – رئیس انجمن محصولات لبنی عوامل افزایش لبنیات را توضیح داد: قیمت شیر خام حداقل یک بار در سال به طور رسمی افزایش می یابد. امسال ، در ابتدا قیمت شیر خام ۲ درصد افزایش یافت و مازاد چربی نیز ۴.۹ درصد افزایش یافت ، یعنی ۵ درصد.
وی ادامه داد: عامل دوم مربوط به مواد بسته بندی است. بخش عمده ای از بسته بندی ها از مواد پتروشیمی تهیه می شود ، که برای آن هیچ تنظیم قیمت وجود ندارد و فقط تحت تأثیر عرضه و تقاضا قرار دارد. بنابراین اگر امروز یک محصول پتروشیمی خریداری کنیم ، ممکن است فردا ۶۰۰۰ تومان با توجه به تغییر شرایط عرضه و تقاضا باشد. در تصمیم دولت همچنین آمده است که موارد پتروشیمی باید با استفاده از خلیج فارس و ارز آزاد هزینه شود. این بدان معناست که هرگونه نوسانات ارزی ، به ویژه برای کالاهای وارداتی ، تأثیر مستقیم و خودکار بر هزینه ها و بسته بندی ها دارد.
تیمور گفت که چهارمین عامل افزایش قیمت ، ارز است که می گوید نرخ ارز در سال گذشته یا حتی کمتر از آن حداقل ۲ ٪ افزایش یافته است و ارز آزاد از حدود ۴۰۰۰ تومن به ۴۰۰۰ تومان افزایش یافته است. نرخ ارز قبلی از حدود ۲ به ۶۰۰۰ تومان به ۴۰۰۰ تومان افزایش یافت. حتی ارز پایه مورد استفاده برای محاسبات دولت در بخش هایی مانند پتروشیمی از ۲۰۰۰ تومن به ۲۰۰۰ و ۲ تومان افزایش یافته است. بنابراین ، تغییر در نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل در افزایش هزینه ها است.
وی ادامه داد: پنجمین عامل افزایش برخی از پست های مربوط به دولت ؛ مانند برق ، گاز و سایر انرژی. عامل ششم همچنین هزینه های حمل و نقل است ، جایی که دولت سال گذشته دو بار نرخ تن کیلومتری را دو برابر کرد. اگرچه این افزایش ممکن است توجیه شود ، اما آنها تأثیر مستقیمی بر هزینه های تولید کنندگان دارند.
با توجه به وضعیت مالی شرکتهای لبنی ، تیمور گفت: “در گزارش های مالی صنعت لبنیات ، حاشیه سود حدود ۲ ٪ تا ۵ ٪ است.” با این حال ، هر یک از این عوامل به تنهایی ۲ تا ۵ درصد تأثیر دارد و در مورد شیر خام حتی ۲ تا ۵ درصد بر قیمت نهایی. بنابراین ، سازنده امکان تحمل چنین بارهایی وجود ندارد. اگر قیمت نهایی افزایش یابد ، ما فقط دو گزینه داریم. یا ما قیمت را افزایش نمی دهیم ، که منجر به ضرر و توقف در تولید می شود ، یا به ناچار مجبوریم قیمت ها را افزایش داده و بار مصرف کننده را تحمل کنیم. این افزایش اجتناب ناپذیر است زیرا هر بار که قیمت افزایش می یابد ، می دانیم که سرانه مصرف در حال کاهش است.
طبق مشاهدات میدانی خبرنگاران ISNA ، محصولات لبنی اخیراً افزایش قیمت دیگری را تجربه کرده اند و خرده فروشان می گویند افزایش قیمت و نوسانات قیمت هر ماه تا دو ماه اتفاق می افتد. فروشندگان سوپر مارکت ادعا کردند که به دلیل افزایش مداوم قیمت و کاهش کیفیت ، بسیاری از محصولات به اندازه خریدار گران نیستند و مشتریان آنها کاهش یافته است.
محصولات لبنی با قیمت ؛ ماست یونانی ۲ گرم ۲ ٪ چربی ۲،۰۰۰ و ۲ تومن ، شیر چربی بالا ۱ سی سی ۲،۰۰۰ و ۲ تومان ، یک و نیم کیلو ماست ۱۰۰۰ و ۲ تومن ، کرم پاستوریزه. ۱۰۰۰ تومان ، ماست ؛ یک هزار و دو شیر با چربی زیاد ۱ میلی لیتر ، دو هزار و دو تومن ، ماست تازه ۲ گرم دو هزار و دو تومن ، پنیر سفید ۲ گرم دو هزار تومان ، پنیر سفید ۲ گرم دو هزار و دو تومان.
محمد فاربود – سخنگوی انجمن محصولات لبنی ایران – به دلایل گران قیمت محصولات لبنی اشاره کرد و گفت: “مهمترین عوامل برای افزایش قیمت شیر شامل افزایش قیمت شیر خام ، افزایش دستمزدها و افزایش هزینه های بسته بندی است.” علاوه بر این ، هزینه های حمل و نقل ، مواد اولیه ، انرژی و نوسانات ارزی نقش مهمی در گرانتر کردن محصولات لبنی دارد.
وی گفت: “دهک های کم درآمد نسبت به وضعیت اقتصادی کشور ، از جمله کاهش مصرف شیر ، آسیب بیشتری وارد می کنند.” بدیهی است که سلامت این بخش از جامعه بیشتر آسیب دیده است ، از جمله پوکی استخوان ، که یکی از مؤثرترین دلایل است.
فاربود در مورد سهم ورودی های وارداتی گفت: خوراک ، چه خانگی و چه با هزینه شیر خام ، حدود ۲ ٪ است. بخشی از این خوراک وارداتی است که از یک ارز ترجیحی بهره می برد و ۵ ٪ تأثیر در کاهش قیمت شیر خام دارد. به عبارت دیگر ، قطع این یارانه باعث افزایش قیمت شیر خام حدود ۵ ٪ می شود. برای افزایش مصرف محصولات لبنی کم درآمد ، انجمن محصولات لبنی خواستار توزیع این یارانه در ۵ میلیون تن شیر خام برای تولید محصولات لبنی ارزان تر برای گروه های کم درآمد با استفاده از روش های جدید است.
وی گفت: “این یارانه به کل جامعه منتقل می شود و تقاضای تخصیص شیر خام ، تهیه بخش های کم درآمد است.”
تهیه یارانه های پولی برای بخشی از شیر خام تولید شده برای افزایش مصرف شیر در خانواده های کم درآمد و تداوم توزیع شیر مدرسه می تواند منجر به افزایش مصرف سرانه شود
فاربود گفت در مورد سرانه مصرف محصولات لبنی و راهکارهای افزایش مصرف سرانه در ایران: دو اقدامات تهیه یارانه های ارزی به بخشی از شیر خام برای افزایش مصرف شیر در خانواده های کم درآمد و ادامه توزیع شیر در مدرسه می تواند منجر به افزایش مصرف سرانه شود ، اما مهمترین عامل بهبود درآمد اقتصادی کشور است. می دانید که امسال ، به ویژه با نظر مثبت رئیس جمهور ، دولت دو تلاش بودجه برای توزیع ۲ شیر به مدارس ابتدایی اختصاص داده است.
صادرات شیر در شش ماه اول امسال
وی در مورد صادرات شیر گفت: صادرات شیر در پنج ماه اول سال جاری با افزایش ۵ ٪ وزن و رشد ۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خوب بود. با این حال ، هنوز هم برای بررسی تأثیر محدودیت های تجاری خیلی زود است. ما در حال حاضر هیچ بازخورد منفی در این زمینه دریافت نکرده ایم.
Farbod در مورد کیفیت محصولات و اینکه آیا کیفیت محصولات لبنی در شرایط فعلی کاهش یافته است؟ وی گفت: “هیچ مارکی مایل به کاهش کیفیت محصولات آنها نخواهد بود.” با توجه به بازار رقابتی ، فعالیت حدود ۵ مزارع لبنی در سراسر کشور و سطح بالای درک مصرف کننده ، مطمئناً از چنین روشی استفاده نمی شود. اکثر شرکت ها سعی می کنند هزینه های دیگر را برای حفظ سهم بازار خود از طریق سایر فاکتورها کاهش دهند ، بنابراین کیفیت هنوز اولویت است.
وی در حمایت از دولت و پارلمان گفت: “پس از وقوع تورم ، افزایش قیمت متوقف می شود.” دولت هیچ پولی ندارد و کسری بودجه فعلی دلیل این ادعا است.
فاربود در مورد گیاهان کوچک و متوسط گفت: “گیاهان کوچک و متوسط به دلایل هزینه در معرض خطر بیشتری نسبت به گیاهان بزرگ صنعتی هستند.” بزرگترین چالش آنها عدم وجود شبکه های توزیع مویرگی است که هزینه های آنها در فروش محصول را افزایش می دهد. در مورد انحصار ، فکر نمی کنم این اتفاق بیفتد. حاشیه سود صنعت حدود ۲ ٪ است. چنین حاشیه سود به هیچ شرکتی اجازه نمی دهد کارهایی را انجام دهد که منجر به انحصار شود.
در پایان چشم انداز ، فاربود چشم انداز صنعت لبنیات را بیان کرد: ما در حال حاضر قصد داریم شرایط را در نیمه دوم سال جاری به درستی برآورده کنیم.
منبع: isna