اخبار بورس

افزایش قیمت نفت به دلیل نگرانی از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و انتظارات برای کاهش نرخ بهره آمریکا

عوامل افزایش قیمت نفت

قیمت نفت به دلیل نگرانی ها در مورد تشدید درگیری ها در خاورمیانه و احتمال تشدید جنگ غزه و همچنین انتظارات از کاهش نرخ بهره آمریکا که می تواند اقتصاد جهانی را تقویت کند و تقاضا را تقویت کند، افزایش یافت. عوامل ژئوپلیتیک و سیاست پولی در ایالات متحده نیز تأثیر قابل توجهی بر قیمت نفت داشتند، در حالی که تحلیلگران نسبت به افزایش تولید اوپک در آینده هشدار دادند.

گزارش کردن اخبار بورس به گزارش سرمایه گذاری؛ قیمت نفت روز دوشنبه به دلیل نگرانی از سرایت درگیری ناشی از جنگ غزه به سایر بخش‌های خاورمیانه و آسیب رساندن به عرضه نفت منطقه و همچنین چشم‌انداز کاهش نرخ بهره آمریکا که بر چشم‌انداز اقتصادی جهان تأثیر می‌گذارد، کاهش یافت. تقاضای سوخت بهبود می یابد، افزایش می یابد.

قیمت آتی نفت برنت با ۵۶ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش به ۷۹.۵۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام آمریکا با ۵۷ سنت یا ۰.۷۵ درصد افزایش به ۷۵.۴۰ دلار در هر بشکه رسید.

در یکی از بزرگترین درگیری ها در بیش از ۱۰ ماه جنگ مرزی، حزب الله روز یکشنبه صدها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد، در حالی که ارتش اسرائیل گفت حدود ۱۰۰ جنگنده برای جلوگیری از حمله بزرگ به لبنان پرواز کردند.

این درگیری ها این نگرانی را ایجاد کرده است که جنگ غزه می تواند به آتش سوزی منطقه ای بین ایران، حامی حزب الله، و ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل تبدیل شود.

کالوین وانگ، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA در سنگاپور، گفت: «عوامل خطر ژئوپلیتیک احتمالاً تأثیر قابل توجهی بر بازار نفت خواهند داشت. احتمال حمله تلافی جویانه حزب الله و ایران در پاسخ به حمله پیشگیرانه اسرائیل به مواضع حزب الله در جنوب در حال افزایش است.» لبنان می تواند از قیمت نفت WTI حمایت کند.

پس از تایید جروم پاول، رئیس فدرال رزرو مبنی بر آغاز کاهش نرخ بهره، هر دو شاخص نفت روز جمعه بیش از ۲ درصد افزایش یافتند.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی گفتند که چشم انداز تسهیل پولی احساسات را در بازار کالاها افزایش داد. و آنها اضافه کردند که یک سری کاهش تدریجی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو انتظار می رود.

با این حال، قیمت نفت هفته گذشته به دلیل دورنمای ضعیف اقتصادهای بزرگ و کاهش تقاضا برای سوخت کاهش یافت.

پریانکا ساچدو، تحلیلگر ارشد بازار در فیلیپ نوا، گفت که این کارتل اخیراً پیش‌بینی خود را برای تقاضای جهانی نفت کاهش داده است و دلیل آن نگرانی‌ها در مورد تقاضای ضعیف در چین، بزرگترین واردکننده نفت است. تاجران نفت نسبت به اقدامات سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) که قصد دارند در اواخر سال جاری تولید خود را افزایش دهند، محتاط هستند.

وی با اشاره به ذخایر استراتژیک نفت آمریکا (SPR) افزود: به نظر می رسد تقاضای قوی فعلی در ایالات متحده و تکمیل ذخایر استراتژیک نفت (SPR) تنها پشتوانه قیمت نفت در برابر خطر مازاد عرضه اوپک باشد.

وزارت انرژی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که نزدیک به ۲.۵ میلیون بشکه نفت برای تکمیل SPR خریداری کرده است.

شرکت بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا در هفته گذشته بدون تغییر باقی مانده و به ۴۸۳ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا