اقتصاد جهان

افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا به دنبال توقف عرضه نروژ

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت گاز طبیعی در اروپا روز دوشنبه به دلیل اختلالات عرضه در نروژ ناشی از تعطیلی های غیرمنتظره به بالاترین حد خود در شش ماه اخیر رسید.
شاخص گاز طبیعی هلند، که معیار تجارت گاز در اروپا است، با ۱۰.۴ درصد افزایش به ۴۰.۹۴ دلار در هر مگاوات ساعت رسید. این افزایش قیمت پس از آن صورت گرفت که جریان گاز طبیعی نروژ در روز دوشنبه به شدت کاهش یافت. این قوی ترین افزایش قیمت گاز اروپا از ماه دسامبر تاکنون است.
شاخص قیمت گاز در انگلیس نیز در پی اختلال در عرضه گاز نروژ به این کشور ۱۵ درصد افزایش یافت.

گاسکو، بزرگترین اپراتور شبکه گاز در نروژ، اعلام کرد که فعالیت‌های تاسیسات دریایی اسلیپنر را به حالت تعلیق درآورده است که بر فعالیت‌های پایانه صادرات گاز نیحمنا نیز تأثیر گذاشته است.
مدیر عامل Gesco آلفرد هانسن گفت که یک حادثه در کارخانه Sleipner رخ داد که منجر به تعطیلی آن شد.
قطب Sleipner نقطه اتصال خط لوله ای است که تأسیسات Nyhamna در ساحل غربی نروژ را به ترمینال Essington در انگلستان متصل می کند.
به گفته Gesco، هر دو پایانه در روز دوشنبه بسته بودند و سفارشات دریافتی برای گاز نروژی در مقایسه با جمعه به شدت کاهش یافت.
پس از حمله روسیه به اوکراین و کاهش صادرات گاز خود به اتحادیه اروپا، نروژ بزرگترین تامین کننده گاز این قاره است.
این تعطیلی برنامه ریزی نشده آسیب پذیری اروپا را در برابر وابستگی به واردات گاز طبیعی نشان می دهد.
مدیران مالی مدت‌ها نگران این بودند که تعطیلی‌های برنامه‌ریزی نشده در نروژ در تابستان امسال، افزایش تقاضا برای گاز طبیعی در آسیا و پایان قرارداد فعلی انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین در پایان سال ۲۰۲۴ می‌تواند باعث اختلال در عرضه گاز به اروپا و افزایش قیمت‌ها شود.
انتهای پیام/۶۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا