اخبار اقتصاد ایران

افزایش مالیات بر ارزش افزوده مساوی با فشار بیشتر به مردم ضعیف است

هادی حقسونش کارشناس اقتصادی گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال آینده آثار تورمی بر جامعه خواهد داشت و اقشار محروم بیشتر از این تصمیم متضرر می شوند.

ایران تحلیل، هادی حقسونش کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تبعات افزایش مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال آینده گفت: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برخلاف مصوبه هفتم است. طرح توسعه در مجلس تصویب شد

وی در ادامه یکی از دلایل رد لایحه بودجه در صحن علنی مجلس را افزایش مالیات بر ارزش افزوده دانست و خاطرنشان کرد: مجلس در برنامه هفتم و لایحه بودجه با این افزایش مخالفت کرد اما دولت هدف خود را افزایش اجرای یکسان سازی حقوق بازنشستگان اعلام کرده است.

نماینده سابق مجلس هفتم با بیان اینکه چه گروه هایی این مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کنند، تصریح کرد: واقعیت این است که هم دهک های پردرآمد و هم دهک های کم درآمد مالیات بر ارزش افزوده می پردازند، البته این افزایش یک درصدی برای دهک های پردرآمد است. اصلا عددی نیست.

حقسونش با بیان اینکه افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای دهک های پایینی که بیشترین درآمد خود را صرف اجاره بها و خوراک می کنند رقم قابل توجهی است، تصریح کرد: در واقع این یک درصد درصد قابل توجهی در سبد معیشتی اقشار پایین خواهد بود. طبقات درآمدی بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: به عنوان مثال افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در اقشار پردرآمد به این معناست که از ۱۰۰ میلیون باید ۱۰۰ هزار تومان مالیات بدهند اما در اقشار کم درآمد که ۱۰ درآمد دارند. میلیون در ماه، این ۱۰۰ هزار است. تومان درصد زیادی از حقوق آنها را تشکیل می دهد.

حقشانا گفت: در بعد دیگر سهم مالیات در اقتصاد ایران سهم قابل توجهی نیست و نسبت مالیات به تولید ناخالص ملی در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه یا توسعه یافته عدد کمی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به عنوان مثال نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ترکیه دو برابر ایران و در کشورهای اروپایی ۶ برابر ایران است.

این نماینده سابق مجلس افزود: در این شرایط دولت برای تامین منابع مورد نظر به سراغ کسانی می رود که مالیات کمی می پردازند، فرار مالیاتی دارند یا معافیت مالیاتی دارند.

وی بیان کرد: کل بودجه شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت ۶۰ درصد بودجه کل کشور است اما مالیاتی که به دولت می پردازند ممکن است به یک درصد و گاهی حتی ۲ درصد هم نرسد.

حق شناس ادامه داد: بنابراین دولت باید به سمت شرکت های دولتی و خصوصی که کتمان می کنند یا دارای معافیت مالیاتی هستند برود و با اخذ مالیات از محل مالیات بر ارزش افزوده این ۵۰ پروژه تامین شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: حدود ۲.۵ میلیارد فقط بودجه شرکت های دولتی است که اخذ ۵۰ درصد مالیات از این شرکت ها رقم قابل توجهی برای آنها نخواهد بود اما برای خانواده های عادی و فقیر رقم قابل توجهی است.

راست گرا معتقد است; این افزایش مالیات بر ارزش افزوده برای اقشار کم درآمد و ۳ دهک پایین جامعه که مصرف گوشت آنها کمتر از ۳ کیلوگرم است رقم قابل توجهی است و بیشترین فشار را به آنها وارد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا