فرهنگ و هنر

افزایش ناگهانی قیمت بلیت کنسرتهای موسیقی :: ایران تحلیل

قیمت بلیت کنسرت ها از ابتدای امسال رو به افزایش بوده و این روند نمی تواند به درد بازیگران فعال در عرصه موسیقی کشور و البته مخاطبان در دوره کنونی بیاید.

به گزارش ایران تحلیل، قیمت بلیت کنسرت همزمان با روزهای آغازین سال جدید با ۱۰۰ هزار تومان افزایش به ۸۹۵ هزار تومان رسید. این اتفاق در شرایطی رخ داد که سقف قیمت بلیت کنسرت برای اجرا تا ۲۸ اسفند ۷۹۹ هزار تومان بود. این رقم برای سال ۱۴۰۱ ۶۹۹ هزار تومان و برای اجراهای ۱۴۰۰ ۴۹۵ هزار تومان بود که قبل از فرا رسیدن کرونا سقف بلیت کنسرت های پایتخت به ۲۹۵ هزار تومان می رسید.

اینکه چرا سقف قیمت بلیت کنسرت از روزهای اول امسال به حدود ۹۰۰ هزار تومان به صورت چراغ خاموش رسیده است، مورد بسیار عجیبی است که باعث می شود این سوال مطرح شود که از فاصله ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۴ فروردین ۱۴۰۳ چه هزینه اضافی روی اجراهای زنده ایجاد شد که باعث این ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت بلیت شد؟

تا پیش از این رسم بر این بود که با پایان ماه صفر و پایان محدودیت ۲ ماهه اجرای زنده در کشور، سقف قیمت بلیت به دلیل عواملی مانند افزایش تعرفه های بخش خصوصی افزایش می یافت. برای ارائه محصولاتی مانند نور، صدا و لادیان و دستمزد کادر فنی و البته افزایش ۱۰ درصدی اجاره بهای سالن ها، این افزایش قیمت بلیت در ابتدای ماراتن ۱۰ ماهه رخ می دهد. خوانندگانی که عموما برای سال جدید با بندهای جدید برنامه ریزی کردند اما این اتفاق برای امسال از روزهای اول سال رخ داد. چیز عجیبی است که تاکنون سابقه چندانی نداشته است.

در شرایطی که کنسرت به کالایی لوکس تبدیل شده است که همه توان خرید آن را ندارند، این افزایش بیش از ۱۲ درصدی سقف قیمت در دوره فعلی هیچ توجیه منطقی و قانونی ندارد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که قیمت بلیت کنسرت در تالار رویال پانورامای کیش که همیشه بالاتر از تهران بوده، برای سال جدید ۸۵۰ هزار تومان بوده است و بسیار جالب است که این سقف برای اجرا در تهران است. نزدیک به ۹۰۰ هزار تومان.

سال گذشته بود که کنسرت های کمتر از ۵۰۰ هزار تومانی جشنواره موسیقی فجر با استقبال بسیار خوبی مواجه شد تا جایی که برخی از مدیران هنری کشور اعلام کردند که در تلاش هستند سازوکاری را برای حذف بخشی از هزینه های اجرای زنده اجرا کنند تا جایی که برخی از مدیران هنری کشور در تلاش هستند تا سازوکاری برای حذف بخشی از هزینه های اجرای زنده اجرا کنند. رقم نهایی بلیط ها کاهش می یابد. در شرایطی که مدیران در حال اجرای راهکارهایی برای اجرای این اتفاق خوب هستند، ناگهان این افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت بلیت که باعث می شود صندلی های ردیف اول به ۸۹۵ هزار تومان و صندلی های ردیف آخر سالن به ۳۰۰ هزار تومان برسد. تومان، یک علامت سوال بسیار بزرگ است که باید مستقیماً به آن پاسخ دهید.

افزایش همزمان قیمت بلیت خوانندگانی که با رکود روزهای اول سال بیش از ۶ ماه به طور مداوم روی صحنه رفته اند، میزان صندلی های خالی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

نتیجه چنین رویکردی این بوده است که هیچ یک از اجراهای پایتخت از ابتدای امسال به فروش نرسیده است. از اولین روزهای امسال تا کنون ۸ خواننده پاپ در تهران روی صحنه رفته اند که بر خلاف اجراهای نوروزی سال های گذشته هیچ کدام از این اجراها فروخته نشده است. این اتفاق را در باجه فروش خوانندگانی که در روزهای آینده روی صحنه خواهند رفت به وضوح مشاهده می کنید.

البته در این مورد باید به عامل روانی هم اشاره کرد که افزایش همزمان قیمت بلیت خوانندگانی که با رکود روزهای اول سال بیش از ۶ ماه است که به صورت مستمر روی صحنه بوده اند، باعث افزایش نرخ خالی از سکنه می شود. صندلی ها تا حد زیادی بنابراین اگر راهکار مدیران فرهنگی برای کاهش بلیت کنسرت ها به هر دلیلی اجرا نشود و قرار است قیمت بلیت ها افزایش یابد، چه خوب است که این اتفاق بعد از پایان ماه صفر رخ دهد. یعنی زمانی که خوانندگان تیم خود را بازسازی کردند. سالن ها مجهز هستند و تماشاگران پس از گذشت بیش از ۲ ماه از کنسرت ها تشنه استقبال از اجرای خواننده مورد علاقه خود هستند.

بنابراین افزایش فعلی قیمت بلیت کنسرت ها اقدام منطقی و منطقی تلقی نمی شود و بهتر است قیمت های کمتر از ۳ ماه تا آغاز ماه محرم اصلاح شود و نرخ ها به همان میزان برگردانده شود. سال گذشته با این روش سود بیشتری نصیب ذینفعان کنسرت می شود و قطعا میزان استقبال از نرخ فعلی بالاتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا