بانک و بیمه

افزایش نرخ سود به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است

به گزارش ایران تحلیل، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی در برنامه شب گذشته تهران ۲۰ با اشاره به اینکه تامین مالی یکی از چالش های اصلی گزارش های فصلی فضای کسب و کار است، گفت: تامین مالی دو بخش دسترسی به منابع و نرخ بهره برای تامین مالی افزایش یافت.

وی ادامه داد: در ۱۲ سال گذشته میانگین رشد اقتصادی پایین بوده است البته در سه سال گذشته میانگین رشد اقتصادی بالای ۵ درصد بوده است.

پورابراهیمی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ برای رسیدن به رشد ۸ درصدی در کشور به ۴ هزار منبع نیاز داریم، افزود: حدود ۲۲۰ منبع به تفکیک در بخش کشاورزی، ۱۶۰۰ منبع در بخش صنعت و معدن و ۲۱۸۰ منبع در بخش خدمات مورد نیاز است. شامل کلیه خدمات

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه منابع مالی باید از طریق سیستم بانکی تامین شود، گفت: با توجه به سیاست های انقباضی سال گذشته مشکلاتی به دلیل کاهش نقدینگی و تاثیر تورم به وجود آمد. برای سال ۱۴۰۳ حدود ۱۲۸۰ پروژه از محل سرمایه گذاری بانک ها در نظر گرفته شده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: اوراقگام تا حد زیادی توانسته تامین مالی خوبی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. البته اگر وزارتخانه بتواند نکات، محدودیت ها و پیچیدگی های خود را در اجرا به درستی پوشش دهد و مدیریت کند، ابزار تامین مالی خوبی است.

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، کوتاه شدن زمان فرآیند مشکل تامین مالی اقتصاد ایران را حل نمی کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه اگر بخواهیم به جهش تولید مورد نظر رهبر معظم انقلاب برسیم، بزرگترین چالش اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ نرخ تامین مالی است، افزود: پیامد سیاست انقباضی افزایش نرخ است. . آنچه در سیاست های پولی به خصوص برای کنترل جریان ارز در بازار در سال جاری رخ داده است، سیاستی کاملا اشتباه است.

در تاریخ اقتصاد ایران در دولت قبل افزایشی در سپرده های بانکی وجود نداشت به طوری که در دولت قبل فقط ۵ درصد نرخ سود سپرده بانکی را افزایش دادیم. در واقع هزینه های سنگینی را به نظام بانکی کشور تحمیل کرده ایم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افزایش نرخ سپرده به ۳۰ درصد کاملا اشتباه است. زیرا تأثیر بازار ارز کاملاً منتفی است. اگر این اوراق را با نرخ سود ۳۰ درصد منتشر کنید، قطعاً نرخ بهره تأمین مالی باید بالای ۳۰ درصد باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس ارزیابی مجلس، اعداد در بازار رسمی و غیر رسمی بسیار بالاست. اگر مشکل نرخ های تامین مالی در حوزه فعال سازی کسب و کار را حل نکنیم قطعا جهش تولید در سال جاری محقق نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا