اقتصاد جهان

افزایش نگرانی های اقتصادی در پاکستان به دنبال تنش های اخیر

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، تنش های ژئوپلیتیکی میان پاکستان و ایران روز پنجشنبه بازار سهام و اوراق قرضه پاکستان را مختل کرد و فشار بیشتری را بر اقتصاد درگیر این کشور وارد کرد.
دو روز پس از حمله موشکی تهران به مقر تروریست ها در پاکستان، پاکستان به اهداف نظامی بلوچ جدایی طلب در ایران حمله هوایی کرد.
پاکستان که در ۸ فوریه با انتخابات روبرو است، در حال حاضر با یک بحران مالی فلج کننده دست و پنجه نرم می کند زیرا اقتصاد ۳۵۰ میلیارد دلاری این کشور از تورم بالا و کسری حساب جاری رنج می برد.
اوراق قرضه بین المللی پاکستان در اولین ساعت معاملات دیروز ۱.۳ سنت کاهش یافت. شاخص سهام این کشور ۱.۶ درصد کاهش یافت.

روابط اقتصادی پاکستان با ایران برای اسلام آباد اهمیت زیادی دارد. این کشور همواره در تامین کالاهای ضروری منطقه بلوچستان خود با مشکل مواجه بوده است.
ایران برق بسیاری از مناطق پاکستان را تامین می کند و بسیاری از مشاغل غیررسمی در زمینه تامین گاز مایع و گازوئیل از ایران وجود دارند.
در ماه ژوئن، پاکستان به طور رسمی اجازه داد تجارت با ایران، افغانستان و روسیه، از جمله کالاهایی مانند نفت و گاز طبیعی را نیز مجاز دانست.
آنیل سلمان، رئیس بخش امنیت اقتصادی موسسه تحقیقات سیاست اسلام آباد گفت: تجارت دوجانبه با ایران به ارزش ۲ میلیارد دلار برای اقتصاد هر دو کشور بسیار مهم است، به ویژه در منطقه بلوچستان که به شدت به تجارت با ایران متکی است. برای تامین محصولات کشاورزی و پتروشیمی به ایران وابسته است. است”.
سلمان گفت: اختلال در مسیرهای تجاری با ایران تأثیر مستقیمی بر اقتصاد این کشور دارد و منجر به کمبود کالا در پاکستان و کاهش حجم تجارت دوجانبه می‌شود. این درگیری می تواند اثرات بلندمدت قابل توجهی بر پروژه های هر دو کشور مانند خط لوله گاز ایران و پاکستان داشته باشد. این خط لوله برای انتقال گاز طبیعی به پاکستان و هند در نظر گرفته شده است.
ایران و پاکستان در ماه اوت یک قرارداد تجاری پنج ساله با هدف ۵ میلیارد دلار امضا کردند.
انتهای پیام/۳۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا