بانک و بیمه

افزایش های کاهشی در بودجه ۱۴۰۳؛ حقوق ۲۰ درصد، مالیات ۵۰ درصد، تورم ۴۵ درصد| مجلس تصویب می کند؟!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از تلاش مستمر نمایندگان مجلس برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، بررسی و تهیه لایحه بودجه سال آینده در روزهای آینده آغاز می شود. لایحه ای که نیاز به بررسی دقیق در جزئیات آن دارد چرا که دولت در این لایحه به دنبال فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی و … به سمت ایجاد درآمدهای پایدار مانند مالیات های استانی بوده است. به این معنی که میزان درآمد حاصل از فروش فرآورده های نفت، نفت و گاز در این لایحه با کاهش ۸.۱ درصدی از ۶۰۳ میلیارد تومان به ۵۵۴ میلیارد تومان رسیده است.

حال در صورت تصویب و اجرایی شدن این پیشنهاد، سهم درآمد حاصل از فروش فرآورده های نفت، نفت و گاز در کل بودجه سال آینده از ۲۹ درصد در بودجه سال جاری به ۲۲.۸ درصد در بودجه ۱۴۰۳ کاهش می یابد. وی گفت: بودجه سالانه به طور ویژه به درآمدهای صادرات نفت و گاز وابسته است، زیرا سهم درآمدهای مالیاتی (بدون درآمدهای گمرکی) بیش از دو برابر درآمدهای نفت و گاز در بودجه است. با توجه به رکود، ظرفیت اقتصاد کشور آنقدر رونق ندارد که بتواند سهم مالیاتی را با ارقام پیشنهادی در سال آینده به درستی محقق کند.

همانطور که مشخص است، برنامه دولت برای تخصیص اعتبارات بودجه برای سال آینده نشان می دهد که از هر طریق ممکن برای کسب درآمد تلاش خواهد کرد، زیرا دولت میزان درآمد مالیاتی در لایحه بودجه را با ۴۹.۸ درصد افزایش به یک هزار و ۱۲۲ میلیارد رساند. تومان رسیده است

به سمت درآمد پایدار برای تامین منابع مالی

از سوی دیگر، سهم درآمد پایدار از کل بودجه عمومی از ۵۰.۶ درصد در بودجه ۱۴۰۲ به ۶۱.۵ درصد در لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش یافت. اگرچه این افزایش در صورت اجرای این اقدام مناسب است، اما هنوز مشخص نیست که چگونه می توان به آن دست یافت، اما کاملاً واضح است که دولت در ارائه بودجه سال آینده خود بر درآمد حاصل از فروش نفت در بخش منابع تکیه خواهد کرد. و گاز و سایر دارایی ها کاهش یافته است، بنابراین باید برای رفع شکاف درآمدی به سمت درآمدهای پایدار روی آورد تا بر اساس لایحه بودجه سال آینده، هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان از منابع دولتی از محل درآمدهای پایدار تامین شود. .

در چنین شرایطی، همانطور که مشخص است، برنامه دولت برای تخصیص اعتبارات بودجه برای سال آینده نشان می دهد که از هر طریق ممکن برای کسب درآمد تلاش خواهد کرد، زیرا در حوزه درآمد پایدار، میزان درآمدهای مالیاتی است. در نظر گرفته شده در پیش نویس بودجه ۴۹.۸ درصد به ۱۰۰۰۰۰۰ افزایش می یابد. به ۱۲۲ میلیارد تومان رسیده است. در صورت تحقق این هدف، برای اولین بار ۴۶.۱ درصد از کل منابع بودجه از محل مالیات تامین می شود. همچنین اگر درآمدهای گمرکی به درآمدهای مالیاتی اضافه شود، سهم مالیات از بودجه سال آینده به ۵۲ درصد می رسد. بررسی تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ اکنون نشان می دهد که در این لایحه افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت و افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان لشکری ​​و روستایی پیش بینی شده است. ۲۰ درصد که با نرخ تورم حدود ۴۵ درصد فاصله زیادی دارد.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نیازمند بررسی دقیق تری نسبت به لوایح سال های گذشته است، چرا که در این لایحه دولت بر اساس فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی و … جایگزینی آن با درآمدهای پایدار مانند اخذ مالیات و عدم افزایش مبلغ بالای درآمدهای نفتی است. حقوق کارکنان در حد بودجه تعیین کرده است

پیش نویس بودجه سال آینده متفاوت به نظر می رسد و نیاز به بررسی بیشتری دارد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با “بازار” وی در مورد چگونگی بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده با در نظر گرفتن برخی کاستی ها از جمله اخذ مالیات و رقم حقوق و … گفت: طبق گفته مسئولان دولت، لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ قرار است توسط دولت ارائه شود. رئیس جمهور فردا یا در پایان هفته به مجلس ارائه شود. این لایحه البته نیاز به نگاه دقیق تری نسبت به لوایح سال های گذشته دارد، زیرا در این لایحه دولت بر اساس فاصله گرفتن از درآمدهای نفتی و غیره و جایگزینی آن با درآمدهای پایدار مانند دریافت مالیات و عدم افزایش حقوق بالا است. افزایش رقم کارکنان در بودجه استخدام می شوند.

وی تصریح کرد: اگرچه در بودجه سنواتی به دلیل بی ثباتی درآمد حاصل از این محصول متکی به درآمدهای نفتی نیست، اما این اقدام درست و رویکرد قابل توجهی است که سال هاست مورد توجه قرار گرفته است، اما در این بین باید تکلیف انجام شود. منابع باشند «باید کاری کرد که اقتصاد کشور و خانوارهای مشکل دار با روش مواجه نشوند. به عنوان مثال دولت در لایحه بودجه سال آینده افزایش بیش از ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را در نظر گرفته است، بنابراین این افزایش در صورت اجرای بدون مشکل راه درستی برای تامین بودجه در زمان کمبود نفت خواهد بود. به شرطی که مالیات استانی مناسب باشد و فشاری به مردم و فعالان اقتصادی وارد نشود، طبیعتاً درآمد کمتری دارد.

در بحث حقوق کارگران، دولت پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی بودجه سال آینده را داده است. با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی، این رقم چندانی نیست که بتواند معیشت حقوق بگیران را تامین کند، در چنین شرایطی مجلس در این زمینه حرکت نمی کند.

ناهماهنگی تورم بالای ۴۰ درصد با افزایش ۲۰ درصدی حقوق سال آینده

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت در بودجه سال آینده پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران را داده است، گفت: با توجه به تورم بیش از ۴۰ درصد، این رقم چندانی نیست که بتواند معیشت حقوق بگیران را تامین کند. در این زمینه تلاش می شود تا مردم به ویژه حقوق بگیران بتوانند با درآمدی که هر ماه دریافت می کنند از زندگی راحت و رفاه نسبی برخوردار شوند. البته دولت معتقد است با توجه به بحث تعدیل حقوق بازنشستگان و هزینه های مربوطه، در صورت تایید شورای نگهبان، منابع لازم برای افزایش حقوق کارگران را ندارد.

قدری در ادامه افزود: از منظر مردم به ویژه حقوق بگیران، کارگران و کارمندان، قطعاً افزایش ۲۰ یا ۲۵ درصدی حقوق برای سال آینده به دلیل گرانی و تورم کفاف زندگی آنها را نمی دهد. اگرچه این قشر از جامعه حق افزایش حقوق خود را دارند اما به نظر می رسد دولت نمی تواند پاسخگوی حقوق بالای کارگران باشد. به عنوان مثال اگر یکسان سازی حقوق فقرا اجرا شود، بار ۳۰۰ هزار میلیاردی بر دوش آن ها وارد می شود، حالا با کاهش شدید سهم نفت در بودجه سال آینده، درآمد دولت نیز به شدت کاهش می یابد. در چنین شرایطی باید هزینه های دولت اصلاح شود تا دولت در طول سال با مشکل کمبود منابع مواجه نشود.

بر اساس این گزارش، لایحه بودجه سال آینده قرار است فردا تقدیم مجلس شود، لایحه ای که با توجه به جزییات آن، بدون شک رسیدگی دقیق به آن را برای نمایندگان مجلس دشوار می کند تا هم اقتصاد کشور و هم اقتصاد بودجه ای کشور با مشکل مواجه شوند. در نظر گرفته نشده است. این لایحه بودجه با سایر لوایح ارائه شده به مجلس در سال های اخیر متفاوت است، زیرا در بودجه ۱۴۰۳ سقف منابع عمومی با ۱۶.۷ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۴۲۹ هزار میلیارد تومان رسید. در بخش منابع نیز وابستگی دولت به درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز و سایر دارایی ها کاهش یافته است و نیاز است ۱۴۹۵ میلیارد تومان از کل منابع دولت از محل درآمدهای پایدار تامین شود. حال باید دید مجلس و کمیسیون های فنی در بررسی این لایحه چگونه همه جوانب را در نظر می گیرند تا مشکل اقتصاد و بودجه کشور را به خطر نیندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا