محیط زیست

افزایش همکاری دو و چندجانبه برای حل مشکلات محیط زیستی منطقه و جهان 

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه وی در دومین روز سفر خود به نایروبی، پایتخت کنیا و سخنرانی در ششمین مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEA 6)، با اینگر اندرسون، دبیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

معاون رئیس جمهور با وزرای محیط زیست مالزی، چین، عربستان سعودی، قطر، آذربایجان، ترکیه و کنیا دیدار و گفتگو کرد. در این دیدارها بر افزایش همکاری های دوجانبه و چندجانبه برای حل مشکلات زیست محیطی در منطقه و جهان تاکید شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار که به همراه علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در ششمین مجمع جهانی محیط زیست به کنیا سفر کرده است، افزود: ۱۹ مصوبه در UNIA6 پیشنهاد شد که یکی از آنها در مورد گرد و غبار بود و توسط جمهوری اسلامی ایران ارائه شد.

علی محمد طهماسبی اظهار داشت: در پی برگزاری نشست منطقه ای سال گذشته در تهران در خصوص گرد و غبار و همایش بین المللی. شهریور در این ماه، ما برنامه ریزی لازم برای یک روند رو به جلو را برای همسویی کشورها در مقابله با گرد و غبار آغاز کردیم.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد: در این مورد ما یک برنامه اقدام منطقه ای تهیه کردیم و سپس کنفرانس تهران را داشتیم که بیانیه ای به امضای کشورهای منطقه رسید و مفاد آن قطعنامه را به مجمع محیط زیست سازمان ملل در نایروبی فرستادیم که پس از آن بررسی دو هفته ای این قطعنامه در این مجمع بین المللی مطرح شد.

طهماسبی گفت: در صورت تصویب این مصوبه کشورها را دور هم جمع می کنیم و اهدافی را که در این قطعنامه ذکر شده است پیش می بریم.

این جلسه از هفتم اسفند ۱۴۰۲ در نایروبی، کنیا آغاز شد و قصد دارد ۱۹ پیش نویس قطعنامه و دو پیش نویس تصمیم را که قبلاً توسط کمیته باز نمایندگان دائمی (OECPR) تصویب و ارسال شده بود، بررسی کند. همچنین بخش عالی این نشست با حضور و حضور روسا و وزرای محیط زیست بیش از ۱۸۰ کشور جهان در تاریخ ۱۰ تا ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد.

این اجلاس که اعضای برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) در آن حضور دارند، امسال با حضور بیش از ۱۸۰ کشور در نایروبی برگزار می شود.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد سازمانی وابسته به سازمان ملل است که فعالیت های زیست محیطی اعضای خود را هماهنگ می کند، به توسعه کشورها در اجرای دقیق سیاست ها کمک می کند و توسعه پایدار را که بر طبیعت مؤثر است از طریق اقدامات دقیق زیست محیطی تشویق می کند.

این سازمان در نتیجه کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد محیط زیست انسانی در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد و مقر آن در نایروبی، کنیا قرار دارد. بر اساس اعلامیه محیط زیست انسانی (بیانیه اصول) که در کنفرانس جهانی محیط زیست انسانی در استکهلم در ژوئن ۱۹۷۲ به تصویب رسید.

حفظ محیط زیست انسانی و تضمین حقوق بشر برای برخورداری از محیط زیست سالم و تشویق فعالیت های زیست محیطی در سطوح بین المللی و منطقه ای و تدوین قوانین و معاهدات بین المللی به منظور کنترل آلودگی و تخریب محیط زیست ناشی از فعالیت های انسانی از اهداف این برنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا