بانک و بیمه

افزایش هیجانی و گذرای نرخ ارز در پی نامزدی ترامپ!

بازار؛ گروه بانک و بیمه: امروز قیمت ارز در بازار رو به افزایش است، افزایش قیمتی که به گفته کارشناسان اقتصادی پایه و اساس اقتصادی ندارد و متاثر از هیجان و جو روانی حاکم بر بازار به دلیل تحولات منطقه ای و مشکلات سیاسی و بین المللی است. او بدون توجه به عواقب چنین معامله ای، آنها را به چنین بازار پرریسکی فرستاد تا تقاضای کاذب ارز در بازار را افزایش دهد.

اجرای سیاست ارزی بانک مرکزی برای ساماندهی بازار و کنترل قیمت ارزها طی یک سال گذشته باعث شد تا قیمت دلار در محدوده ۵۰ هزار تومان باقی بماند چرا که متقاضیان ارز واقعی توانسته اند ارز دریافت کنند. آنها نیاز به خرید در بازارهای رسمی برای مدت طولانی بدون هیچ مشکلی دارند. دریابید که این مشکل باعث شده تا در این مدت بازار دلالان قمار و سفته بازی نیز از این بازار سرازیر شود و مانند سال های گذشته نوسانات قیمتی در این بازار وجود نداشته باشد.

علاوه بر این، سهولت تامین ارز متقاضیان واقعی در بازارهای مطمئن از یک سو و ثبات قیمت این محصول از سوی دیگر، انگیزه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را برای انجام فعالیت های مورد نظر برانگیخته است. با این حال، گاهی به دلیل اتفاقات سیاسی و بین المللی تغییرات قیمتی و افزایش نرخ در بازار ارز رخ داده است. اما این تغییرات زیاد دوام نیاورد و پس از چند روز قیمت ها به نرخ های قبلی خود بازگشتند. نمونه ای از این نوسانات قیمتی افزایش نرخ دلار پس از حمله نیروهای حماس به رژیم صهیونیستی بود که قیمت ارز را در بازار هیجانی افزایش داد به طوری که دلار به مرز ۵۵ هزار تومان رسید اما این افزایش قیمت دوام نیاورد و کمتر از یک هفته قیمت دلار به محدوده ۵۰ هزار تومان بازگشت.

افزایش قیمت ارز منشأ اقتصادی ندارد و متاثر از جو روانی ناشی از حوادث سیاسی و تشدید تحولات منطقه است. این مشکل قیمت هر دلار آزاد را به مرز ۵۵ هزار تومان و خیلی بیشتر رسانده است.مردم از عواقب و خطرات چنین معاملاتی چشم پوشی می کنند. برای گرفتن ارز به بازار رفتند

افزایش نرخ ارز که مبنای اقتصادی ندارد

چند روزی است که قیمت دلار و انواع ارزها به رشد بازگشته است، بنابراین نرخ دلار به صورت هیجانی افزایش یافته است، این افزایش قیمت که منشأ اقتصادی ندارد، متاثر از جو روانی ناشی از سیاسی است. اتفاقات و تشدید تحولات منطقه ای قیمت هر دلار آزاد را به مرز ۵۵ هزار تومان رسانده و بسیاری از مردم بدون توجه به عواقب و خطرات معاملات در چنین بازاری برای خرید ارز راهی بازار شده اند. بازاری که در شرایط کنونی بار دیگر زمینه را برای ورود منظم دلالان و سودجویان ارزی فراهم کرده تا سودهای کلان را به دست آورند.

علاوه بر موضوع رویدادها و تحولات بین المللی در منطقه، البته مواردی از جمله اختلاف درآمد و هزینه در بودجه سال آینده نیز وجود دارد که این روزها از سوی مسئولان و نمایندگان کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح می شود. مجلس شورای اسلامی نیز تاثیر خود را بر رشد قیمت ارز در بازار داشته است. رفته است به طوری که برخی از اقتصاددانان و حتی نمایندگان مجلس بخشی از رشد نرخ ارز در روزهای اخیر را ناشی از اظهارات برخی دولتمردان می دانند، اظهارنظرهایی که منجر به تنش در نرخ ارز شده نه تنها به ثبات بازار کمک می کند، بلکه به ثبات بازار نیز کمک می کند. منعکس کننده اثر روانی افزایش قیمت ها در بازار نادیده گرفته شده و باعث سردرگمی قیمت ها در این بازار مهم اقتصادی می شود.

افزایش غیرمنطقی نرخ ارز ناشی از جو روانی ناشی از تحولات منطقه به ویژه حمله به کشتی ها در آب های سرخ و همچنین فضای کنونی پیرامون نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که مشکلاتی را برای برخی افراد ایجاد کرده است. از هیجان برای خرید ارز به بازار بروید.

حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و نامزدی ترامپ برای انتخابات منجر به افزایش هیجانی نرخ ارز شد.

سید مرتضی افکه، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص دلایل افزایش غیرمنطقی و هیجانی قیمت ار در بازار گفت: امروزه بازار ارز شاهد افزایش قیمت بوده که مبنای آن اقتصادی نیست، بلکه ناشی از جو روانی ناشی از تحولات بازار ارز است. منطقه، به ویژه حملات به کشتی ها در آب های قرمز، و همچنین فضای موجود درگیری. دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضوعی است که باعث شده برخی از افراد به دلیل هیجان زیاد برای خرید ارز به بازار مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه بدون شک با کاهش تنش ها در خاورمیانه قیمت ارز کاهش می یابد، تصریح کرد: نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نباید بر افزایش قیمت ارز تاثیر بگذارد، اما برخی همواره چنین اخباری را می شنوند. و فارغ از مشکلات یا وضعیت تعدیل ارز، سعی می کنند بخشی از وجوه خود را به ارز تبدیل کنند در حالی که باید عواقب چنین ریسکی را به خوبی بپذیرند. البته در چنین شرایطی بانک مرکزی سعی می کند با استفاده از سیاست های پولی پایه از افزایش غیرمنطقی قیمت این کالا در بازار جلوگیری کند تا تقاضای کاذب برای تامین ارز در بازار شکل نگیرد، بنابراین سیاست ها و تدابیری باید به گونه ای اعمال شود که رشد قیمت ها اختلالی در بازار ارز ایجاد نکند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص نرخ تعادلی دلار گفت: برخی به عددی مانند ۵۲ هزار تومان نرخ تعادلی خود می گویند. به نظر می رسد چنین محاسبه ای نادرست باشد، زیرا از نظر اقتصاد قیمت به پیشینه بازار بستگی دارد و میزان عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت این محصول است. از سوی دیگر بخشی از رشد قیمت ارز یا سایر کالاها در بازار ناشی از انتظارات تورمی و نتیجه رشد تقاضا است. در این بین باید تدابیری اتخاذ شود تا از رشد غیرمنطقی ارز یا هر کالای دیگری جلوگیری شود. البته رشد قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر رشد قیمت سایر کالاها در بازار دارد، موضوعی که می تواند فشار اقتصادی زیادی بر مردم وارد کند.

منابع ارزی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و عرضه و تقاضا نه مختل و نه مشکل دارد. بنابراین با آرام شدن بحران، نوسانات نرخ ارز فروکش می کند، در حالی که بانک مرکزی برای اولین بار بدون دستکاری ارز و با روش های جدید با استفاده از منابع بازار، ارز را مدیریت می کند.

بانک مرکزی از افزایش قیمت ها در بازار ارز جلوگیری می کند

اظهارات افگه درباره وضعیت قیمتی در بازار ارز در حالی مطرح است که اکثر کارشناسان معتقدند; افزایش نرخ ارز ناشی از اتفاقات اخیر که در کمتر از یک ماه گذشته رخ داد نیز موقتی و بر اثر هیجانی بوده و احتمالا با کاهش تنش ها در منطقه، قیمت ها به سطوح قبلی باز خواهد گشت. از سوی دیگر منابع ارزی کشور در وضعیت خوبی قرار دارد و عرضه و تقاضا نه مختل شده و نه مشکل آفرین است. بنابراین، با فروکش کردن بحران، نوسانات نرخ ارز کاهش خواهد یافت. این در حالی است که بانک مرکزی برای اولین بار موفق به مدیریت ارز بدون دستکاری ارزی و با روش های نوین با استفاده از منابع خود بازار شده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه این روزها قیمت ها در بازار ارز به صورت هیجانی افزایش یافته است، اما با توجه به اینکه بازار ارز از ابتدای سال تاکنون روندی باثبات و قابل قبول را طی کرده است و گاها به دلیل برخی اتفاقات و اتفاقات سیاسی داخلی. و در خارج از کشور نیز نوسانات نرخ ارز وجود داشته است که با مدیریت بانک مرکزی باعث شد پس از افزایش جدید قیمت ها شروع به کاهش کنند، بنابراین رشد هیجانی قیمت ها در بازار ارز موقتی و فاقد مبنای اقتصادی است. در چنین شرایطی سرمایه گذاران یا افرادی که قصد خرید ارز دارند باید به فکر عواقب آن باشند تا متحمل ضرر نشوند، زیرا خوشبختانه بازار ارز زیر نظر بانک مرکزی است و این بانک با توان خود توانسته این کار را انجام دهد. و ابزارهای موثر برای جلوگیری از افزایش شدید نرخ ارز در بازار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا