محیط زیست

افزایش گرمای هوای اصفهان تداوم دارد/ ثبت دمای بالاتر از ۴۰ درجه در ۱۹ شهر

مینا معتمدی در گفت وگو با خبرنگار افق میهن درباره پیش بینی هوای استان اصفهان گفت: مطابق با نقشه های پیش یابی هواشناسی تا پایان هفته به دلیل عبور امواج ناپایدار با رطوبت کم، وزش باد شدید تا شدید در ساعات عصر و شب در نقاطی از شرق و شمال استان پیش بینی می شود.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی موجب خیزش گرد و غبار، کاهش دید و کیفیت هوا در مناطق فوق و افزایش غلظت آلاینده ها تا حد ناسالم برای عموم مردم می شود. وزش باد پیش بینی می شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور اخطاریه تراز زرد با افزایش متوسط ​​دمای یک تا سه درجه ای در طول روز اظهار داشت: فعالیت سامانه از صبح امروز تا سه شنبه دوم آغاز شد. مرداد با افزایش نسبی دما و تداوم هوای گرم در مناطق شمالی و شرقی و تا حدودی در مرکز استان افزایش بیشینه و کمینه دما حدود یک تا سه درجه پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان دمای هوا در مناطق شمالی، شرقی و مرکزی به ویژه شهر اصفهان، فرودگاه اصفهان افزایش یافته است. آران و بیدگل، انارک، بادرود، چوپانان، خوردن و بیابانک، کاشان، کهپایه، مهاباد، نایین، نسخهکبوتر آباد، نجف آباد و زواره قابل توجه است.

اتکا به افزایش مصرف حامل های انرژی، آب و برق، افزایش احتمال آتش سوزی در مراتع و مناطق جنگلی به دلیل گرمای هوا و همراه با باد، خسارت ناشی از تنش دمایی در کشاورزی و دامداری بخش، وقوع خسارت ناشی از وزش باد شدید در هفته جاری است. داد

وی با بیان اینکه همشهریان در ساعات گرم روز از تردد غیرضروری و فعالیت بدنی در فضای باز پرهیز کنند، گفت: مدیریت مصرف حامل های انرژی، آبیاری نکردن مزارع و باغات در ساعات گرم روز، پرهیز از افروختن آتش در مراتع و جنگل. مناطق، یا اگر روشن است، لازم است قبل از خروج از محل از خاموش بودن کامل آن اطمینان حاصل کنید.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان در خصوص صدور دومین هشدار سطح زرد در هنگام افزایش گرادیان فشار و وزش باد شدید و وزش بادهای لحظه ای و گرد و خاک در ساعات بعد از ظهر و شب از امروز تا پنجشنبه ۴ مرداد هشدار داده است

وی افزود: طی هفته جاری در مناطق شرقی، شمالی و مرکزی استان به ویژه کلانشهر اصفهان وزش باد شدید و وزش بادهای موقت و گرد و غبار رخ می دهد. آران و بیدگل، اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خمینی شهر، خوردن و بیابانک، زواره، کاشان، کوبترآباد، کهپایه، مهاباد، نایین، نطنز و نسخه حذف می کند

معتمدی نسبت به نفوذ و خیزش گرد و غبار در مناطق مستعد و کاهش کیفیت هوا در مناطق مرکزی، کاهش موقت دید افقی در راه های ارتباطی، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی و خطر تصادف در کوهنوردی در مناطق صعب العبور هشدار داد. مناطق دسترسی و گفت: هموطنان باید توصیه های بهداشتی را در برابر افزایش آلودگی هوا رعایت کنند.

وی ادامه داد: بر لزوم احتیاط در عبور از جاده با سرعت مطمئنه، خودداری از صعود و ارتفاعات، پرهیز از توقف در کنار سازه های موقت، ساختمان های نیمه کاره و یا درختان کهنسال و اجرای اقدامات لازم برای حفاظت از تجهیزات حساس به باد. و گردگیر توصیه می شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی اصفهان با اشاره به اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در اکثر مناطق یک تا دو درجه افزایش می یابد، اظهار داشت: حداکثر دمای هوا در کلانشهر اصفهان در گرم ترین ساعات امروز است. ۴۲ درجه سانتیگراد و کمترین آن در صبح است. فردا دمای هوا به ۲۴ درجه سانتیگراد می رسد.

وی با توجه به اینکه دمای هوا در ۱۹ شهر اصفهان در مرز و بالای ۴۰ درجه سانتیگراد ثبت شده است، افزود: بادرود و مهاباد با دمای ۴۳ درجه سانتیگراد اصفهان. آران و بیدگل اردستان خوروبیابانکفلورجان، کاشان و لنجان با دمای ۴۲ درجه، چوپانان، کبوترآباد و خمینی شهر با دمای ۴۱ درجه، برخوار (دولت آباد)، کوهپایه، مبارکه، انتخورت، نایین، نجف آباد و نسخه با دمای ۴۰ درجه گرم ترین نقاط استان به ترتیب ثبت شد.

معتمدی درباره دمای کمتر از ۴۰ درجه در ۱۴ شهرستان استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشینه دمای مهاباد با ۴۳ درجه و بویین میاندشت با حداقل ۱۰ درجه سانتی گراد گرم ترین و خنک ترین مناطق استان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا