اقتصاد جهان

افزایش یک تریلیون دلاری بدهی دولت آمریکا در هر 100 روز

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از یاهو فاینانس، بدهی دولت آمریکا به رقم بی سابقه ۳۵ تریلیون دلار نزدیک می شود، اما این مشکل باعث نگرانی شدید کارشناسان و سرمایه گذاران این کشور شده است.

دلیل این نگرانی حجم این عدد نیست، بلکه سرعت افزایش این بدهی است.

دفتر بودجه کنگره، ناظر مالی مستقل کنگره آمریکا، هشدار داده است که رشد بدهی ملی این کشور “بی سابقه” است و احتمال وقوع بحران مشابهی وجود دارد که تنها ۱۸ ماه پیش یکی از متحدان ایالات متحده را تحت تاثیر قرار داد.

دولت لیز تراس، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، برای تامین مالی کسری بودجه ناشی از کاهش مالیات، بدهی‌های بیشتری را به عهده گرفت که منجر به افزایش هزینه‌های استقراض و مداخله قابل توجه بانک انگلستان شد.

این بانک قول داد که اوراق قرضه را به هر مقدار لازم بخرد. تراس ۴۵ روز پس از شروع به کار در دولت بریتانیا مجبور به استعفا شد که عمدتاً به دلیل هرج و مرج بازار بود.

لری فینک، مدیر عامل بلک راک، از جمله کسانی است که از سرعت افزایش بدهی دولت ایالات متحده ابراز ناراحتی می کند و می گوید این “یک وضعیت اضطراری بزرگتر از آن چیزی است که من به یاد دارم.”

وی افزود: سناریوی بدی وجود دارد که در آن اقتصاد آمریکا شروع به شبیه شدن به اقتصاد ژاپن در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ کرد، زمانی که بدهی از تولید ناخالص داخلی فراتر رفت و منجر به ریاضت اقتصادی و رکود شد.

بر اساس این گزارش، بدهی ملی ایالات متحده هر ۱۰۰ روز یک تریلیون دلار افزایش می یابد و به نظر می رسد هیچ یک از نامزدهای اصلی ریاست جمهوری روی این موضوع متمرکز نشده اند.

دیوید پیج، رئیس تحقیقات اقتصاد کلان در AXA Investment Managers، گفت: “هیچکس در مورد سلامت مالی صحبت نمی کند و (ترامپ) در واقع در مورد تمدید دوره کاهش مالیات صحبت می کند.

آژانس های رتبه بندی نیز هشدارهایی را درباره وضعیت بدهی آمریکا آغاز کرده اند.

فیچ اخیراً رتبه بدهی دولت ایالات متحده را یک پله از رتبه ستاره AAA خود کاهش داده است، همان مسیری که استاندارد اند پورز بدهی این کشور را در سال ۲۰۱۱ کاهش داد.

در همین حال، مودیز، آخرین مورد از سه آژانس بزرگ رتبه‌بندی که هنوز رتبه‌بندی عالی را به ایالات متحده می‌دهد، اخیراً با اشاره به تضعیف ثبات مالی، چشم‌انداز رتبه‌بندی خود را به منفی تغییر داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا