اخبار بورس

افزایش ۲۵ درصدی تولید PVC در پتروشیمی اروند/ عملیات فاز ۲ پتروشیمی اروند آغاز شد

مدیرعامل پتروشیمی اروند:

مدیرعامل پتروشیمی اروند گفت: در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش تولید و ۲۵ درصد افزایش تولید پی وی سی داشته ایم.

محمدرضا کریمی مدیرعامل پتروشیمی اروند در گفتگو با افق میهنوی در خصوص محصول پی وی سی گفت: از آنجایی که در سال های اخیر ناآرامی در بازار پی وی سی وجود داشت، صادرات آن ممنوع شد. هر زمان که این التهاب ایجاد شود و بین ارز اسمی و آزاد تفاوت وجود داشته باشد، رانت به وجود می آید که منجر به التهاب و افزایش تقاضای بازار می شود.

وی افزود: اما اکنون با افزایش قیمت ارز نیمایی و ثابت ماندن ارز آزاد، تقاضا برای پی وی سی در بازار کاهش یافت. از سوی دیگر، قطعی برق با این واقعیت همراه بود که هم تولیدکننده واقعی نتوانست محصول ما را بخرد و هم تفاوت عرضه منجر به کاهش تقاضا در بازار داخلی شد.

مدیرعامل پتروشیمی اروند ادامه داد: در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش تولید و ۲۵ درصد افزایش تولید پی وی سی داشته ایم. این باعث افزایش موجودی شد و ما به دنبال صادرات هستیم.

کریمی تاکید کرد: تعرفه ۱۰ درصدی صادرات عملا رقابت در بازارهای جهانی را سخت کرده است. ما باید با برندهای معتبر آمریکایی، عربستانی، چینی، هندی و کره ای که در قیمت با آنها رقابت می کنیم رقابت کنیم و همچنین باید با تعرفه صادراتی خودمان رقابت کنیم. ما در حال حاضر در منفی ۱۰ درصد هستیم و برای رسیدن به قیمت عادی باید ۱۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی بفروشیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند تصریح کرد: تعرفه های صادراتی برای ما به موضوع مهمی تبدیل شده است. مانند گذشته می توانستند صادرات را ممنوع کنند، اما تعرفه ۱۰ درصدی تردیدها را ایجاد می کند. محصولی که بتوان آن را صادر کرد و به کشور پول آورد در انبارها می ماند. ما باید این محصول را به روش های مختلف سرویس کنیم، عوارض را برطرف کنیم و صادرات را آغاز کنیم.

وی با پرداختن به چالش های این صنعت پتروشیمی گفت: به دنبال وضع تعرفه های صادراتی هستیم تا بتوانیم تعرفه ها را به صفر برسانیم و صادرات را برای رقابت در بازارهای جهانی آغاز کنیم.

کریمی در خصوص افزایش تولید و کاهش فروش پتروشیمی اروند گفت: در چهار ماهه امسال ۸ درصد افزایش تولید را ثبت کردیم. در بخش فروش نیز به دلیل تعرفه صادرات، قطعی برق و کاهش مابه التفاوت نرخ ارز نیمه آزاد و آزاد مقداری کاهش داشتیم که منجر به کاهش صادرات شد. با وجود افزایش تولید، کاهش فروش داشتیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند در خصوص برنامه های توسعه اظهار داشت: عملیات فاز ۲ پتروشیمی اروند آغاز شده است. امیدواریم پس از ۱۰ درصد پیشرفت، در این دولت نیز مورد استفاده قرار گیرد. پروژه ما سه سال قدمت دارد و قصد دارد ظرفیت کشور را به میزان ۳۰۰۰۰۰ تن PVC افزایش دهد. این میزان تولید می تواند محرکی برای توسعه صنایع پایین دستی و اشتغال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا