بانک و بیمه

افزایش ۲۸ درصدی پرداخت تسهیلات در بهار امسال

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در سه ماهه اول سال جاری از کل تسهیلات پرداختی مبلغ ۹۵۵۳.۷ میلیارد ریال معادل ۷۸.۶ درصد به صاحبان مشاغل (حقوقی و غیرحقوقی) ۲۵۹۹.۸ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است. ، مربوط به ۲۱،۴. درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوارها) اختصاص می یابد.

تسهیلات پرداختی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۹۲۱۳.۵ میلیارد ریال با احتساب تعدیلات شبکه بانکی به ۹۴۶۹.۳ میلیارد ریال افزایش یافت.

جدول ۱ هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش های اقتصاد را در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ نشان می دهد. سهم تسهیلات پرداختی به صورت سرمایه در گردش در تمامی بخش های اقتصاد در سه ماه از ابتدای سال ۱۴۰۳ معادل ۷۲۴۳.۵ است. میلیارد ریال که ۷۵.۸ درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان مشاغل است.

همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالاهای شخصی توسط مصرف کنندگان نهایی (خانوار) ​​۱۰۲۰.۸ میلیارد ریال است که ۳۹.۳ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) ​​را به خود اختصاص داده است.

سهم وجوه پرداختی برای تامین سرمایه در گردش بخش های صنعت و معدن در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۳۱۷۵.۵ میلیارد ریال بوده که نشان دهنده تخصیص ۴۳.۸ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش های اقتصاد است. (مبلغ ۷۲۴۳.۵ میلیارد ریال).

مشاهده می شود که از ۳۶۳۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن، ۸۷.۴ درصد (مبلغ ۳۱۷۵.۵ میلیارد ریال) به تامین سرمایه در گردش اختصاص داشته که نشان از توجه و اولویت تامین منابع به این بخش دارد. توسط بانک ها در سال ۱۴۰۳ رخ می دهد.

سهم تامین مالی خرد (کمتر از ۳۰۰۰ میلیون ریال)
از مجموع تسهیلات پرداخت شده در مدت مذکور، ۲۸۹۷.۵ میلیارد ریال معادل ۲۳.۸ درصد در قالب تسهیلات خرد اعطا شد. همچنین مبلغ ۳۱۵۱ میلیارد ریال در قالب کارت اعتباری مورد معامله قرار گرفت که با احتساب این مبلغ، مبلغ کل گزینه های پرداخت خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) به مبلغ ۳۰۴۸.۸ میلیارد ریال معادل ۲۴.۷ درصد است. گزینه های پرداخت کل

شایان ذکر است با توجه به اینکه گزینه های پرداخت به صورت کارت اعتباری در بخش خانوار نیز پرداخت شده است، سهم بخش خانوار از ۲۱.۴ درصد در جدول ۱ به ۲۲.۴ درصد از کل گزینه های پرداخت افزایش می یابد. (جدول ۲)

افزایش 28 درصدی پرداخت تسهیلات بهار امسال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا