اخبار اقتصاد ایران

افزایش ۳۰ درصدی صادرات به عراق

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کالا به عراق در ۸ ماهه امسال خبر داد و گفت: صادرات به این کشور ۳۰ ​​درصد رشد داشته و با توجه به افزایش چشمگیر مبادلات. بین دو کشور، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که صادرات به عراق تا پایان سال با رکورد جدیدی روبه‌رو می‌شود […]

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کالا به عراق در ۸ ماهه امسال خبر داد و گفت: صادرات به این کشور ۳۰ ​​درصد رشد داشته و با توجه به افزایش چشمگیر مبادلات. پیش بینی ها بین دو کشور حاکی از آن است که صادرات به عراق تا پایان سال با ثبت رکوردی جدید به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
ˈسید حمید حسینیˈ تصریح کرد: برخلاف همه مشکلات موجود در حوزه تامین ارز و نرخ ارز در عراق، اما روند رشد صادرات کالاهای ایرانی به این کشور ادامه دارد و به طور میانگین هر سال ۷۷۵ میلیون دلار کالا به عراق ارسال می کنیم. ماه
عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه عراق همچنان دومین مقصد کالاهای صادراتی ایران است، افزود: عراق از ابتدای سال جدید استفاده از ارز خارجی در مبادلات داخلی را ممنوع کرده است. بانک‌های این کشور امکان انتقال ارز برای کالاهای ورودی را می‌دهند. آنها ایران، سوریه، روسیه و ونزوئلا را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس واردکنندگان کالا از این مقاصد باید ارز خود را با نرخی بالاتر از بازار تهیه کنند که صادرات اقلام و تجهیزات ایرانی برای پروژه های دولتی را با مشکل مواجه می کند و در صورت عدم اتخاذ راهکار می تواند ایران عراق را از بازار بزرگ نوسازی و توسعه محروم می کند.
حسینی تاکید کرد: ایران در ۸ ماهه امسال بیش از ۶.۲ میلیارد دلار کالا به عراق صادر کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد نشان می دهد و امیدواریم صادرات به این کشور از ۱۰ میلیارد عبور کند. دلار در سال جاری ثبت نام جدید
این فعال اقتصادی تصریح کرد: گاز شهری اولین محصول صادراتی ایران به عراق است که در ۹ ماه گذشته با حداکثر ظرفیت انجام شد، البته اخیرا با توجه به رشد مصرف گاز در کشورمان این صادرات به کاهش یافته است. به حداقل رسانده و نیروگاه های عراق را با مشکل مواجه کرده است. که مجبور به جایگزینی سوخت مایع شده اند.
وی گفت: اخیرا عراق در تلاش است تا رضایت ایران را برای ترانزیت و سوآپ گاز ترکمنستان از طریق ایران جلب کند تا نگران قطع گاز برای تولید بیش از ۴۵۰۰ مگاوات برق نباشد.


حسینی با بیان اینکه ایران چهارمین شریک تجاری عراق پس از امارات، چین و ترکیه است، اظهار داشت: چنانچه بانک مرکزی صادرات محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی را بر اساس مصوبات برنامه هفتم از برون سپاری معاف کند، موثر خواهد بود. در افزایش صادرات پس از گاز و برق، مقاطع فولادی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی عمده ترین اقلام صادراتی ایران به عراق خواهد بود.
به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، بانک مرکزی اخیراً از طرح افشور ریالی برای صادرات به عراق و افغانستان خبر داد. اما هنوز جزئیات آن منتشر نشده است، به نظر می رسد در این طرح امکان دریافت ارز از واردکننده عراقی (دلار، ین، دینار، درهم) به صادرکننده در همان کشور داده شود.
به گزارش ایرنا؛ وی با بیان اینکه در این صورت تاجر می تواند ریال عراق را در ایران پرداخت کند، تاکید کرد: اگر قیمت گذاری ارز نزدیک به نرخ بازار باشد می تواند صادرات را تسهیل کند و شکایت صادرکنندگان از سیاست های ارزی را به حداقل برساند. امسال صادرکنندگان کالا به عراق از طریق ورود شمش طلا از مرزهای زمینی به ویژه باشماق موفق به پرداخت تعهدات ارزی خود شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا