اخبار اقتصاد ایران

افزایش ۴۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی؛ آری یا خیر؟

ایران تحلیل – گروه شبکه: وزارت بهداشت به تازگی پیشنهاد افزایش ۴۵ درصدی تعرفه های پزشکی برای سال آینده را داده است. این درخواست وزارت بهداشت در شرایطی است که در جامعه با تورم فزاینده مواجه هستیم اما حقوق و دستمزد کمتر از تورم موجود است تا جایی که مردم خیلی چیزها را محدود کرده اند. از جانب […]

ایران تحلیل – گروه شبکه: وزارت بهداشت به تازگی پیشنهاد افزایش ۴۵ درصدی تعرفه های پزشکی برای سال آینده را داده است. این درخواست وزارت بهداشت در شرایطی است که در جامعه با تورم فزاینده مواجه هستیم اما حقوق و دستمزد کمتر از تورم موجود است تا جایی که مردم خیلی چیزها را محدود کرده اند. از جمله سلامت آنها. در واقع الان هم با همین تعرفه های پزشکی و هزینه های درمانی نمی توانند به پزشک مراجعه کنند، نه اینکه نخواهند، اما از عهده هزینه های پزشکی و بیمارستانی بر نمی آیند. به همین دلیل اکثر افراد به خوددرمانی روی آورده اند که قطعا سلامت آنها را به خطر می اندازد. اما نکته دیگر این است که برخی از پزشکان به ویژه پزشکان بخش دولتی به دلیل همین تعرفه های پایین تصمیم به خروج از کشور گرفته اند که مشکل بزرگی است. در واقع می توان گفت تعرفه های پزشکی به پاشنه آشیل تبدیل شده است. اگر آنها بلند شوند، به طور کلی مردم سلامت خود را به خطر می اندازند، مگر اینکه مجبور شوند، و اگر به همین شکل باقی بماند، این پزشکان هستند که آسیب زیادی خواهند دید. بنابراین مسئولان باید قیمت گذاری تعرفه های پزشکی را به گونه ای انجام دهند که هر دو طرف ماجرا در آن دیده شود.

افزایش ۴۵ یا ۴۶ درصدی تعرفه پزشکی را برای سال آینده در نظر داریم
معاون درمان وزارت بهداشت با انتقاد از ناهماهنگی تعرفه های پزشکی با هزینه ها و همچنین لزوم تقویت بیمه ها برای پوشش تعرفه ها، گفت: افزایش ۴۵ یا ۴۶ درصدی تعرفه های پزشکی را برای سال آینده در نظر داریم اما داریم. تا قبل از اعلام رقم نهایی منتظر اعلام جلسات مربوطه باشیم. . به گزارش ایسنا، دکتر سعید کریمی درباره تعرفه های پزشکی سال ۱۴۰۳ توضیح داد: احتمالا هفته آینده جلسه شورای عالی بیمه در این زمینه تشکیل می شود تا درصدی که در شورای تعیین شده آنها بررسی شده باشد. اعلام کرد تا در صورت تصویب به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود، امیدواریم تعرفه مصوب شورای عالی بیمه کاهش پیدا نکند، خاطرنشان کرد: در نهایت ۱۵ درصد از تعرفه مصوب حذف شد. از سوی شورای عالی بیمه در سال گذشته و بیان کرد: در واقع برای سال قبل ۴۰ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده بود که تنها ۲۵ درصد آن در سازمان برنامه بودجه بوده و در نهایت هیات وزیران به تصویب رسید.وی تاکید کرد: با توجه به این موضوع. با توجه به تورم سال گذشته و حذف ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل، به نظر می رسد افزایش تعرفه اعلام شده برای سال آینده نباید کمتر از ۴۰ درصد تعرفه سال قبل باشد و با تاکید بر لزوم تقویت بیمه ها برای پوشش تعرفه ها و هزینه های درمانی، معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: افزایش ۴۵ یا ۴۶ درصدی تعرفه پزشکی را برای سال آینده در نظر داریم اما برای اعلام رقم نهایی باید منتظر جلسات مربوطه باشیم. به گفته وی، تعرفه های پزشکی به پاشنه آشیل تبدیل شده است که در صورت عدم اصلاح می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. کریمی ادامه داد: تعرفه های پزشکی کم و هزینه های درمانی بالاست و این دو عامل با یکدیگر همخوانی ندارند و باعث ضعیف شدن تدریجی خدمات می شوند. اگر تعرفه ها اصلاح نشود و بیمه ها به خوبی محاسبه نشود، خسارت به درمان وارد می شود. وی افزود: تمام درآمد ما از تعرفه و بیمه است و اگر اصلاح نشود; اقتصاد نمی چرخد، خدمات به تدریج کاهش می یابد و پزشکان ممکن است به کارهای دیگری تمایل پیدا کنند. من باید بگویم؛ چندی پیش رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به پیامدهای ناهماهنگی تعرفه های پزشکی با هزینه ها، در عین حال از بلاتکلیفی تعرفه های ۱۴۰۳ علیرغم ارسال لایحه بودجه به مجلس انتقاد کرد و خواستار پاسخگویی شد. شورای عالی بیمه سلامت در زمینه عدم تشکیل جلسه. همچنین چندی پیش سعید کریمی گفت: اکنون ویزیت متخصص قلب در مراکز درمانی دولتی مانند بیمارستان شهید رجایی ۳۷ هزار تومان هزینه دارد که ۳۰ درصد آن برای بیمارستان است و با احتساب مالیات، کمی بیشتر است. بیش از ۲۰ هزار تومان به پزشک متخصص می رسد که با تاخیر چند ماهه بیمه هم همراه است، در گذشته ۱۰ درصد پول هدفمندی یارانه ها در دست وزارت بهداشت بود که به ویژه داده می شد. بیماران و کاهش فرانشیزها و … و سال گذشته این همه بودجه را به طرح دروری دادند و از طرفی صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج ایجاد شد که حق بیمه است؛ بیمه هم اسناد می خواهد و ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد. حضور بیمه در این بخش خوب است، اما در موارد خاص نیز باید پول داشته باشیم.

درآمد کاشت ناخن بیشتر از دستمزد جراح زانو است
از سوی دیگر رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی هزینه کاشت ناخن را بیشتر از هزینه جراحی پروتز زانو دانست. به گزارش مهریوسف کاظمی، تعرفه های پزشکی را ناچیز خواند و آن را با هزینه ۴۵۰ هزار تومانی کاشت ناخن و ۴۰۰ هزار تومانی برای جراحی تعویض مفصل زانو مقایسه کرد و گفت: تعرفه گذاری به معنای اعمال قیمت تمام شده خدمات است که البته دلیل آن نیست. سوء مدیریت تصادفی اما سوء مدیریت عمدی. آنها قیمت واقعی خدمات را در تعرفه ها اعمال نمی کنند. وی با بیان اینکه یکی از مولفه های تقوا اخلاق و معرفت است، افزود: برخی تریبون ها در این چند سال به ناحق شأن و منزلت پزشکی را خدشه دار کرده اند. به عنوان نمونه فردی که سال هاست در تریبون های رسمی و ملی به ناحق و با ادبیات پوپولیستی به جامعه پزشکی حمله می کند چندی پیش در کانادا دیده شد. کاظمی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه ها نباید از جیب مردم پرداخت شود، تاکید کرد: امید یک پزشک قطع رابطه مالی خود با بیمار است. بیمه های پایه و تکمیلی همه حق بیمه را از بیمه شده می گیرند اما متاسفانه در انجام تعهدات و پرداخت ها کم کاری می کنند. بنابراین هدف از افزایش تعرفه افزایش سهم پرداختی بیمه است.

واکنش کاربر
حالا این ماجرا با واکنش های متفاوتی از سوی کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده است.
برخی از کاربران در موافقت با افزایش تعرفه های پزشکی نوشته اند: نظافتچی بابت رنگ خودرو بیست سانت یا دو میلیون پول کمتر نمی گیرد. یک طلافروش تمام هزینه های خود را از خریدار می گیرد و سپس اعتصاب می کند. لوله کش برای نصب سینک ظرف نیم ساعت کار کمتر از ۵۰۰ نمی گیرد. یک مسافرت به خارج از کشور بروید و ببینید هزینه درمان در آنجا چقدر است»، «مشکل افزایش هزینه های پزشکان نیست. مشکل ناعادلانه ای است که دولت با حقوق بگیران می کند، «یک دکتر متخصص جوان نمی تواند ده سال کار کند و یک آپارتمان قابل حمل و یک دستگاه واحد بگیرد. پراید باخره»، «پزشکی عمومی خصوصی در حوزه درمان (به جز زیبایی) ورشکسته است و احتمال بازگشت پزشکان عمومی به درمان خصوصی بسیار بسیار کم است. هیچکس با این قیمت ها برنمی گردد»، «عدم افزایش مناسب ویزیت پزشکان به ضرر خود مردم است چرا که پزشکان حاضر به انجام معاینات مناسب نیستند. از سال ۲۰۱۷، قیمت های عمومی ۲۰ برابر شده است، اما ویزیت پزشکان ۴ برابر شده است. این بدان معناست که ویزیت پزشکان در حال حاضر یک پنجم سال ۲۰۱۶ است. راه درست کمک به مردم افزایش سهم بیمه از هزینه های درمانی است. الان ویزیت دکتر متخصص مستقل ۱۳۵ و بیمه ۱۰۹۰۰۰ که خنده داره.
این در حالی است که برخی کاربران در مخالفت با افزایش تعرفه های پزشکی نوشته اند: تورم ۶۰ درصدی حقوق کارمندان ۱۸ درصد افزایش حقوق بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش حقوق کارگران؟ افزایش ۴۵ درصدی تعرفه پزشکان آیا این به معنای عدالت است؟»، «الان ما نمی توانیم داروی خودمان را بخریم»، «یکی از مسئولان یک بیمارستان معروف گفت که کار پزشک متخصص اینجا برای چند شیفت در ماه می تواند به حدود ۶۰۰ میلیون برسد. اما پرستاران با تمام نوبت کاری هایشان حداکثر ۴۰۰ هزار تومان می گیرند.” آیا فقط افزایش دستمزد کارگران و کارمندان تورم زا است؟! همه چیز باید بر اساس تورم افزایش یابد”، “پس لطفا پیشنهاد دهید حقوق کارمندان هم افزایش یابد.” ۴۵ درصد تورم بالای ۵۰ درصد افزایش قیمت کالاها به شدت بالا، کرایه تاکسی ۶۰ درصد افزایش می یابد و وقتی صحبت از حقوق کارمندان می شود از ۲۰ درصد به ۱۸ درصد افزایش می یابد. و بعد از چند سال روی این کلاه گذاشتند.
نوع محاسبه حقوق فقط بر عهده مدیران ایرانی می باشد. چه منطقی دارند که اینگونه حقوق اضافه کنند؟ قسم می خورم که ما نیز در زندگی خود دچار عدم تعادل مالی و ناهماهنگی شده ایم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا