بانک و بیمه

افزایش ۴۷ درصدی زیان عملیاتی بیمه تجارت نو

بر اساس گزارش های بازار، زیان خالص این شرکت ۶۶۵ میلیارد تومان با رشد ۲۸ درصدی و زیان تحقق یافته هر سهم (EPS) 110 تومان زیان بوده است.

نکته جالب دیگر در صورت های مالی بیمه تجارت نو، رشد ۸۱۴۷ درصدی سایر هزینه های عملیاتی است به طوری که سایر درآمدهای عملیاتی بننو در سال مالی منتهی به ۸ اسفند ۱۴۰۱ به زیان ۲۸۲ میلیارد تومانی در پایان اسفند ماه تبدیل شد. ۱۴۰۲ .

نظر حسابرس این شرکت نیز مشروط است به استثنای بند ۴ که ناشی از مغایرت استاندارد حسابداری ۲۸ با آیین نامه ۵۸ بیمه مرکزی است و در کلیه شرکت های بیمه بند ۵ و عدم احتساب آن مشروط است. شرکت های فرعی در صورت های مالی مهم است

در بند ۴ اظهارنظر مشروط حسابرس آمده است که شرکت های بیمه بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه باید ذخایر فنی اضافی و خطرات طبیعی را در صورت های مالی لحاظ کنند تا تعهدات خود را در برابر زیان های ناشی از حوادث فاجعه آمیز بیمه کنند. اما درج اندوخته مذکور به مبلغ ۲۰۸۱ میلیارد ریال (در سال قبل به مبلغ ۳۰۸.۱ میلیارد ریال) موضوع تبصره ۱-۴۱ صورتهای مالی، ماهیت تعهدی ندارد و با استانداردهای حسابداری مطابقت ندارد. همچنین حق الزحمه واسطه ها و کارگزاران بابت بیمه نامه های صادره به صورت نقدی و متناسب با حق بیمه دریافتی ثبت و به حساب ها واریز شد. در شرایط فعلی این امکان وجود نداشت.

بند ۵: در صورتهای مالی سالانه گروه، حسابرس هیچ گونه اقدامی در خصوص ادغام دو شرکت منحل شده دانش گستران در ترکیه انجام نداده است. ضمناً شرکت سوسیانت فن آوران (شرکت وابسته) در صورتهای مالی تلفیقی به روش حقوق صاحبان سهام درج نشده است. با توجه به نکات ذکر شده، تعدیل لازم است، اما به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات لازم، نمی توان میزان تاثیرگذاری را برای این موسسه برآورد کرد.

بند ۶ مربوط به مالیات بر درآمد است و بر این اساس و با توجه به تبصره‌های ۳۳ و ۵۲ صورت‌های مالی مطابق با تشخیص مالیات بر درآمد سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ مبلغ ۵۱۸ میلیارد ریال مازاد مالیات مطالبه شد. مبلغ اعلام شده که شرکت بیش از آن دارد. برگه تشخیصی فوق مورد اعتراض قرار گرفت و ذخیره ای برای آن ایجاد نشد. همچنین در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده و عوارض، طبق برگ تقاضا، کسری ذخیره ۴۳۳ میلیارد ریالی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ وجود دارد و مالیات و عوارض مالیات بر ارزش افزوده سال مالی مورد گزارش مورد رسیدگی سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است. به همین دلیل ایجاد ذخایر و تعدیل حساب ضروری است. اما تعیین میزان تأثیر آن بر صورتهای مالی مورد بررسی منوط به نظر نهایی مراجع ذیربط است.

بند ۷ در خصوص مطالبات شرکت به شرح یادداشت های ۲۱ و ۲۴ صورت های مالی شامل کل مطالبات معوق به مبلغ ۵۲۰.۶ میلیارد ریال می باشد که مبلغ ۰۲۵.۱ میلیارد ریال به عنوان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول استفاده شده است. این در حالی است که سایر مطالبات و پیش پرداخت ها گروه شامل اقلام راکد و مستمری و اسناد معوق به مبلغ ۸۳۰ میلیارد است که در این راستا مطابق استانداردهای حسابداری، تعیین ارزش بازیافتنی مطالبات مذکور و شناسایی اندوخته ضروری است. بر این اساس اما به دلیل عدم اطلاع از ارزش فروش آنها، تعیین میزان کار آنها در شرایط فعلی این تسهیلات ممکن نبود.

بند ۸: پاسخ تائیدیه درخواستی طرفین حساب فرعی در مورد یک مورد تاییدیه بانکی دریافت نشده است. همچنین ۷ فقره از چک های تحویلی به فروشنده ملک جردن به شرح تبصره ۱-۵۲ علیرغم فسخ قرارداد هنوز به شرکت مسترد نشده است. با این پیشینه، تعدیلات احتمالی که در صورت دریافت پاسخ تاییدیه بی پاسخ و حذف موارد فوق در صورت های مالی مورد بررسی لازم باشد، برای این موسسه امکان پذیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا