فناوری

افزایش ۵/۸ درصدی سهم سفرهای صبحگاهی اسنپ نسبت به سال گذشته

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

با شروع مهر و با بازگشت دانش آموزان به مدرسه و افزودن به جریان ترافیک شهری، داده های جدید اسنپ تغییراتی را در الگوهای ترافیک نشان می دهد. ۱۰ کلانشهر ایران با بیشترین میزان سفرهای درون شهری اعلام شد. بر اساس آمار سفرهای ثبت شده در ناوگان اسنپ، تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، اهواز، تبریز، رشت و ساری ۱۰ شهر پرتقاضا (درخواست سفر) هستند. مهر ۱۴۰۴ وجود دارد.

این گزارش برای سومین سال متوالی است منتشر شده است، با تمرکز بر روند تقاضای سفر، دوره های اوج ترافیک و تغییر رفتار کاربران، تصویری تحلیلی از الگوی ترافیک شهروندان در مهر امسال نسبت به مهر ۱۴۰۳ پیشنهاد. هدف از انتشار این گزارش، فراهم آوردن زمینه ای برای تحلیل دقیق تر شرایط ترافیکی و کمک به برنامه ریزی بهتر در مدیریت سفرهای درون شهری است.

کاهش محدوده اوج ترافیک صبحگاهی نسبت به سال گذشته

نمودار نسبت تقاضا به عرضه سفرهای اسنپ در ۱۰ شهر پرترافیک کشور که نشان می دهد بیشترین تقاضا در ساعات ۷ صبح، ۱۲:۳۰ و ۱۶:۳۰ تا ۱۹ ثبت شده است.

به گزارش روابط عمومی اسنپ، بررسی داده های سفرهای انجام شده با ناوگان اسنپ در ۱۰ شهر پرترافیک کشور طی هفته اول. مهر ۱۴۰۴ نشان می دهد که ترافیک صبح از ۶:۳۰ ساعت ۷ صبح شروع می شود و به حداکثر می رسد. در این زمان شاهد بالاترین نسبت تقاضا به عرضه هستیم. از طرفی ترافیک عصر نیز با نوبت نیم ساعته نسبت به مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ آغاز شده و در ساعت۱۸ به اوج می رسد. این داده ها نشان می دهد که نوسان ساعت کاری ادارات در سال جاری همانند سال گذشته باعث شده تا تمرکز ترافیک در ساعات اولیه روز افزایش یابد اما بازه زمانی اوج تردد کمتر شده است. این در حالی است که داده ها بیشترین تعداد درخواست سفر را در هفته اول نشان می دهد مهر امسال مربوط به چهارشنبه بود. در حالی که در مهر سال گذشته بیشترین تقاضا در روزهای یکشنبه ثبت شد.

نسبت به سال گذشته تعداد درخواست های اسنپ تراول در اوج ترافیک صبح ۱ درصد کاهش داشته است. با وجود این کاهش ۱ درصدی درخواست سفر، با توجه به بهبود میزان پذیرش کاربران راننده، تعداد سفرهای موفق نسبت به سال گذشته ۵.۸ درصد افزایش داشته است. بر اساس داده های اسنپ، حجم ترافیک در این مدت ۲.۲ درصد کاهش داشته است. بنابراین، به نظر می رسد بخشی از بهبود میزان پذیرش کاربران راننده ناشی از کاهش حجم ترافیک صبحگاهی باشد.

علاوه بر کاهش ترافیک، دلایلی مانند کاهش تداخل GPS و افزایش استفاده از سفرهای مشترک را می توان از عوامل موثر بر افزایش نرخ پذیرش سفر و مدیریت بهره وری ناوگان اسنپ دانست.

اشتراک سفر در مهر ۱۴۰۴

نمودار تجمعی سهم سفرهای مشترک و تعداد کل سفرهای روزانه پایتخت با ناوگان اسنپ

یکی از تغییرات مهم در الگوی سفرهای شهری، سهم ۶.۷ درصدی استفاده از سرویس «سفر مشترک» اسنپ است. در ساعات صبح در مناطق تحت پوشش این سرویس. بر اساس داده های تحلیلی اسنپ، بیشترین استفاده از سرویس سفر مشترک در مناطق پرتردد پایتخت است. ساعت ۵ تا ۶:۳۰ صبح ثبت شده است و این امر تاثیر بسزایی در کاهش مدیریت همزمان تقاضا و عرضه در تهران داشته است. همچنین افزایش استفاده از «سفر مشترک» مستقیماً زمان شروع سفرهای درون شهری را برای کاربران این سرویس جابجا کرده و در نتیجه به بهبود مدیریت تقاضا و عرضه در این بازه زمانی کمک کرده است.

نظارت بر داده های ترافیک برای مدیریت بهتر زمان و هزینه سفرهای درون شهری

نمودار مقایسه نسبت تقاضا به عرضه و زمان یک سفر استاندارد اسنپ در طول شبانه روز (در این نمودار نسبت تقاضا به عرضه به صورت نسبی محاسبه می شود. همچنین سفر استاندارد به زمان سفر یک کیلومتر ثابت اشاره دارد).

نمودار مجموع مقایسه قیمت هر سفر در هر کیلومتر و مدت زمان سفر استاندارد اسنپی در طول شبانه روز در ۱۰ شهر پرترافیک کشور

تجزیه و تحلیل نسبت تقاضا به عرضه این نشان می دهد که مانند سال گذشته، نرخ تقاضا در ساعات اولیه روز سریعتر از عصر افزایش می یابد، اما زمان سپری شده در ترافیک در ساعات اوج عصر بیشتر است. به این معنی که عامل اصلی نوسان قیمت سفرها در ساعات صبح ناشی از نسبت تقاضا به عرضه و در ساعات عصر بیشتر به دلیل حجم بالای تردد است.

طبق آخرین آمار ترافیک اسنپ، قبل از ساعت ۶ و بعد از ساعت ۷:۳۰ صبح نسبت تقاضا به عرضه متعادل تر می شود. این باعث می شود زمان انتظار کاربران کمتر شود و درخواست ها سریعتر به سفر تبدیل شوند. همچنین حجم ترافیک از ساعت ۱۹ تا ۱۹:۴۵ روند کاهشی را آغاز می کند که تا پایان شب ادامه دارد. به طوری که مدت یک سفر استاندارد در این مدت به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و به سطح ساعات عادی نزدیک می شود. بنابراین کاربران با جابجایی هوشمند زمان سفر خود حتی برای ۳۰ دقیقه می توانند میانگین زمان و هزینه سفر خود را کاهش دهند و سفری سریعتر و کارآمدتر داشته باشند.

در حال حاضر حدود ۷ تا ۸ درصد از کل سفرهای درون شهری در ۱۰ شهر بزرگ کشور توسط تاکسی های اینترنتی انجام می شود. اسنپ ​​به‌عنوان یکی از بازیگران این حوزه، تلاش می‌کند با انتشار منظم گزارش‌های مبتنی بر داده‌ها از الگوهای سفر شهروندان، کمک مؤثری در بهبود جریان ترافیک شهری و ارتقای تجربه سفر کاربران کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا