اخبار اقتصاد ایران

افزایش ۶ برابری نرخ کود اوره با تصویب دولت؛ به نفع تولیدکنندگان و به ضرر کشاورزان

هیات وزیران نرخ کود اوره تحویلی شرکت های پتروشیمی اوره ساز به وزارت جهاد کشاورزی را بازنگری کرد. بر اساس این مصوبه میزان کود اوره تا ۶ برابر افزایش یافت.

افق میهن به نقل از سنا، در پی رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو بخشنامه افزایش نرخ خوراک گاز صنعتی، هیات وزیران نرخ فروش کود اوره را به نفع شرکت های تولیدی

بر اساس تصمیم هیات وزیران در جلسه بیست و چهارم تیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران موظف به هماهنگی با واحدهای تولیدکننده کود اوره برای تامین سهمیه سالانه (۲ میلیون و ۴۰۰ هزار) تن کود اوره مورد نیاز بخش کشاورزی شده است.

بر اساس این مصوبه قیمت فروش کود اوره در سال ۱۴۰۳ معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال اعلام شد. این نرخ برای محصول کود اوره شرکت های پتروشیمی که در کیسه های ۵۰ کیلوگرمی تولید و تحویل شرکت خدمات پشتیبانی کشاورزی می شود، تعیین شده است. در مصوبه هیات دولت در ابتدا تاکید شده است خرداد قیمت هر کیلوگرم کود اوره هر ماه ۲۰ درصد میانگین موزون قیمت معاملاتی آن در بورس کالا طی ۲ ماهه اول همان سال افزایش می یابد.

همچنین در بخشی دیگر از این مصوبه آمده است که قیمت فروش کود اوره به کشاورزان با افزودن هزینه‌های اضافی که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و به تایید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رسیده است، توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود. سازمان برنامه و بودجه کشور

افزایش ۶ برابری قیمت اوره با اصلاح مصوبه قیمت گذاری

در پی اصلاح و ابلاغ مصوبه کود اوره در هیأت وزیران، «مهدی طراری» مدیرعامل هلدینگ غدیر اعلام کرد که درخواست شرکت های پتروشیمی و تولیدکنندگان اوره با نظر مثبت هیات وزیران تصویب شد. و بر اساس این مصوبه اختلاف قیمت پس از ۶ سال اصلاح و تعیین شد.

وی به افزایش ۶ برابری قیمت اوره اشاره کرد و گفت: سهم نقدی اوره از ۷۹۵ تومان به ۴۸۰۰ تومان رسیده است.

وی پیش بینی کرده است که در صورت ارائه حداکثر ۲ میلیون تن اوره حمایتی به سازمان خدمات حمایتی کشاورزی در سال جاری، شرکت های تولیدی درآمد و فروش خود را نزدیک به ۱۰ درصد افزایش دهند که اتفاق بسیار مهم و فرخنده ای برای سهامداران خواهد بود. . .

کاهش چالش نقدینگی تولیدکنندگان اوره

سیدجعفر هاشمی، مدیرعامل جدید گروه نفت و گاز پارسیان نیز اعلام کرده است: مصوبه جدید هیئت وزیران در خصوص نرخ کود اوره چالش نقدینگی را در تولیدکنندگان اوره کاهش می دهد.

وی با دفاع از تعیین فرمول جدید محاسبه نرخ کود اوره تاکید کرد: در مصوبه قبلی مبنای محاسبه حداقل قیمت کشف شده در بورس کالا در ۶ ماه گذشته بود که می توانست به تولیدکنندگان اوره خسارت وارد کند. اما اکنون با عادلانه ساختن مبنای محاسباتی از این آسیب جلوگیری خواهد شد.

هاشمی گفت: هدف اصلی این مصوبه تعیین ۵۰ مطالبات همتی تولیدکنندگان اوره و تسویه آن از دارایی های قابل فروش دولت است. تلاش می کنیم سهام ارزشمندی را از دولت دریافت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا