بانک و بیمه

افزایش ۶ درصدی تامین نیازهای ارزی| تخصیص منابع باید به بخش‌های مولد برود

به گزارش افق میهن، محمد شیرجیان امروز (سه شنبه) در سی امین همایش ساماندهی سیاست های پولی و احتیاطی با اشاره به رویکردهای سیاستی بانک مرکزی و آسیب شناسی ابزارهای تعهدی در تامین مالی شرکت ها و زنجیره ارزش، گفت: امروز بزرگترین مشکل است. یکی از مشکلات سیستم تولید کشور نبود مدل عرضه است. تامین مالی مطلوبی است که می تواند معمای رشد اقتصادی پایدار و نرخ پایین و تورم را حل کند.

وی افزود: اگر بخواهیم آسیب شناسی داشته باشیم باید بگوییم که سیستم تامین مالی کشور با آسیب هایی مواجه است. به عنوان مثال استراتژی توسعه اقتصادی کشور متاسفانه مشخص نیست. راهبرد توسعه اقتصادی بیانگر این است که اصولاً منابع سرمایه کشور باید به کدام بخش ها اختصاص یابد. اگر قرار است استراتژی توسعه اقتصادی کشور با استراتژی توسعه صنعتی مشخص شود، باید بدانیم اولویت های ما در بخش صنعت چیست. آیا در صنعت فولاد یا خودرو یا در نفت و در موارد دیگر مزیتی داریم و باید مشخص کنیم اولویت های اقتصادی در کدام حوزه ها باید بیشتر باشد؟

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات برنامه های توسعه در دهه های اخیر نبود استراتژی توسعه است که تعیین اولویت های اقتصادی کشور در جهت دهی منابع کشور به سمت این اولویت ها فوق العاده موثر است.

شیرجیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ میزان عرضه ریالی از طریق تسهیلات بانکی به تنهایی حدود ۵۶۴۶ همات بوده که سیستم بانکی کشور تسهیلات پرداخت کرده است که نسبت به سال گذشته ۲۴.۷ درصد افزایش داشته است. همچنین در حوزه تامین نیازهای ارزی در بخش‌های مختلف از ۶۵.۲ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۶۹.۴ میلیارد دلار رسیدیم که نشان می‌دهد تامین نیاز ارزی مناطق مختلف کشور حدود شش درصد افزایش داشته است.

وی افزود: به عنوان مثال در بخش صنعت که پیشرو در حوزه رشد اقتصادی است، تامین ارز مورد نیاز از ۳۹.۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ به ۴۲.۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ یعنی ۹ درصد افزایش یافته است. همچنین در سال گذشته شاهد افزایش ۱۷ درصدی در بخش کشاورزی و ۲۷ درصدی در بخش بهداشت و درمان بودیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: اما سوال اینجاست که آیا منابع ریالی و ارزی برای تامین مالی تولید در این بخش‌ها بر اساس چه اولویت‌هایی توزیع شده است و آیا ارزش افزوده دارد و چقدر ارز به آن اضافه شده است؟ نظام تولید کشور و چقدر به رشد اقتصادی و صرفه جویی ارزی کمک کرده است؟ آیا از این منابع به نحو احسن استفاده می شود؟ آیا این منابع به نحو احسن تخصیص می یابد؟ مبنای و معیارهای این توزیع منابع در نقاط مختلف کشور چیست؟ و چه میزان از این تخصیص منابع بر اساس یک نقشه راه انجام شد؟

شیرجیان تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم ما در زمینه تخصیص بهینه منابع مقوله مدیریت اعتبار یعنی اجرای استراتژی توسعه اقتصادی کشور است. مشکل دیگر این است که بار قابل توجهی از تامین منابع کشور بر دوش سیستم بانکی است، یعنی حدود ۹۲.۳ درصد آن توسط سیستم بانکی، حدود ۷ درصد توسط بازار سرمایه و تنها ۰.۷ درصد از منابع خارجی تامین می شود. سرمایه گذاری .

وی افزود: لازم به یادآوری است که تامین مالی از طریق شبکه بانکی به معنای تامین مالی رایگان نیست، به ویژه زمانی که با یک سیستم بانکی با ناهماهنگی ساختاری مواجه هستیم و هر چه بار تامین مالی بر دوش این شبکه مالی بیشتر شود، منجر به ایجاد درون زا می شود. نقدینگی و افزایش اثرات تورمی و تامین مالی واقعی که قرار بود شبکه بانکی تامین کند کاهش می یابد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: یکی دیگر از مشکلات تامین مالی کشور، انحراف منابع از بخش های مولد اقتصاد به بخش های غیرمولد است. متأسفانه در شبکه بانکی نظارت بانکی عمدتاً در زمان تخصیص منابع و قبل از تخصیص منابع صورت می‌گیرد و نظارت پس از تخصیص منابع، نظارت حداقلی است که منجر به انحراف منابع از بخش‌های تولیدی به بخش‌های غیرمولد می‌شود.

اگر تامین مالی در کشور از طریق بازار سرمایه انجام شود و سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب شود، انحراف منابع در بخش‌های تولیدی به سمت غیرمولد کمتر می‌شود و تا حد امکان به بخش‌های تولیدی اختصاص می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا