اخبار اقتصاد ایران

افزایش 2 برابری هزینه مصرفی سبد خانوارها طی 2 سال گذشته

در دو سال گذشته بیشترین تورم به ثروتمندترین دهک و کمترین تورم نیز متعلق به فقیرترین دهک بوده است.

افق میهن به نقل از اکو ایران، دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه محسوب می شود، در خرداد امسال نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۱ تورم بالای ۱۲۰ درصد را تجربه کرده است. این نرخ تورم بالاترین نرخ تورم ۲۷ ماهه در بین دهک ها است. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم در این بازه زمانی را دهک های اول و دوم تجربه کرده اند. به عبارت دیگر کمترین فشار روی شانه های پایین ترین و بیشترین فشار روی شانه های بالاترین دهک بود.

در مجموع با حرکت از دهک های پایین به دهک های بالاتر، شاهد افزایش نرخ تورم هستیم. تفاوت بالاترین تورم برآورد شده با کمترین تورم در ۲۷ ماه گذشته برای دهک ها حدود ۳ واحد درصد است که تقریباً ناچیز است. بر این اساس می توان گفت که دهک های جامعه ایران در تحمل فشار تورمی برابر بوده اند.

چه کسی فشار تورم را تحمل می کند؟

کمترین فشار تورمی این دوره بر دوش دهک اول جامعه است. این شاخص در ابتدا اسفند سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۱۳.۶ بود که با ۱۱۸.۳ درصد افزایش به ۲۴۸ رسید. از سوی دیگر بیشترین فشار تورمی بر دوش دهک دهم جامعه بوده و تورم ۱۲۱.۵ درصدی را تجربه کرده است و شاخص قیمت از ۱۱۳.۱ در ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۲۵۰.۶ در پایان بهار امسال رسیده است. این اختلاف ۳.۲ واحد درصدی دهک اول با دهک دهم به دلیل تفاوت سبد کالای هر دهک است.

سایر دهک های اجتماعی نیز تورم بالای ۱۲۰ درصد را تجربه کرده اند، بر این اساس سطح قیمت برای همه دهک ها در دو سال گذشته بیش از ۲.۲ برابر شده است. به بیان ساده، تمام عشرها برای تهیه سبد مصرفی آنها استفاده می شود خرداد در این ماه نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۱ بیش از ۲.۲ بار هزینه کرده اند.

هر چه به دهک های بالاتر جامعه نزدیک می شویم این عدد افزایش می یابد و برعکس هر چه به سمت دهک های پایین می رویم این عدد کاهش می یابد. البته در مجموع شکاف تورمی که دهک ها در ۲ سال گذشته تجربه کرده اند، تفاوت چندانی ندارد و حتی می توان گفت که فشار تورمی روی همه دهک ها تقریباً یکسان بوده است.

تورم دو نیمه جامعه ایران

برخی دهک ها نیز همین تورم را تجربه کرده اند. به عنوان مثال تورم دهک های نهم و هفتم ۱۲۱.۲ درصد بوده است.

کمترین نرخ تورم در بین ۵ دهک برتر جامعه متعلق به دهک هشتم است که در پایان بهار امسال با افزایش ۱۳۶.۹ واحدی به شاخص قیمت ۲۴۹.۹ رسید و تورم ۱۲۱.۱ را تجربه کرد که کمترین تورم در میان است. ۵ دهک جامعه بودن

بیشترین نرخ تورم در بین ۵ دهک پایین جامعه متعلق به دهک پنجم است که با رشد ۱۲۰.۷ درصدی بیشترین نرخ در بین ۵ دهک پایین جامعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا