ترندهای روز

افشای نوع ماده‌ منفجره استفاده شده در پیجرها

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

گزارش‌های عبری نوع موادی را که دستگاه‌های ارتباطی در لبنان را منفجر کردند، فاش کرد.

رسانه های عبری گزارش دادند که نوع ماده ای که برای منفجر کردن دستگاه های پیجر در لبنان استفاده می شود PETN است که یک ماده منفجره بسیار قوی و بسیار حساس است.

افشای نوع ماده منفجره مورد استفاده در پیجرها

بر اساس گزارش رسانه ها، نوع ماده منفجره ای که در دستگاه ها جاسازی شده بود، PETN بود که یکی از قوی ترین مواد منفجره شناخته شده در جهان است. این ماده به گرما و اصطکاک حساس است که دلیل انفجار آن را توضیح می دهد.

یک منبع ارشد امنیتی لبنان و یک منبع دیگر روز چهارشنبه به رویترز گفتند که سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) در ۵۰۰۰ پیجر تایوانی که ماه ها پیش توسط حزب الله لبنان درخواست شده بود، مقادیر کمی مواد منفجره کار گذاشته است.

این منبع امنیتی افزود که حزب الله ۵۰۰۰ دستگاه ارتباطی ساخت شرکت تایوانی Gold Apollo را درخواست کرده است و چندین منبع گفتند که آنها در بهار وارد کشور شده اند.

این منبع امنیتی ارشد لبنان تصویری از دستگاه مدل AP924 را نشان داد که مانند سایر پیجرها پیام های متنی را به صورت بی سیم دریافت و نمایش می دهد، اما نمی تواند تماس تلفنی برقرار کند.

دو منبع آشنا با عملیات حزب‌الله در سال جاری به رویترز گفتند که جنگنده‌های این حزب از این دستگاه‌ها به‌عنوان یک وسیله ارتباطی با فناوری پایین استفاده می‌کنند تا از سامانه‌های ردیابی مکان اسرائیل فرار کنند.

این منبع ارشد لبنانی فاش کرد که این دستگاه‌ها در حین تولید توسط سرویس اطلاعاتی اسرائیل اصلاح شده‌اند و افزود: موساد یک برد به دستگاه‌های حاوی مواد منفجره تزریق کرد که کدی دریافت می‌کند که با هر وسیله‌ای حتی با استفاده از هر وسیله‌ای قابل شناسایی است. یا اسکنر بسیار مشکل است.

منبع اشاره کرد که سه هزار پیجر با دریافت پیام رمزگذاری شده که منجر به انفجار همزمان مواد منفجره شده بود، منفجر شدند.

یک منبع امنیتی دیگر به رویترز گفت که تا سه گرم مواد منفجره در وسایل ارتباطی جدید جاسازی شده بود و حزب الله چندین ماه است که آنها را کشف نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا