ترندهای روز

افشای پشت‌پرده تازه از مذاکرات ایران و آمریکا

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

به گزارش آکسیوس نیوز، ایران و آمریکا در عمان درباره مسائل هسته‌ای و نگرانی‌های منطقه‌ای آمریکا مذاکره کردند.

اگرچه این مکالمات مبهم هستند، اما ممکن است توانایی پیوند دادن به مکالمات دقیق تر را داشته باشند. از سوی دیگر، نقطه اشتراک ایران و آمریکا در تمایل به عدم گسترش تنش در منطقه می تواند نکته قابل توجهی برای مطرح شدن تضادهای ایران و آمریکا در مسائل تحریمی باشد.

در راستای بررسی موضوع فوق، خبرنگار «انتق» گفت وگویی با نعمت الله ایزدی، سفیر سابق ایران در عمان داشته است که مشروح آن را در ادامه می خوانیم:

آکسیوس اعلام کرده است که در هفته‌های اخیر، دو مقام دولتی با یک نماینده ناشناس ایران در مورد مسائل هسته‌ای و نگرانی‌های منطقه‌ای آمریکا به گفتگو نشسته‌اند. آیا این گفتگو را می توان به عنوان یک رویداد جدی در شرایط کنونی سیاست خارجی ایران تحلیل کرد یا صرفاً گفتگویی مانند دیگر گفتگوهای غیررسمی در عمان بود؟

نکته قابل توجه این گفتگو مربوط به تحولات اخیر از جمله واکنش ایران به اسرائیل است. آمریکایی ها نگران بودند که این موضوع به دنبال داشته باشد و منطقه دچار جنگ جدیدی نشود. در یک سال ایران تحلیلاتی، بایدن اصلا علاقه ای به ورود به ایران تحلیلات با شرایط جنگی ندارد. حتی اگر بتوانند به جنگ غزه پایان دهند، برایشان خوب است. ترامپ می تواند تبلیغات گسترده ای در مورد جنگ های احتمالی انجام دهد. بنابراین شرایط جدیدی در مذاکرات شکل گرفته است که بایدن نمی تواند بی تفاوت باشد و اسرائیلی ها را تحت فشار قرار دهد. ایران هم چنین وضعیتی دارد و آمریکا می خواهد ایران را از تنش جدی باز دارد.

بحث هسته ای آمریکا تا چه اندازه با مذاکرات اخیر کمال خرازی مرتبط است؟

بحث های هسته ای با اعلام موضعی که خرازی اتخاذ کرد باعث شد آمریکایی ها به دنبال مذاکرات جدید باشند. آنها نمی خواهند که این گفتگوها شرایط منطقه را تغییر دهد.

آیا ایران در این مذاکرات توانست در مورد خواسته های خود صحبت کند یا فقط به نظرات آمریکایی ها گوش داده است؟ به نظر شما تا چه حد این مذاکرات به ابتکار آمریکا انجام شد؟

ایران ظرفیت‌هایی در منطقه دارد که می‌تواند در مذاکرات روی آنها مانور دهد. اسرائیل خواهان تنش در منطقه است و با حزب الله و فلسطین درگیر است. ایران می تواند از توانایی خود برای کنترل این شرایط استفاده کند، مشروط بر اینکه اسرائیل نیز به وضعیت متعادلی برسد. اسرائیل باید از خشونت و نسل کشی بیش از حد خارج شود. ایران می تواند از ظرفیت های خود در این مذاکرات غیررسمی استفاده کند. ایران لزوما به آمریکا نیامده و آمریکایی ها به ایران آمده اند. ایران بر نیروهای منطقه و آمریکا بر اسرائیل نفوذ دارند و تعامل این دو طرف می تواند منطقه را آرام کند.

با این وجود آیا می توان ادعا کرد که ایران و آمریکا به نقطه مشترکی رسیده اند؟

با توجه به شرایط منطقه باید نقاط مشترکی شکل گرفته باشد. ایران علاقه ای به فراگیر شدن این جنگ ندارد و آمریکا نیز همین نظر را دارد. آمریکایی ها می خواهند هر چه زودتر این درگیری ها پایان یابد تا در آستانه ایران تحلیلات اوضاع آرام شود. در نتیجه ایران و آمریکا اهداف مشترکی پیدا کرده اند که می تواند به تعامل جدیدی منجر شود.

این نقطه مشترک تا چه اندازه می تواند ایران و آمریکا را برای گفتگوهای گسترده تر آماده کند؟

به طور طبیعی و در دنیای تئوریک بحث هایی درباره ایران نیز مطرح می شود. اگر ایران و آمریکا اختلاف و قطع ارتباط دارند، ناشی از عملکرد گذشته آمریکاست. ایران هرگز به گونه ای که با اسرائیل رفتار می کند با آمریکا رفتار نکرده است. علیرغم قطعیت روابط ایران و آمریکا، روابط تجاری و مذاکراتی صورت گرفته است. اگر آمریکایی ها بتوانند نظر ایران را در چارچوب این مذاکرات جلب کنند و ایران نظر آمریکا را جلب کند، ممکن است مسائل جدی تری مطرح شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا