فرهنگ و هنر

«افعی تهران» و حاشیه‌های دردسرساز :: ایران تحلیل

پیمان معادی پس از پخش قسمت اخیر سریال «عفی تهران» در خصوص شکایت آموزش و پرورش از مخاطبان خواست تا از معلمان خود قدردانی کنند و در عین حال تاکید کرد: «شخصیت جعلی ناظم پرچمدار همه کارمندان کشور نیست. نظام آموزش و پرورش.” ».

به گزارش ایران تحلیل، حواشی اخیر سریال سامان مقدم به این دلیل است که در روزهای گذشته اخباری مبنی بر شکایت وزارت آموزش و پرورش از عوامل سازنده سریال «افایی تهران» به دلیل سکانس مواجهه این سریال منتشر شد. شخصیت آرمان بیانی (با بازی پیمان معادی) با او مدیر مدرسه اش بود و این صحنه که در قسمت هشتم سریال «عفی تهران» پخش شد، «توهین به مقام معلمی» تلقی شد.

بر این اساس غلام عباس ترکی – معاون دادستان کل کشور – در نامه ای از دادستان عمومی و انقلاب تهران خواستار رسیدگی به تخلفات سازندگان و عوامل تولید «افیعی» شد. مجموعه تهران، نحوه صدور مجوز و نحوه نظارت بر تولید و پخش مجموعه مذکور توسط سترا به عنوان متولی قانونی موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد.

همچنین مدیرکل حقوقی، املاک و معاضدت قضایی وزارت آموزش و پرورش از شکایت و اعلام رسمی دفتر حقوقی و قضایی وزارت آموزش و پرورش از بازیگران اصلی یکی از سریال های نمایش خانگی خبر داد و تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش اولین مدافع حقوق معلمان است. و یکی از وظایف دفتر حقوقی و واحدهای حقوقی تابعه در سراسر کشور کمک حقوقی به جامعه یک میلیونی فرهنگیان می باشد. وزارت آموزش و پرورش از دادستان عمومی و انقلاب درخواست کرده است که پخش سریال مذکور را متوقف و اقدامات قانونی لازم را انجام دهد.

واکنش معاهده معادی و دفاع از کارکنان نظام آموزشی کشور

پیمان معادی – فیلمنامه نویس و بازیگر اصلی سریال «افعی تهران» – به تازگی تصاویری از دوران مدرسه و معلم قدیمی خود را در صفحه شخصی خود منتشر کرده و درباره این سکانس جنجالی نوشته است: «بازنشر سکانس های کلیدی سریال «افعی» تهران» باعث بحث و تبادل نظر بین مخاطبان سریال ها و کاربران شبکه های اجتماعی شد، در این بین رویارویی شخصیت اصلی داستان با ناظم مدرسه که سابقه تنبیه بدنی دانش آموزان را دارد، بیش از همه مورد تحلیل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: توضیح این نکته ضروری است، برای سازندگان «آفه تهران» جای تعجب دارد که شخصیت ناظم مدرسه در این سریال به عنوان یک شخصیت ساختگی به هیچ وجه پرچمدار همه چیز نیست. کارکنان آموزش و پرورش کشور همانطور که شخصیت اصلی سریال به عنوان منتقد و کارگردان، روانشناس داستان، مدیر مهدکودک و دیگر شخصیت های این سریال با تمام نقاط ضعف و قوتشان نمادی از آنها محسوب نمی شوند. اعضای صنف به اهمیت نهاد مدرسه و معلم در تربیت افراد یک جامعه واقفند و به خوبی می دانند که بعد از خانواده مهمترین نهاد در آموزش و پرورش است. مردم یک جامعه مدرسه است.

معادی در قسمت پایانی این پست توضیحی همچنین نوشت: سازندگان سریال «افیایی تهران» ضمن قدردانی از مشارکت گسترده مخاطبان، از تمامی حضار دعوت به عمل می آورند تا از معلمان پرتلاش، فرهیخته و فداکار راهنمایی کنند. در مسیر رشد فردی و تحصیلی با ذکر نام و سال تحصیلی به یاد او در شبکه های اجتماعی کمک کردند تا «عافی تهران» بهانه ای برای قدردانی از این عزیزان باشد.

نقد حاشیه ای قدیمی با سحر دولتشاهی

اظهارات اخیر پیمان معادی در تکریم مقام معلم و توضیحات او درباره شخصیت های این سریال به نظر می رسد حالا پرونده حاشیه ای جدید را می بندد; علاوه بر این، کار سامان مقدم در قسمت های قبل با حواشی دیگری نیز مواجه بوده است.

پیش از این گریم سحر دولتشاهی در این سریال و ایفای نقش او به عنوان یک درمانگر مورد انتقاد برخی رسانه ها قرار گرفته بود. یکی از سکانس های همیشگی سریال افعی تهران «اتاق درمان» است و عملکرد درمانگر در این سریال به گونه ای است که واکنش برخی از کارکنان این صنف را در پی داشته است. به گفته آنها عملکرد درمانگر در این مجموعه با چارچوب های تخصصی درمان روانشناختی تضادهای چشمگیری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا