ترندهای روز

افق میهن اول دانشجویان برای سپری کردن اوقات فراغت کجاست؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

مرکز نظرسنجی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی (ISPA) اردیبهشت وی در ماه ۱۴۰۳ طرح بررسی وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاه های دولتی را با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرا کرده است. ،

در این گزارش دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در اجرای آن مشارکت داشت. اوقات فراغت دانش آموزان، استفاده دانش آموزان از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی، سبک موسیقی مورد علاقه، تماشای فیلم و سریال، منبع اخبار و اعتماد اجتماعی متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش هستند.

در این نظرسنجی با ۲۲۵۰ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور مصاحبه حضوری انجام شده است که ۴۷ درصد آن‌ها را دانشجویان پسر و ۵۳ درصد را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند.

حدود ۴۷ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی در رده سنی ۱۸ تا ۲۲ سال، نزدیک به ۳۴ درصد در گروه سنی ۲۳ تا ۲۷ سال و حدود ۱۷ درصد از آنها بالای ۲۸ سال هستند.

نزدیک به ۶۱ درصد از دانشجویان این نظرسنجی در مقطع کارشناسی، ۲۹ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ درصد در مقطع دکترا تحصیل می کنند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، حدود ۹۰ درصد دانش آموزان از پیام رسان تلگرام استفاده می کنند و نزدیک به ۸۶ درصد از آنها کاربر اینستاگرام هستند. واتس اپ با ۵۰.۴ درصد، ایتا با ۳۸.۴ درصد، روبیکا با ۲۹.۶ درصد، توییتر (X) با ۲۳.۵ درصد، بله با ۲۰.۸ درصد، سروش پلاس با ۱۴.۸ درصد، فیس بوک با ۱۰.۹ درصد، Tiktok با ۹.۷ درصد، کلاب هاوس با ۵ درصد و تجارت با ۴.۹ درصد در رتبه بعدی پرکاربردترین کاربران دانشجوی ایرانی قرار دارند.

پس از استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مجازی، گوش دادن به موسیقی پرطرفدارترین فعالیت اوقات فراغت در بین دانش آموزان است به طوری که ۶۶ درصد دانش آموزان روزانه به موسیقی گوش می دهند.

در بین سبک های موسیقی، حدود ۳۷ درصد از هنرجویان به موسیقی پاپ ایرانی گوش می دهند، ۱۹ درصد موسیقی سنتی را می پسندند، حدود ۱۳ درصد از دانشجویان موسیقی راک و رپ ایرانی، ۸.۴ درصد سبک های پاپ خارجی، ۶ درصد موسیقی کلاسیک خارجی را ترجیح می دهند. ۸ درصد، راک و رپ خارجی ۵.۳ درصد، موسیقی محلی ۴.۴ درصد طرفدار هستند و ۵.۱ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی در این مورد پاسخی نداده اند و نیم درصد گفته اند که اصلا موسیقی گوش نمی دهند.

معاشرت با دوستان

حدود ۵۸ درصد از دانش آموزان شرکت کننده در این نظرسنجی هر روز با دوستان خود، حدود ۳۰ درصد از آنها هفته ای یک یا چند بار، نزدیک به ۱۰ درصد از آنها یک بار یا بیشتر در ماه و نزدیک به دو درصد یک بار یا بیشتر در سال با دوستان خود معاشرت می کنند. آنها به معاشرت با دوستان خود اختصاص داده اند و حدود یک درصد گفته اند که با هیچ دوستی معاشرت نمی کنند.

ورزش کردن

۲۱ درصد دانش آموزان روزانه ورزش می کنند، حدود ۳۵ درصد در هفته یک بار یا بیشتر ورزش می کنند، حدود ۲۴ درصد در ماه یک بار یا بیشتر ورزش می کنند، نزدیک به ۱۰ درصد در سال یا بیشتر ورزش می کنند و حدود ۱۰ درصد گفته اند که اصلا ورزش نمی کنند.

به پادکست گوش دهید

۱۹.۴ درصد از دانش آموزان در این نظرسنجی روزانه به پادکست گوش می دهند، ۲۹.۴ درصد یک بار در هفته یا بیشتر به پادکست گوش می دهند، ۲۳ درصد یک بار در ماه یا بیشتر، و ۱۰.۸ درصد یک بار در سال یا بیشتر به پادکست گوش می دهند و ۱۶۹ نفر نیز گفته اند که آنها اصلا به پادکست گوش نمی دهند.

تماشای فیلم و سریال

۱۸.۱ درصد از دانش آموزان نیز روزانه فیلم و سریال تماشا می کنند، ۳۷.۲ درصد آنها هفته ای یک یا چند بار فیلم و سریال، ۳۰ درصد یک بار یا بیشتر در ماه، ۱۰.۲ درصد سالی یک یا چند بار فیلم و سریال تماشا می کنند و ۳.۸ درصد نیز گفته اند که علاقه ای به تماشای فیلم و سریال ندارند.

۳۹.۴ درصد از دانش آموزان شرکت کننده در این نظرسنجی گفته اند که فیلم ها و سریال های مورد علاقه خود را با دانلود از سایت های اینترنتی تماشا می کنند. ۱۸.۷ درصد از طریق سکوهای نمایش خانگی داخلی، ۱۱.۶ درصد از طریق سکوهای اکران فیلم خارجی، ۱۱.۵ درصد از طریق تلویزیون، ۱۰.۱ درصد از طریق شبکه های ماهواره ای و ۱.۶ درصد با حضور در سینما. آنها فیلم ها و سریال های مورد علاقه خود را تماشا می کنند و ۱.۷ درصد گفته اند که اصلا فیلم یا سریال تماشا نمی کنند.

منبع پیگیری خبر

۲۵.۲ درصد از دانش آموزان در این نظرسنجی اخبار مورد نظر خود را از سایت، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی داخلی و ۲۰.۴ درصد از آنها از سایت، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی خارجی دنبال می کنند.

رادیو منبع اخبار ۱۲.۵ درصد دانش آموزان است، ۸.۱ درصد اخبار خود را از شبکه های ماهواره ای دریافت می کنند، ۴.۹ درصد دانش آموزان اخبار را از دوستان و آشنایان می شنوند و ۰.۸ درصد اخبار را از روزنامه ها دریافت می کنند و ۲۰.۱ درصد گفته اند. که اصلا علاقه ای به پیگیری اخبار ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا