اقتصاد جهان

افول تجارت چین با اسرائیل از 7 اکتبر

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، هفته نامه وایر در گزارشی نوشت: یک سال پس از حملات ۷ اکتبر، تجارت چین با اسرائیل کاهش یافته و این در حالی است که اهمیت آن (تجارت با چین) برای ایران بیش از هر زمان دیگری است.

سال گذشته، چین بیشتر درگیر تلاش‌های میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ غزه شد و از فلسطینی‌ها در مجامع بین‌المللی حمایت کرد. در ماه جولای، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، میزبان نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی در پکن بود و کنفرانس را “لحظه ای مهم تاریخی برای آرمان آزادی فلسطین” خواند.

جاناتان فولتون، کارشناس ارشد شورای آتلانتیک که در سیاست های چین در قبال خاورمیانه متخصص است، گفت که این منافع در درجه اول اقتصادی است.

چین یک شریک تجاری مهم برای همه طرف‌های درگیری کنونی از جمله اسرائیل، ایران، لبنان، فلسطین و یمن است.

در حالی که اسرائیل و چین به اصطلاح توافقنامه مشارکت نوآورانه جامع خود را در سال ۲۰۱۷ اعلام کردند، حدود ۹ ماه بعد پس از اینکه ایالات متحده چین را به عنوان رقیب اصلی خود در اجرای استراتژی امنیت ملی دونالد ترامپ اعلام کرد، همکاری دوجانبه در زمینه فناوری پیشرفته ظاهر شد – پروژه ها رد شدند.

بر اساس تجزیه و تحلیل گروه رودیوم، چین بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ حدود ۱۰.۸ میلیارد دلار در سرزمین‌های اشغالی سرمایه‌گذاری کرده است که معاملات در بخش فناوری در خط مقدم قرار دارد.

داده های رودیوم نشان می دهد که در سال های بعدی، چین تنها ۱.۳ میلیارد دلار در این زمینه ها سرمایه گذاری کرده است.

در عین حال، چین به شریک مهمی برای ایران تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۱، دو کشور قرارداد همکاری ۲۵ ساله امضا کردند. هیچ یک از طرفین جزئیات این قرارداد را منتشر نکرده اند، اما پیش نویسی که نیویورک تایمز در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، از چین خواست ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران در ازای عرضه ثابت نفت ارزان سرمایه گذاری کند.

داده های رودیوم نشان می دهد که چین از زمان امضای قرارداد تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، آخرین دوره با داده های موجود، تنها ۷۶.۴ میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری کرده است.

جریان صادرات نفت ایران نشان می دهد که تهران به تعهدات خود در این قرارداد عمل می کند. مجموع صادرات نفت خام این کشور در سال گذشته به ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از زمان خروج ترامپ از توافق هسته ای ایران و اعمال مجدد تحریم های گسترده علیه جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۸ است.

بر اساس پلتفرم تحلیلی کپلر، بیش از ۹۰ درصد این صادرات به چین بوده است که امسال نفت ایران را با تخفیف بیشتری خریداری می کند.

فولتون شورای آتلانتیک می گوید چین این خریدها را “فرصت طلبی اقتصادی” و ایران را “قایق نجات” می داند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا