اخبار بورس

اقبالِ بازی تلگرامی، نتیجه اخذ تصمیمات اخیر درخصوص بازار سرمایه

شرح دلایل خروج سهامداران از بازار سرمایه؛

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اتفاقات اخیر حاصل مجموعه ای از تصمیمات در سال های اخیر است که منجر به خروج مستمر نقدینگی واقعی از بازار سرمایه شده است و این موضوع در مقابل سهامداران باقی مانده است بازارها و تورم مدام برگشتند و تصمیم گرفتند بازار را ترک کنند.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران تحلیل وی توضیح داد: علاقه مردم به ارزهای رمزپایه و بی‌ارزش‌ترین شکل آن یعنی بازی تلگرامی (همستر کامبت) به دلیل سابقه چندین ساله تصمیم‌گیری در مورد بازار سرمایه و سهامداران و حقوق مسلم آنها در زمینه سودآوری و فروش است. تعرفه‌ها، تعرفه‌های گاز شرکت‌ها و یارانه‌های پرداختی در گذشته به بسیاری از شرکت‌های مادر مانند صنایع پتروشیمی و فولاد، مشابه کشورهای منطقه، بازگردانده می‌شود.

مهاجرت گسترده از سرمایه گذاری های مولد به بازارهای سوداگرانه

میرزایی تصریح کرد: این مشکلات باعث بی توجهی سهامداران شد. مجموع تصمیمات غیرکارشناسی و کوتاه مدتی که در روزهای اخیر صرفاً با هدف کنترل تورم گرفته شد، نشان داد که این اتفاقی سطحی و زودگذر نیست، بلکه خروجی گسترده از منبع سرمایه گذاری مولد در کشور است. جنبه نظری یا ایفای نقش. تولید و ارز کشور را ندارند. با این حال، آسیب نیز می تواند در این مناطق رخ دهد.

خروج سهامداران به دنبال برداشت مستمر نقدینگی واقعی است

وی تاکید کرد: اتفاقات اخیر حاصل مجموعه ای از تصمیمات سال های اخیر است که منجر به خروج مستمر نقدینگی واقعی از بازار سرمایه و در نتیجه احساس رها شدن تدریجی سهامداران در رابطه با بازارهای رقیب شده است. تورم شد و تصمیم گرفت آن را از بازار خارج کند.

میرزایی افزود: تعداد کمتر از ۱۷۰ هزار تیک تیک فعال در بازار سرمایه در فضای بدبینانه بین روزهای تعطیل به وجود آمد، اما مسلم است که تعداد سهامداران بازار سرمایه به شدت کاهش یافته و همچنان شاهد ادامه روند خروج هستیم. نقدینگی از بازار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قبل از پررنگ شدن اعتماد مجدد مردم به بازار سرمایه باید مسئولان را ملزم به برخورد جدی با این بازار کرد. علاوه بر بازار سرمایه، موضوع تولید نیز باید مورد توجه قرار گیرد و تصمیماتی که منجر به از دست دادن بازار سرمایه و چرخه تولید می شود کنار گذاشته شود. اگر این مشکل در دولت و به طور کلی مجلس به وجود بیاید، می توان خوش بین بود که اعتماد آسیب دیده به تدریج ترمیم می شود و بازار سرمایه به جایگاه اصلی خود باز می گردد.

وی گفت: آنچه بیش از هر موضوع دیگری دغدغه فعالان بازار سرمایه و ناقض حقوق مسلم آنهاست، موضوع مقررات قیمتی است که قبلا در صنعت خودرو و یکی دو صنعت دیگر وجود داشت و اکنون با تثبیت قیمت دلار نیما به صنایع بزرگ و دلاری نیز گسترش یافته است. شرکت هایی که ده ها سال منبع ارزآوری و سودآوری بودند در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند و زمستان سختی را در سال گذشته سپری کردند.

میرزایی با اشاره به موارد دیگری که قابل تامل است، گفت: سقف تاریخی نرخ سود در دوره ریاست فعلی بانک مرکزی تعیین شد و نرخ سود رسمی به بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد رسیده است. البته این موضوع تنها به بانک مرکزی برنمی گردد، بلکه جسارت و جسارت سازمان بورس را می طلبد تا با نرخ سود بالا و تمامی ریسک هایی که بازار در معرض آن قرار خواهد گرفت، به طور جدی برخورد کند تا سرمایه بازار دیگر آسیب نمی بیند

ورود به بازار سرمایه در شرایط بحرانی در صورت عدم جبران

کارشناس بازار سرمایه گفت: ما در انتهای خط شکنندگی بازار هستیم و عدم تصمیم گیری جسورانه و به موقع و تلاش جدی برای جبران زیان های وارده می تواند بازار را در شرایط بحرانی قرار دهد.

رکود گسترده در تمام صنایع

میرزایی ادامه داد: هر زمان که حمایت از بازار سرمایه متوقف شود، بخش تولید متضرر می شود. علاوه بر این، با توجه به آمارهای موجود، بررسی گزارش‌های شاخص مدیران خرید (شمخ) و سایر اطلاعات دریافتی، خسارت وارده بیشتر از بازار سرمایه بوده، به طور کلی در بخش تولید نفوذ کرده و رکود گسترده‌ای در تمامی صنایع رخ داده است. . تفکیک این دو موضوع، قضاوت نادرستی از سوی برخی مشاوران، تحلیلگران و… بود ذینفعان آنها الهام بخش تصمیم گیرندگان بودند و به بازار سرمایه به عنوان محل سفته بازی نگاه می کردند.

از یک طرف دست های حمایتی حذف می شود و از طرف دیگر سودآوری شرکت ها ریشه ای حذف می شود.

وی تصریح کرد: از دست دادن دست‌های پشتیبان از یک سو و از بین رفتن پایه‌های سودآوری شرکت‌ها از سوی دیگر آسیب‌هایی به اقتصاد کشور وارد کرده است که تبعات آن را این روزها به موازات موضوع تحریم‌ها تجربه می‌کنیم در اقتصاد و مدیریت داخلی نیز با چالش هایی مواجه هستیم که به یکدیگر متصل هستند و نمی توان آنها را از یکدیگر جدا کرد.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مسئولان اقتصادی برای تامین کسری بودجه و سایر مشکلات فضایی به بازار سرمایه نداده‌اند زیرا پیامدهای این معضل در نهایت به بخش تولیدی و عموم مردم سرایت می‌کند.

پیامدهای گسترده تامین کسری بودجه از طریق بازار سرمایه

میرزایی تاکید کرد: شرکت های برق چند سالی است که افزایش تعرفه ای را تجربه نکرده اند و به گفته دولت، بازار سرمایه مقرون به صرفه ترین راه برای تامین کسری بودجه ناشی از این مشکل است، البته با توجه و درک معیشت مردم. به تعویق انداختن این مشکل و نادیده گرفتن وضعیت بازار سرمایه که می تواند عواقب گسترده ای داشته باشد اشتباه است.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا