اخبار اقتصاد ایران

اقتصاد، مهمترین چالش دولت چهاردهم | کاندیداها سری به بنگاههای معاملات ملکی بزنند

یک کارشناس مسائل اقتصادی را مهم ترین چالش دولت چهاردهم اعلام کرد و گفت: نامزدهای ریاست جمهوری باید برای عبور از این چالش ها راهکار ارائه دهند و مردم نیز بر این اساس به آن رای دهند.

ایران تحلیل هادی حقشانا، کارشناس اقتصادی در گفتگو با اقتصاد آنلاین در خصوص اولویت های دولت چهاردهم گفت: دولت آینده با مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و گوناگونی مواجه است که در هر یک از حوزه های مذکور طبیعتاً مردمش باید نظر بدهند

وی افزود: کارشناسان باید بگویند دولت در این حوزه ها با چه چالش هایی مواجه است و چه راهکارهایی برای برون رفت از چالش ها وجود دارد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: مهمترین مسئله دولت آینده بحث اقتصاد است. امسال نیز مانند دهه گذشته نام سال یک نام اقتصادی است که نشان از اهمیت اقتصاد در کشور دارد.

وی ادامه داد: تاکنون نه در برنامه های پنج ساله موفق بوده ایم و نه در بودجه های سنواتی شرایط مطلوبی داشته ایم. دولت تا ابتدا خرداد ماه، سند بودجه ۱۴۰۳ و برنامه پنج ساله هفتم را ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: طبیعتا نداشتن برنامه و بودجه وضعیت مطلوبی برای کشور ایجاد نمی کند. به خصوص که از سال ۲۰۱۷ به بعد، پس از خروج ترامپ از برجام، اتفاق دیگری در اقتصاد ایران افتاد.

وی افزود: تا سال ۱۳۹۶ میانگین تورم در اقتصاد ایران زیر ۲۰ درصد بود. امروز میانگین تورم به حدود ۴۰ درصد رسیده است. آمار تورم اردیبهشت ماه منتشر شده توسط مرکز آمار نشان می دهد که تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه روند صعودی داشته است.

این حقوقدان توضیح داد: بهمن تورم ماهانه در سال گذشته ۱.۴ و اینچ بوده است اردیبهشت در این ماه این رقم به ۲.۸ درصد رسیده است. وضعیت مسکن در کشور مشخص است. تورم نقطه به نقطه مسکن ۴۰ درصد افزایش یافته است. خط فقر و جمعیت زیر خط فقر افزایش یافته است.

وی درباره مهم ترین مسائل اقتصادی پیش رو گفت: کنترل تورم بسیار مهم است. در چند سال گذشته میانگین تورم به بیش از ۴۰ درصد رسیده است. حل چالش های بیرونی و داخلی اقتصاد از دیگر موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

تحریم ها مهم ترین چالش خارجی اقتصاد است

این کارشناس اقتصادی افزود: مصداق بارز چالش های بیرونی بحث تحریم است. چالش داخلی بحث بهره وری پایین در اقتصاد است. بکارگیری مدیران بیکار و مدیرانی که می خواستند با یک میلیون تومان شغل ایجاد کنند یا مدیرانی که قول تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی و مسائلی از این قبیل را از چالش های داخلی اقتصاد می دانند.

وی گفت: مشکل اقتصاد ایران روشن است و راه حل آن کاملا مشخص است. راه حل این است که دولت سیاست های مالی، پولی و ارزی در حوزه اقتصاد را به گونه ای اتخاذ کند که تورم تک رقمی شود. راه حل خارجی به حداقل رساندن تنش است.

حق شناس افزود: در چند روز گذشته بسیاری از رهبران جهان درگذشت رئیس جمهور و همراهانش را تسلیت گفتند. از این رو فرصتی برای کاهش بخشی از تنش ها ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: باید از این فرصت برای حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده کرد. اگر انتخابات هشتم تیر، انتخابات پرشور و باشکوهی باشد، انتخاب مردم هم پشتوانه مطلوبی خواهد داشت. اگر ملت به شعارهای داده شده توجه دقیق داشته باشد و منتخبان مردم به شعارها وفادار باشند، فرصت مناسبی برای عبور از برخی چالش ها از جمله بیکاری، تورم، آب و صندوق های بازنشستگی فراهم می شود.

نامزدهای ریاست جمهوری باید از شرکت های معاملات املاک بازدید کنند

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر دولت منتخب چهاردهم راه حل هایی متناسب با چالش ها بدهد و مردم با توجه به راهکارهای ارائه شده به او رای دهند، می توان بر این چالش های اقتصادی فائق آمد و رفاه نسبی خانوارهای ایرانی را افزایش داد.

وی درباره شرایط اقتصادی فعلی افزود: آنچه در کف جامعه دیده می شود شرایط مساعدی نیست. افرادی که شرایط را مساعد می‌دانند کافی است به شرکت‌هایی مراجعه کنند که مستاجران امروز به دنبال مسکن اجاره‌ای هستند و ببینند آیا می‌توانند مانند سال‌های گذشته خانه‌ای اجاره کنند یا خیر که به نظر می‌رسد توانایی مالی مردم وجود دارد. بسیار کاهش یافته است. .

حقشانا افزود: تورم اردیبهشت ماه به ۳۷ درصد رسیده است. تورم گوشت ۷۰ درصد و اجاره مسکن ۴۰ درصد بوده است. تورم متوسط اردیبهشت این ماه، دو برابر میانگین تورم سال ۲۰۱۷ بود.

وی توضیح داد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه کشور ۲.۸ درصد بوده است در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی تورم سالانه ۲.۸ درصدی دارند. واضح است که آمارهای رسمی نشان می دهد که وضعیت مساعد نیست و شاخص ها مناسب نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا