اقتصاد جهان

اقتصاددان: آمریکا از دلار به عنوان سلاح استفاده می کند

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، جفری ساکس، اقتصاددان و تحلیلگر برجسته آمریکایی به نقل از راشاتودی تاکید کرد که دولت این کشور از دلار به عنوان وسیله مبادله یا ذخیره ارزش استفاده نمی کند، بلکه آن را به یک سلاح تبدیل کرده است.

ساکس این اظهارات را روز پنجشنبه در سخنرانی خود از طریق ویدئو کنفرانس در نشست وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی کشورهای عضو بریکس بیان کرد.

این مقامات در مسکو ملاقات کردند تا در مورد بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی پیش از اجلاس ۲۰۲۴ بریکس در کازان در این ماه گفتگو کنند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، استفاده آمریکا از دلار به عنوان سلاح علیه روسیه به وضوح از طریق مصادره دارایی های مسدود شده این کشور رخ داده است.

وی همچنین به محاصره بودجه ملی ایران، ونزوئلا، افغانستان و سایر کشورها توسط دولت آمریکا اشاره کرد.

به عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین، ایالات متحده و متحدانش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از موجودی بانک مرکزی روسیه، از جمله حدود ۵ میلیارد دلار در بانک‌های آمریکایی را مسدود کرده‌اند.

در ماه آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده قانونی را امضا کرد که بر اساس آن وجوه روسیه مسدود شده در ایالات متحده را مسدود می کند و آنها را به صندوق بازسازی اوکراین منتقل می کند.

ساکس گفت: «شما نمی توانید از دلار به عنوان ارز استفاده کنید، زمانی که یک رئیس جمهور می تواند دستورات را امضا کند و میلیاردها دلار از دارایی های روسیه را مصادره کند.

او نتیجه گرفت که پول ایالات متحده به “ابزار یک شکل تهاجمی از سیاست” تبدیل شده است.

این کارشناس برجسته ادامه داد: من در ۱۵ سال گذشته بارها به دولت خود گفته ام دست از این کار بردارید، این دیوانگی است، این اعتماد به دلار را از بین می برد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا