اقتصاد جهان

اقتصاد انگلیس به رکود نزدیک تر شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از شبکه خبری CNBC، داده های اصلاح شده دولت انگلیس نشان می دهد که اقتصاد این کشور در سه ماهه قبل منقبض شده و انگلیس به رکود نزدیکتر شده است.

بر اساس داده های جدید منتشر شده توسط دفتر آمار ملی انگلیس در روز جمعه، تولید ناخالص داخلی انگلیس بین ژوئیه و سپتامبر ۰.۱ درصد کاهش یافت که یک تجدید نظر نزولی نسبت به تخمین قبلی از رشد راکد بود.

ارقام جدید همچنین نشان می دهد که اقتصاد بریتانیا در سه ماه گذشته صفر رشد کرده است که کمتر از رشد ۰.۲ درصدی قبلی محاسبه شده بود.

داده های منتشر شده در ماه فوریه نشان می دهد که آیا بریتانیا از نظر فنی در رکود است یا خیر. وقتی اقتصاد برای دو فصل متوالی منقبض می شود، از نظر فنی یک رکود است.

جرمی هانت وزیر دارایی بریتانیا روز جمعه در واکنش به ارقام اصلاح شده تاکید کرد که “چشم انداز میان مدت بریتانیا بسیار خوش بینانه تر از آن چیزی است که این ارقام نشان می دهد.”

اما تحلیلگران هشدار دادند که داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد بریتانیا تا کنون از رکود «بقا» کرده است.

ریچارد کارتر، یکی از مقامات شرکت Quilter Cheviot در یادداشتی گفت: «رشد (اقتصادی) کند می‌شود و نرخ‌های بهره (بالا) واقعاً شروع به افزایش می‌کنند، و اگرچه تاکنون از رکود اقتصادی جلوگیری شده است. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که در سال ۲۰۲۴ از آن جلوگیری شود.

وی افزود: تورم بیش از حد انتظار کاهش یافته است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد کاهش می‌یابد، اما آسیب ممکن است زودتر اتفاق افتاده باشد. مطمئناً وعده ریشی سوناک برای تحریک اقتصاد اکنون بسیار مشکوک است.

بر اساس این گزارش، رکود در اقتصاد انگلیس ممکن است فشار بر بانک مرکزی آن کشور را افزایش دهد تا به منظور تقویت اقتصاد، نرخ بهره را زودتر از موعد مقرر کاهش دهد.

ارقام منتشر شده در روز چهارشنبه نشان داد که تورم بریتانیا در ماه نوامبر بهتر از حد انتظار بوده و به ۳.۹ درصد رسیده است و این گمانه زنی ها مبنی بر کاهش نرخ بهره بانک مرکزی در بهار را تقویت می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا