بانک و بیمه

اقتصاد ایران در برابر تکانه های سیاسی و بین المللی تقویت شده است| افول سلطه گری اقتصادی آمریکا

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اجرای اقدامات کارشناسی و اصولی از جمله کاهش حجم بالای نقدینگی و برنامه ریزی برای هدایت آن به سمت بخش تولیدی، پرهیز از استقراض دولت از بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی و تلاش برای ایجاد تعادل در بانک ها و همچنین حمایت از صادرات. . بخش تولید نمونه‌ای از اقداماتی است که در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور اجازه رشد داده است. همچنین گسترش روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه و جهان، عضویت در سازمان های همکاری شانگهای و بریکس که منجر به توسعه صادرات، فروش نفت و… مشتقات آن و همچنین مبادله سایر کالاهای صنعتی، کشاورزی و غیره در سالهای اخیر موجب توسعه ویژه اقتصاد و ارز مناسب برای کشور شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی، شاخص‌ها و متغیرهای مثبت کلان اقتصادی به دنبال تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های صحیح در سه سال اخیر که منجر به کاهش تدریجی نرخ تورم شده است، دستاورد مطلوبی است که کارشناسان معتقدند رویکرد دولت به توسعه را تقویت می‌کند. دیپلماسی با در نظر گرفتن پویایی تولید و توسعه صادرات و همچنین انعقاد قراردادهای تجاری و بازرگانی با سایر کشورها تأثیر بسزایی در رشد اقتصادی داشته است و تداوم این سیاست ضروری به نظر می رسد.

در سه سال آخر دولت قبل رشد اقتصادی با نفت منفی ۲ درصد بود در حالی که در سه سال اول دولت سیزدهم متوسط ​​رشد اقتصادی ۵.۵ درصد بود، رویکردی که نشان از پویایی اقتصاد کشور دارد.

رشد اقتصادی ایران در سه سال مثبت ۵.۵ درصد است

موضوعی که معاون وزیر اقتصاد به آن اشاره کرد و با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در دولت سیزدهم بیشتر از پیش بینی صندوق بین المللی پول بود، این بود: در سه سال اخیر دولت قبل رشد اقتصادی افزایش یافت نفت، اگر میانگین رشد اقتصادی در سه سال اول دولت ۵.۵ درصد مثبت بود، منهای ۲ درصد بود. به گفته سیدعلی روحانی، بزرگترین دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش واقعی اقتصاد بوده است. به این دلیل که رشد اقتصادی غیرنفتی در سه سال پایانی دولت قبل ۱.۱ درصد بوده در حالی که متوسط ​​رشد اقتصادی در سه سال اول دولت گذشته ۴.۷ درصد بوده است.

همچنین متوسط ​​نرخ بیکاری در سه سال پایانی دولت قبل ۱۰.۸ درصد بوده و در سه سال دولت سیزدهم میانگین نرخ بیکاری به ۸.۸ درصد کاهش یافته است. با توجه به نرخ رشد سرمایه گذاری که شاخص بسیار مهمی است و توانایی رشد اقتصادی در سال های بعد را نشان می دهد. متوسط ​​رشد سرمایه گذاری در سه سال آخر دولت قبل منفی ۱۳.۷ درصد بوده و ارزش سرمایه ما عملا هر سال کاهش می یابد، اما در دولت سیزدهم از این وضعیت منفی عبور کرده و به رشد متوسط ​​۳.۸ درصدی دست یافته ایم.

صندوق بین‌المللی پول برای سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی ۲ و ۳ درصدی را پیش‌بینی کرد و در نهایت در آوریل ۲۰۲۴، ایران رشد اقتصادی ۴.۷ درصدی را در سال ۲۰۲۳ به ثبت رساند که در مجموع مشاهده می‌شود که رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ محقق شده است. بیش از حد انتظار بوده است

شناسایی رشد اقتصادی ایران توسط صندوق بین المللی پول

شاخص دیگری که با آن می توان عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم را ارزیابی کرد. در مقایسه عملکرد اقتصادی با پیش‌بینی‌های سازمان‌های بین‌المللی، گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که رشد اقتصادی برای سال ۲۰۲۱ ۲.۵ و ۳.۲ درصد پیش‌بینی شده بود، اما در سال جاری رشد به دست آمده ۴.۷ درصد بود. برای سال ۲۰۲۲ در گزارش های ارائه شده قبل از سال جاری رشد اقتصادی ۲ و ۳ درصدی پیش بینی شده بود، اما گزارش های این صندوق رشد ۳.۸ درصدی را در سال جاری نشان می دهد.

صندوق بین‌المللی پول برای سال ۲۰۲۳ نیز رشد اقتصادی ۲ و ۳ درصدی را پیش‌بینی کرده بود و در نهایت بر اساس گزارش منتشر شده در آوریل ۲۰۲۴، ایران در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی ۴.۷ درصدی را به ثبت رساند. در مجموع می توان گفت رشد اقتصادی به دست آمده در سه سال گذشته بالاتر از مقادیر پیش بینی شده توسط این نهاد بوده است. در چنین شرایطی می توان گفت؛ اگر دولت از ظرفیت تشکل های اقتصادی و نظرات مشورتی کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی بهره مند شود، یقیناً از تکرار اشتباهات و ایجاد چالش های اقتصادی در کشور جلوگیری می کند و به کارگیری این تجربیات در نهایت منجر به توسعه نظام می شود. اقتصاد کشور

در شرایطی که رشد اقتصادی در سال گذشته به بالاترین نرخ در هفت سال اخیر رسیده و میانگین رشد اقتصادی سالانه در سه سال دولت سیزدهم ۵.۲۳ درصد بوده است، گزارش‌های موجود حاکی از آن است که میانگین رشد اقتصادی سالانه کشور در هفتم اخیر افزایش یافته است. ۸ سال دولت روحانی ۲.۲ درصد بود یعنی شاخص رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل تقریبا ۲.۴ برابر شد. رویکردی که اقتصاد کشور را در برابر محرک های اقتصادی، سیاسی و بین المللی مقاوم کرده است.

در صورت تشدید تحریم ها، این موضوع چندان مؤثر نخواهد بود، زیرا ایران سال ها تحریم های شدیدی را تجربه کرده است و اعضای اتحادیه های منطقه ای مانند بریکس، آ. سه آن و شانگهای نه تنها باید تحریم ها را دور بزنند، بلکه اقتصاد خود را تقویت کنند. روابط

آمریکا سلطه اقتصادی خود را در جهان از دست داده است

کیامرث جهانگیر، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی گفت: رشد اقتصادی مثبت ایران پس از چند سال نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در مسیر شکوفایی قرار دارد و با چنین دست و رهبری می‌توان مسیر پیشرفت را بیشتر دنبال کرد، زیرا ایران به دلیل روابط مستحکم، روابط قوی دارد. با توسعه دیپلماسی با کشورهای منطقه و حتی جهان که خود را در بخش اقتصادی و تجاری تثبیت کرده‌اند، بی‌تردید فشارهای سیاسی و بین‌المللی در این بخش و فضاهای مجازی توهم‌آمیزی که برخی می‌گویند خنثی شده است. با تغییر سیاست در صورت انتخابات در آمریکا و آمدن احتمالی ترامپ، ممکن است اقتصاد ایران ضعیف تر شود که پوچ و بی معنی است.

وی با بیان اینکه آمریکا سلطه خود را در عرصه اقتصادی و سیاسی بر کشورها از دست داده است، افزود: اکنون چین و هند قدرت های برتر اقتصادی هستند و می توان گفت که؛ آنها اکنون از آمریکا پیشی گرفته اند چرا که ایران یکی از کشورهایی است که روابط اقتصادی خوبی با این کشورها و حتی با کشورهای منطقه دارد. بنابراین در صورت تشدید تحریم‌ها، این مشکل چندان مؤثر نخواهد بود، زیرا ایران سال‌ها تحریم‌های سخت را تجربه کرده، در این زمینه به خوبی آگاه بوده و توانسته به عضویت اتحادیه‌های منطقه‌ای مانند بریکس، آ. سیان و شانگهای نه تنها باید تحریم ها را دور بزنند، بلکه باید روابط اقتصادی خود را تقویت کنند. نمونه آن فروش نفت و کالاهای صادراتی است که اکنون حتی در شرایط تحریم نیز رشد چشمگیری را به ثبت می رساند.

اکنون همه کشورها عضو اتحادیه های منطقه ای هستند که سیاست های آمریکا را نادیده می گیرند و فعالیت های اقتصادی خود را در قالب پیمان های پولی دوجانبه یا چندجانبه انجام می دهند و روز به روز در جهان ضعیف تر می شوند.

تضعیف سیاست اقتصادی آمریکا از طریق تشکیل اتحادیه های منطقه ای در جهان

این استاد دانشگاه افزود: تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای تجاری‌محور و تحکیم روابط کشورهای آسیایی و اروپایی در سال‌های اخیر، صدای آمریکا را به صدا درآورده است که می‌خواست به تنها قدرت حاکمیت گرجستان در اقتصاد تبدیل شود. بخش، زیرا همه کشورها اکنون عضو هستند. اتحادیه‌های منطقه‌ای هستند که سیاست‌های آمریکا را نادیده می‌گیرند و فعالیت‌های اقتصادی خود را در قالب پیمان‌های پولی دوجانبه یا چندجانبه و غیره انجام می‌دهند، اقداماتی که با گذشت زمان توانسته است ارزش دلار را افزایش دهد روز در سراسر جهان

وی ادامه داد: عضویت ایران در اتحادیه هایی که بیشترین جمعیت جهان در این مناطق زندگی می کنند و بازار بسیار وسیعی دارد، به طوری که دو سوم جمعیت جهان در این منطقه جای دارند، یعنی کشورهای عضو بریکس و مبادلات تجاری» و از نظر اقتصادی، رویکردی که نتیجه آن این است که این کشورها با اتحادی که دارند از سلطه آمریکا خارج شده و روز به روز شاهد افول قدرت اقتصادی آمریکا و سیاست های آن در جهان هستند.
به هر حال رشد اقتصادی که در حال حاضر در ایران مشاهده می شود ناشی از اجرای سیاست های صحیح اقتصادی در کشور و توسعه روابط دیپلماتیک به ویژه روابط اقتصادی با جهان است و حرکت در این مسیر باعث افزایش توان کشور می شود. روز اقتصادی به دلیل توانمندی های غنی کشور در این بخش، آن را پویاتر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا