اقتصاد جهان

اقتصاد و سیاست عراق روی پایه چاه نفت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از الجزیره، اتکای بیش از حد عراق به نفت، ایجاد توازن میان دستاوردهای کوتاه مدت ناشی از افزایش تولید و مشکلات بلندمدت ناشی از مازاد تولید را برای عراق دشوار می کند.
وزارت نفت عراق هفته گذشته اعلام کرد که صادرات نفت خود را ۳.۳ میلیون بشکه در روز پس از رسیدن به سهمیه تعیین شده توسط اوپک پلاس در ژانویه کاهش می دهد.
تولید نفت عراق در ماه مارس ۱۳۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه فوریه خواهد بود. به این ترتیب شرکای عراق در اوپک راضی خواهند شد.
با این حال، اگر عراق با مشکلات اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی مواجه شود و به تولید بیش از حد برگردد، تنش‌ها دوباره افزایش خواهد یافت. زیرا کل اقتصاد سیاسی این کشور را نفت تعیین می کند. بودجه عراق بر اساس قیمت نفت تعیین می شود و زمانی که قیمت نفت کاهش می یابد، باید بیشتر تولید کند.

پارلمان عراق با افزایش بودجه تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵۳ میلیارد دلار در سال موافقت کرده است. بنابراین دولت این کشور باید درآمد خود را افزایش دهد.
ذخایر عظیم نفت عراق پس از شکست داعش نقش زیادی در احیای اقتصاد این کشور داشته است.
دولت عراق ۹۰ درصد درآمد خود را به نفت وابسته است. در حالی که انتظار می رود تولید ناخالص داخلی غیرنفتی عراق در سال ۲۰۲۴ رشد کند، چشم انداز کلی اقتصاد این کشور بسیار نوسان است.
ثروت نفت عراق در سال‌های اخیر رشد کرده است، اما صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد به دلیل برنامه کاهش تولید اوپک و بسته شدن خط لوله عراق-ترکیه متوقف شود.
اقتصاددانان و تحلیلگران هشدار داده اند که برنامه های اقتصادی دولت عراق بر اساس قیمت نفت ۷۰ دلار یا بیشتر و تولید ۳.۵ میلیون بشکه در روز است و هرگونه تغییر در این اعداد منجر به کسری بودجه و مشکلات عدیده ای خواهد شد.
به عبارت دیگر، تغییرات کوتاه مدت در عراق باعث آسیب درازمدت می شود.
کاهش تولید عراق منجر به بی ثباتی جدی اقتصادی می شود که بر روند اشتغال در این کشور نیز تأثیر می گذارد و منجر به جذب گروه های افراطی و سازمان های تروریستی مانند القاعده، داعش و گروه های مسلح می شود.
نکته مهم دیگر این است که دولت عراق در محاسبات خود به تولید نفت منطقه متکی است و روابط منطقه با بغداد دوستانه نیست.
بزرگترین تفاوت اقلیم کردستان عراق با دولت فدرال آن کشور، مدیریت و فروش نفت و گاز است. کردستان روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کند.
انتهای پیام/۳۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا