ترندهای روز

اقدام ایران علیه قطعنامه شورای حکام آژانس

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دیپلمات‌ها گفتند که ایران به قطعنامه هفته گذشته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه خود با افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود در دو سایت زیرزمینی پاسخ می‌دهد، اما دیپلمات‌ها گفتند که تشدید تنش به اندازه‌ای نیست که بسیاری از آن می‌ترسیدند.

اقدام ایران علیه قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

خبرگزاری رویترز با ادعای این خبر نوشت: ایران پیش از این به قطعنامه های مشابه شورای حکام آژانس واکنش نشان داده و ۱۸ ماه پیش نیز با غنای ۶۰ درصدی به قطعنامه قبلی واکنش نشان داده است.

به گفته پنج دیپلمات، ایران این بار قصد دارد آبشارها یا خوشه های بیشتری از سانتریفیوژها – ماشین هایی که اورانیوم را غنی می کنند – در هر دو سایت غنی سازی زیرزمینی خود نصب کند. سه دیپلمات گفتند، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات ایران بازدید خواهند کرد تا گزارشی را به کشورهای عضو ارائه کنند.

یک دیپلمات مستقر در وین با اشاره به گستردگی تشدید تنش در ایران گفت: «آنقدری که من انتظار دارم نیست».

آنها با اشاره به کشته شدن ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سانحه بالگرد ماه گذشته و ایران تحلیلات ریاست جمهوری گفتند: شاید منتظر دولت جدید هستند.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی یک هفته پیش قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن از ایران خواست همکاری های خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش دهد و محدودیت های اخیر خود را برای بازرسان لغو کند.

این قطعنامه به ابتکار ۳ کشور اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) و با وجود نگرانی آمریکا از احتمال واکنش تهران با تشدید فعالیت های هسته ای خود به تصویب رسید و تنها دو کشور چین و روسیه به آن رای منفی دادند.

دیپلمات ها درباره تعداد یا نوع سانتریفیوژهای اضافه شده یا سطح غنی سازی آنها توضیح بیشتری ندادند، اگرچه یک دیپلمات گفت که از آنها برای افزایش سریع تولید اورانیوم غنی شده ایران به ۶۰ درصد استفاده نمی شود.

دیپلمات ها گفتند که منتظر خواهند ماند تا ببینند آژانس بین المللی انرژی اتمی چه گزارش ها و اطلاعاتی درباره افزایش سطح غنی سازی ایران ارائه می دهد.

یکی از دیپلمات‌ها گفت که این حرکت «در پایین‌ترین حد طیف است و ما تقریباً مطمئن هستیم که آنها به هر حال این کار را انجام می‌دادند»، به این معنی که حتی بدون قطعنامه هم اتفاق می‌افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا