فرهنگ و هنر

اقدام به موقع سازمان بورس برای رفع چالش‌های بازار سرمایه


ایران تحلیلی –

محسن خدابخش در گفتگو با سنا با اشاره به نقش نرخ خوراک صنعتی بر روند معاملات بورس گفت: موضوع نرخ خوراک به عنوان موضوع مهمی مطرح است که تاثیر بسزایی در روند بازار دارد و به شدت تاثیرگذار است. روند این بازار خود را قرار می دهد

وی بیان کرد: تصمیمات اتخاذ شده در خصوص نرخ خوراک پالایشگاه ها پاشنه آشیل فعلی بازار محسوب می شود که بر فعالیت شرکت ها تاثیر گذاشته و حاشیه سود شرکت ها را نیز کاهش داده است.

کاهش حاشیه سود شرکت ها، دلیل خروج قابل توجه وجوه از بورس

خدابخش ادامه داد: انجام هر گونه اقدامی که حاشیه سود شرکت ها را کاهش دهد منجر به تغییر روند بازار و زیان سهامداران می شود که این امر به نفع بورس نیست و دلیل خروج چشمگیر سرمایه مردم از این امر است. بازار و ورود آن به بازارهای دیگر. ممکن است نتوانند نقش چندانی در بهبود فعالیت واحدهای تولیدی داشته باشند.

عضو سابق هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بهتر است تصمیماتی مانند «بند ش تبصره ۶ قانون بودجه» و «نرخ خوراک صنعتی» اتخاذ شود که منجر به تغییر کلی بازار شود. روند، و باید به صورت تدریجی و بلند مدت انجام شود. اجرا و ابلاغ آن باید به گونه ای باشد که ترس سهامداران از سرمایه گذاری در بورس را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: سهامداران بر اساس پیش فرض های حاکم بر بازار در سهام شرکت های مختلف سرمایه گذاری می کنند، بنابراین تصمیم گیری های یکباره مسئولان باعث از بین رفتن اعتماد سهامداران و خروج وجوه آنها از این بازار می شود.

خدابخش خاطرنشان کرد: با توجه به وجود چنین مشکلی باید نسبت به بازگشت فرمول نرخ خوراک پالایشگاه ها مانند گذشته اقدام شود، بنابراین باید تلاش شود تا زمینه اصلاح نرخ خوراک صنایع در اسرع وقت فراهم شود و وضعیت حفظ شود. حاشیه سود شرکت ها

عضو سابق هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در شرایط فعلی بازار اصلاح نرخ خوراک پالایشگاه ها و افزایش حاشیه سود شرکت ها به نفع معاملات بازار است که قطعاً منجر به یک تغییر در روند بازار و بازگشت اعتماد به سهامداران. .

وی گفت: طی چند روز گذشته مسائل مختلفی بر روند این بازار تاثیر گذاشته و این مسائل در کنار نرخ خوراک پالایشگاه ها بازار را تحت تاثیر قرار داده و حاشیه سود شرکت ها را کاهش داده است.

تغییرات در روند بازار سهام، تحت تاثیر افزایش هزینه های انرژی

خدابخش با بیان اینکه افزایش هزینه های انرژی از دیگر مواردی است که باعث تغییر روند بازار، تاثیر آن بر قیمت سهام شرکت ها و افت شاخص بورس شده است، گفت: این اتفاق در بلندمدت باعث می شود. باعث خروج سرمایه گذار از بورس می شود، زیرا سود خوبی که مطابق با نرخ سود بدون بهره باشد، این شرکت عایدی نخواهد کرد.

عضو سابق هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه «بند ش تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳» موضوع بسیار مهمی است که اخیراً نوسانات حاکم بر بورس را افزایش داده است، تاکید کرد: متأسفانه بازار همیشه تحت تأثیر سیاست های مهم است». اتخاذ شده مانند تصمیمات مالیاتی با روند نزولی همراه است که سرمایه اجتماعی را مشخص می کند و بازگشت اعتماد به سهامداران را دشوار می کند.

وی معتقد است سرمایه نوسانی است بنابراین اتخاذ این تصمیمات باعث می شود که سرمایه افراد وارد بازاری شود که سود بیشتری کسب کنند.

از دست رفتن اعتماد سهامداران، مشکل اصلی بازار سرمایه است

خدابخش عمده ترین مشکل فعلی بازار سرمایه را اعتماد از دست رفته سهامداران عنوان کرد و گفت: در صورت لزوم پیگیری های لازم از سوی مسئولان برای انجام اقداماتی از جمله اصلاح «بند ش تبصره ۶ قانون بودجه» انجام می شود. و با اصلاح نرخ خوراک صنعتی، شاهد تاثیر آن بر بازار و بازگشت اعتماد خواهیم بود. ما در بازار خواهیم بود تا دوباره برای سهامداران سرمایه گذاری کنیم.

عضو سابق هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار توجه به سرمایه اجتماعی را موضوعی مهم در بازار دانست و افزود: باید از ابتدا شاهد اجرای سیاست ها باشیم و در این راه سرمایه گذار بداند. با چه پیش فرض هایی قرار است سرمایه گذاری کنند. سرعت خود را کم کنید و کارایی لازم را بدست آورید.

وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار همواره پیگیر بهبود وضعیت حاکم بر بازار بوده است و در شرایط فعلی نیز پیگیری های خوبی از سوی این سازمان برای حل مشکل نرخ خوراک صنعتی و اصلاح بند انجام شده است. ش تبصره ۶ قانون بودجه». : گاهی اوقات بهبود برخی مسائل از اختیارات و توان سازمان بورس خارج است و در این زمینه نهادهایی مانند بانک مرکزی باید به بهبود وضعیت حاکم کمک کنند.

خدابخش ادامه داد: اکنون با توجه به پیگیری های سازمان بورس در خصوص مشکلات حاکم بر بازار به موفقیت هایی دست یافته ایم و اقدامات خوبی در حال انجام است.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بهتر است در بحث اقتصادی ثباتی حاصل شود که حاصل تعامل بانک مرکزی، وزارت امنیت، نفت، اقتصاد و دارایی است. و سازمان برنامه و بودجه. این نهادها باید به یکدیگر کمک کنند. برای بهبود وضعیت بازار و کاهش تصمیمات منفی تلاش زیادی کنید.

بورس، تنها بازاری که به تحقق شعار ۱۴۰۳ کمک می کند

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، بورس تنها بازاری است که با فعالیت خود می تواند مشارکت مردم را به همراه داشته باشد و زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد بود.

خدابخش در پایان تصریح کرد: بازار سرمایه نقش بسزایی در رونق تولید و مشارکت در اقتصاد دارد، اما باید تلاش شود تا اعتماد سهامداران به سرمایه گذاری در این بازار از بین نرود.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا