ترندهای روز

اقدام طالبان علیه زنان افغانستانی خبرساز شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

اداره ملی امتحانات حکومت طالبان تاریخ برگزاری کنکور سراسری را سال ۱۴۰۳ در افغانستان اعلام کرده است.

عبدالباقی حقانی رئیس این اداره امروز در کابل به خبرنگاران گفت که امتحان کانکور امسال در پنج مرحله برگزار می شود و مرحله اول از ۱۷ تا ۱۹ جوزا برگزار می شود.خرداد برگزار خواهد شد. حقانی اما به مجوز شرکت دختران در این آزمون اشاره ای نکرد و به این ترتیب کنکور امسال نیز مانند دو سال گذشته بدون حضور دختر برگزار می شود.

وی در عین حال گفت، امسال شرکت کنندگانی که به زبان های فارسی، دری و پشتو تسلط کافی ندارند، می توانند در آزمون عربی و انگلیسی شرکت کنند.

حقانی اما به مجوز شرکت دختران در این آزمون اشاره ای نکرد و به این ترتیب کنکور امسال نیز مانند دو سال گذشته بدون حضور دختر برگزار می شود.

طالبان پس از به دست گرفتن کنترل مجدد افغانستان در ماه اوت ۲۰۲۱، تحصیل دختران بالای صنف ششم را ممنوع کرده و به دختران اجازه ورود به دانشگاه را نمی دهند.

حکومت طالبان می گوید که برای بازگشت دختران نوجوان به مکتب و دانش آموزان دختر به دانشگاه ها، باید «شرایط مناسب مطابق با شریعت اسلامی» فراهم شود.

به گفته مقامات حکومت طالبان، با وجود فشارهای بین المللی، شرایط مهیا نشده است. اگرچه هنوز تعداد شرکت کنندگان در آزمون امسال مشخص نیست، اما سال گذشته بیش از ۸۴ هزار نفر در آن شرکت کردند و حتی یک دختر هم در آن حضور نداشت. در سه سال اخیر حکومت طالبان، بیش از نیمی از استادان دانشگاه های دولتی افغانستان این کشور را ترک کرده اند.

حقانی گفت: کنکور در پنج مرحله از ۱۷ مرحله است خرداد تا ۲۲ سرطان/تیر در استان های مختلف برگزار می شود. به گفته رئیس اداره امتحانات سراسری حکومت طالبان، یکی از ویژگی های کانکور امسال این است که در کنار زبان های ملی افغانستان به زبان های انگلیسی و عربی برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا