بانک و بیمه

اقساط تسهیلات مسکن ملی پلکانی شد| دو سال اول ماهانه ۵.۶ میلیون‌ تومان

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: این در حالی است که از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۷۱۳ هزار واحد تسهیلات به بانک ها واگذار شده و بانک ها برای ۷۵۸ هزار و ۷۱ هزار واحد موافقت و قرارداد منعقد کرده اند. تا اینجای کار اما به نظر می رسد بهترین خبر برای متقاضیان نهضت ملی مسکن کاهش نرخ سود و پرداخت پلکانی اقساط تسهیلات این طرح ملی است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، همکاری بانک‌ها در سال گذشته با تاکید بر شورای عالی مسکن و وزارت راه و شهرسازی تقویت شد و پیش‌بینی می‌شود همکاری بانک‌ها در سال جدید افزایش یابد.

افزایش سهمیه تسهیلات سپرده مسکن از ۴۰ به ۸۰ همات و کاهش نرخ سود تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد از دیگر تسهیلات ارائه شده توسط دولت برای متقاضیان مسکن در سال گذشته بود.

در ادامه این گزارش آمده است: با تلاش دولت، سهمیه تسهیلات سپرده مسکن از ۴۰ به ۸۰ همات افزایش یافت. کاهش نرخ سود تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد از دیگر تسهیلاتی بود که در سال گذشته توسط دولت برای متقاضیان مسکن ارائه شد.

اما نرخ های پلکانی تسهیلات مسکن ملی یکی از معیارها بود مابه التفاوت این نرخ از محل سرمایه گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن پرداخت می شود.

با اقدامات دولت، نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت و مابه التفاوت این نرخ سود از محل سرمایه گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن پرداخت می شود.

هادی عباسی، معاون مسکن و کار وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا پس از کاهش نرخ سود تسهیلات ملی مسکن، اکنون متقاضیان می توانند به کاهش نرخ سود تسهیلات امیدوار باشند؟ گفت: در نتیجه اقدامات دولت، نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت و مابه التفاوت این نرخ از محل سرمایه گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانک مسکن تشکیل شده است.

طبقه بندی تسهیلات ملی ساخت مسکن نیز تصویب شد، بنابراین اقساط این تسهیلات در دو سال اول ۵.۶ میلیون تومان خواهد بود و افزایش مبالغ اقساط از سال سوم آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه گام بعدی نرخ های پلکانی بانک مسکن است ادامه داد: تسهیلات پلکانی مسکن ملی نیز توافق شده است که نرخ این تسهیلات در دو سال اول ۵.۶ میلیون تومان و با افزایش اقساط خواهد بود. از سال سوم شروع شود تا متقاضیان بتوانند با حداقل دستمزد اقساط طرح ملی مسکن را پرداخت کنند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: گام بعدی مربوط به وام مسکن روستایی است که مبلغ آن از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و تعداد وام ها نیز از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار قابل استفاده است. بازسازی بافت فرسوده روستایی و وام مسکن روستایی کمک خواهد کرد و نرخ سود وام روستایی برای روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ۵ درصد تعیین شده و تاکنون ۳۵۰ هزار فقره وام روستایی به شبکه بانکی کشور گزارش شده و مراحل پرداخت از سال گذشته آغاز شده است.

آمار پرداختی های تسهیلات مسکن دولتی در استان تهران نشان می دهد که از سال ۱۳۹۸ و آغاز به کار سامانه ثبت نام تسهیلات سپرده مسکن تا پایان امسال، بیش از ۹۰۵ هزار شهروند استان تهران در این سامانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از ۱۶۱ هزار نفر. مردم توانستند از این امکانات استفاده کنند

به نظر می رسد در سال جدید با توجه به شعار سالانه رهبر معظم انقلاب (جهش تولید با مشارکت مردم) لازم است مشارکت بانک ها در پرداخت تسهیلات ملی تقویت شود. نهضت مسکن برای واحدهای معرفی شده از سوی وزارت راه و شهرسازی.

آمارها حاکی از آن است که اکثر بانک ها از اعطای وام املاک دولتی خودداری می کنند و در صورت ادامه وضعیت به همین منوال جریمه های در نظر گرفته شده برای بانک هایی که وام اعطا نمی کنند در نظر گرفته می شود.

آمارهای سازمان ملی زمین و مسکن نشان می دهد در حال حاضر زمینی برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که در مراحل مختلف قرار دارد و حتی برخی از قطعات در مرحله آماده سازی است.

آمارهای سازمان ملی زمین و مسکن نشان می دهد که در حال حاضر زمینی برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که در مراحل مختلف قرار دارد و حتی برخی از قطعات در مرحله آماده سازی است، اما ساخت این واحدهای مسکونی واحدهای تسریع شده نیاز به تزریق سرمایه دارند. منابع مالی بانک های دولتی و خصوصی هستند.

گزارش ها حاکی از آن است که در برخی موارد زمین به متقاضیان واگذار می شود، در برخی موارد پروانه ساختمانی صادر می شود و در برخی موارد برای ۲ میلیون واحد مسکونی خدمات زیربنایی و عمرانی آماده می شود، برخی از این واحدها در حال آماده سازی و در برخی موارد حتی مردم برای استفاده از آنها آماده می شوند. . روند ساخت و ساز مسکن در نهضت ملی با قوت دنبال می شود.

برای دهک های یک تا چهار وام ارزان، برای دهک های یک و دو وام ۲ درصدی ۴۰۰ میلیون تومان و برای دهک های سه و چهار ۳۰۰ میلیون تومان وام ۲ درصدی با مدت ۱۵ سال است.

دولت سیزدهم حل معضل مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در مدت ۴ سال را یکی از شعارهای اصلی خود قرار داد. شعاری که در واکنش به کم کاری دولت قبل در این بخش و تورم ۸۰۰ درصدی املاک بین دولت یازدهم و دوازدهم انتخاب شده است.

از آنجایی که دولت سیزدهم همواره عمل گرایی و تحقق وعده ها را در دستور کار خود قرار داده است، از همان روز اول اقدامات بسیاری را در حوزه مسکن آغاز کرده است که تاکنون در دو سال و نیم عمر دولت، بخش مهمی از این اقدامات بوده است. یا به دست آمده اند یا کوتاه در شرف اجرا هستند. علاوه بر این، شخص رئیس جمهور و اکثر مقامات ارشد دولتی همواره بر اجرای وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در دوران مدیریت تاکید داشته و از آن عدول نکرده اند.

اما در سال ۱۴۰۲ دولت سیزدهم با اقداماتی از جمله واگذاری زمین به خانواده های چند فرزند مطابق با اجرای قانون حمایت از جوانان جمعیت و فرزندآوری و همچنین اجرا، توانست خانواده های زیادی را اسکان دهد. از طرح های نهضت ملی مسکن در سراسر کشور

این اقدامات تنها محدود به ساخت و ساز مسکن نبوده و در حوزه ارتقای مسکن از جمله تسهیلات ساخت، خرید و ودیعه مسکن برای حمایت از خانواده‌های مستاجر نیز موفقیت‌های خوبی به همراه داشت.

به نظر می رسد امسال باید منتظر نتایج مثبت ورود واحدهای مسکونی ملی به بازار مسکن و اجاره باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا