بانک و بیمه

اقساط وام مسکن ملی ماهانه ۱۲.۵ میلیون| نرخ سود از ۱۸ درصد کمتر می شود؟

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: در هجدهمین و آخرین جلسه شورای عالی مسکن که هفته گذشته به ریاست محمد مخبر رئیس جمهور وقت برگزار شد، وام ۸۰۰ میلیون تومانی برای نهضت ملی مسکن تصویب شد. اگرچه این مصوبه باید به تصویب شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی برسد و هنوز مشخص نیست که این مصوبه در دولت چهاردهم اجرایی می شود یا خیر، اما مشخص است که سیستم بانکی با سقف فعلی اعتبار مسکن ملی مشکل دارد. ۵۵۰ میلیون تومان و قادر به پرداخت آن نیست

در حال حاضر بانک‌ها در پرداخت مسکن دولتی چندان خوب عمل نمی‌کنند و حتی به گونه‌ای رفتار کرده‌اند که از ۲۶ بانک ۱۸ بانک ضعیف عمل می‌کنند.

آخرین گزارش عملکرد بانک ها در زمینه مشارکت در قانون افزایش تولید مسکن تا پایان اردیبهشت از سال ۱۴۰۳ مشاهده می‌شود که مجموع گزینه‌های پرداختی ۲۶ بانک دولتی و خصوصی در دسته‌های «تسهیلات مسکن»، «مشارکت در نهضت مسکن ملی»، «مسکن شهری»، «مسکن روستایی» ” ودیعه مسکن” و “حوادث غیر مترقبه” ۲ ۰۷۳.۰۸۷ میلیارد ریال بود.

در گزارش اردیبهشت در همین ماه، عملکرد بانک‌ها در بخش املاک و مستغلات کشور چندان رضایت‌بخش نبود و مانند آمارهای قبلی، از مجموع ۲۶ بانک این بخش، ۱۸ بانک عملکرد صفر داشتند.

نکته مهم و البته تکراری در گزارش عملکرد بانک ها در قانون افزایش تولید مسکن به وضعیت گزینه های پرداخت برخی بانک ها در نهضت ملی مسکن اشاره دارد! در گزارش اردیبهشت در همین ماه، عملکرد بانک‌ها در بخش املاک و مستغلات کشور چندان رضایت‌بخش نبود و مانند آمارهای قبلی، از مجموع ۲۶ بانک این بخش، ۱۸ بانک عملکرد صفر داشتند.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک های فعال در دوره قبل از ۳۱ بودند. اردیبهشت در این ماه در مجموع ۶۸۳.۳۹۷ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت شد.

اقساط ماهانه 12.5 میلیون وام مسکن ملی آیا نرخ سود کمتر از 18 درصد خواهد بود؟

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این سوال که بانک ها از پرداخت ۵۵۰ میلیون تومان وام مسکن دولتی خودداری می کنند، این شعف است. مصوبه شورای مسکن و آیا ممکن است دولت چهاردهم این مصوبه را نپذیرد؟ وی گفت: بانک های خصوصی باید در حوزه مسکن مسئولیت بیشتری داشته باشند و سازمان امور مالیاتی با بانک هایی که همکاری مناسبی در حوزه مسکن ندارند اقدامات لازم را انجام دهد.

به منظور کاهش نرخ سود، افزایش سرمایه ۱۰۰ همتی بانک مسکن در نظر گرفته شده است. تعهد بانک ها به پرداخت تسهیلات باعث می شود واحدها با سرعت بیشتری تکمیل شوند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۵۰ فقره وام از محل تسهیلات بانکی از سوی بانک ها به حوزه مسکن اختصاص یافته است که باید تقویت شود. اما نکته اینجاست که پنج دهک برتر جامعه به گزینه مسکن دسترسی ندارند. به منظور کاهش نرخ سود، افزایش سرمایه بانک مسکن به میزان ۱۰۰ هت در نظر گرفته شده است. تعهد بانک ها به پرداخت تسهیلات باعث تسریع در تکمیل واحدها می شود.

اگر بخواهیم نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم باید به خط اعتباری یا افزایش سرمایه بانک مسکن مراجعه کنیم.

عباسی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات ملی مسکن در سال گذشته از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد، تاکید کرد: اگر بخواهیم نرخ سود تسهیلات را کاهش دهیم باید به خط اعتباری یا افزایش سرمایه مسکن مراجعه کنیم. بانک. چرا که معتقدیم با ورود تسهیلات بانکی به حوزه مسکن، ۲ درصد از رشد اقتصادی ۸ درصدی مربوط به حوزه مسکن خواهد بود.

این در حالی است که در اظهارات چند روز پیش معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان شده است که وی اقساط وام دولتی مسکن تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان در دو سال اول را ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عنوان کرده است. ماه، اما نرخ ۸۰۰ میلیون تومان ذکر نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک ها موظف هستند ۲۰ درصد از وام های خود را به این بخش اختصاص دهند، معتقد است: پنج دهک بالای جامعه به مسکن دسترسی ندارند.

بازپرداخت وام ۵۵۰ میلیون تومانی به صورت پلکانی خواهد بود. در این مورد متقاضیان باید مبلغ ۲ میلیون و ۳۷۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی در مدت ۲۰ سال پرداخت می کردند. از این میزان حدود یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان سود حاصل از این کارخانه بوده است.

با اجرای این تصمیم، اقساط وام ۸۰۰ میلیون تومانی به مبلغ تقریبی ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در بازه زمانی ۲۰ ساله با بازپرداخت ساده ماهانه خواهد بود.

اما در آخرین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست محمد مخبر رئیس جمهور مستقر، ۸۰۰ میلیون تومان وام برای نهضت ملی مسکن تصویب شد. با اجرای این تصمیم، اقساط وام ۸۰۰ میلیون تومان در بازه زمانی ۲۰ ساله و بازپرداخت ساده ماهانه حدود ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

مجموع بازپرداخت وام مذکور تقریباً ۳ میلیارد تومان خواهد بود. در پایان قسط چهلم (دوازدهمین ماه سال بیستم) متقاضی مبلغ ۲ میلیارد و ۱۶۳ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان به نفع مؤسسه پرداخت کرده است.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن دی ماه سال گذشته پس از انتقاد از اقساط بالای این وام، از کاهش اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن به ۵ میلیون تومان خبر داد.

اقساط ماهانه 12.5 میلیون وام مسکن ملی آیا نرخ سود کمتر از 18 درصد خواهد بود؟

محمدرضا مهدیار اسماعیلی چندی پیش اعلام کرد که تصمیم بر این است که اقساط وام نهضت ملی مسکن به صورت پلکانی انجام شود. در این صورت، وام گیرنده در ماه ها و سال های اول دوره بازپرداخت تحت فشار نخواهد بود – نرخ های بالا. بر این اساس حداکثر اقساط ماهانه در دو سال اول بازپرداخت ۵ میلیون تومان است که متقاضیان نهضت ملی مسکن از عهده پرداخت آن بر می آیند. پس از دو سال، اقساط به صورت مرحله ای پرداخت می شود.

اما واضح است که این وعده محقق نشده است و باید منتظر ماند و دید آیا دولت چهاردهم برنامه ای برای کاهش نرخ سود تسهیلات ملی مسکن و در نهایت کاهش نرخ تسهیلات ملی مسکن و کمک به اقشار آسیب پذیر دارد یا خیر. بخش های جامعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا