بانک و بیمه

الزام پرداخت ۴درصد حق بیمه مشاغل سخت توسط کارفرما

به گزارش ایران تحلیل، یکی از مشکلات شاغلین شاغل در مشاغل سخت و پر استرس عدم پرداخت ۴ درصد حق بیمه از سوی کارفرمایان برای مشاغل سخت است.

مشاغل سخت و زیان آور مشاغلی هستند که بیشتر از توانایی های طبیعی افراد، عوامل زیان آور فیزیکی، شیمیایی و روانی را به همراه دارند. اگر کارگری در مشاغل سخت و زیان آور کار کند سنوات سابقه کار او یک و نیم برابر محاسبه می شود، بنابراین کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان آور زودتر از مشاغل عادی بازنشسته می شوند.

به منظور جبران کسر ودیعه حق بیمه این کارکنان طبق ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی بند (۵) جزء (ب) ماده ۱ قانون اصلاحی تبصره (۲) ماده ( ۷۶) قانون تامین اجتماعی، کارفرما موظف است برای پرداخت مبلغ مستمری بیمه شده متناسب با سنوات اشتغال در سازمان، ۴ درصد پرداخت کند. سپرده تامین اجتماعی.

با توجه به اینکه در اصلاحیه قانون تامین اجتماعی ۴ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور وارد قانون شد، کارفرمایان مکلفند طبق ماده ۱۴۸ قانون کار نسبت به پرداخت حق بیمه مذکور برای کارکنان واجد شرایط از جمله اقدام نمایند. حق بیمه موضوع ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی و ۴ درصد به موضوع. قانون فوق باید بابت مشمولان خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

در صورتی که کارفرما به تعهد خود (پرداخت ۴% حق بیمه برای انجام کارهای سخت و زیان آور) عمل نکرده باشد و کارکنان واجد شرایط حق بیمه مذکور را به موسسه بیمه اجتماعی پرداخت نمایند، می توانند با تماس تلفنی وجوه پرداختی را از کارفرما دریافت نمایند. ارگان های حل و فصل اختلافات کارگری؟ تقاضا؟

آرمین خوشختی کارشناس منابع انسانی در این باره می گوید: گروهی از کارگران به دلیل اینکه معتقد بودند کارفرمایان به تعهد مقرر در قانون تامین اجتماعی ( مبنی بر پرداخت چهار درصد حق بیمه برای مشاغل سخت و مشقت ) عمل نکرده اند در مشاغل سخت و زیان آور به کار گرفته شده اند. مشاغل زیان آور) حتی شما این چهار درصد را مستقیماً پرداخت کرده اید و پس از مدتی به مراجع حل اختلاف وزارت کار مراجعه کرده و با درخواست «از کارفرما مطالبه استرداد چهار درصد» به هیأت حل اختلاف کار شکایت کرده اید. حق بیمه پرداخت شده».

هیأت حل اختلاف نیز تصمیم گرفت پس از احراز پرداخت چهار درصد از حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور، از کارفرما درخواست استرداد چهار درصد از حق بیمه پرداختی کارکنان را نیز مطرح کند. کارفرمایان مذکور نسبت به این رای به شعب دیوان عدالت اداری شکایت کردند و در نهایت دیوان اداری دیوان عدالت اداری به اتفاق آرا رأی صادر کرد.

رای کل هیئت مدیره:

اولاً تعارض عقاید وجود دارد.

ثانیاً، کارگاه های مشمول این قانون طبق ماده ۱۴۸ قانون کار موظفند کارگران خود را بر اساس قانون تامین اجتماعی بیمه کنند. در بند ۴ قسمت ب قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون اصلاح مواد ۷۷ و ۷۲ و تبصره ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده ۷۶ قانون ۱۳۷۱ مصوب ۱۳۷۱. قانونگذار در سال ۱۳۵۴ که در سال ۱۳۸۰ تصویب شد مقرر کرد از تاریخ تصویب این قانون برای مشمولین این تبصره چهار درصد به نرخ حق بیمه مقرر در قانون تامین اجتماعی اضافه شود که تا کارفرمایان به درخواست اشخاص حقوقی به صورت یکجا یا اقساطی.

با توجه به اینکه در اصلاحیه قانون تامین اجتماعی ۷ درصد حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور وارد قانون شد، کارفرمایان مکلفند طبق ماده ۱۴۸ قانون کار نسبت به پرداخت حق بیمه مذکور برای کارکنان واجد شرایط از جمله اقدام نمایند. حق بیمه موضوع ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی و ۴ درصد مطابق این قانون. برای موارد فوق باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.

از آنجایی که کارفرما در موارد تعارض به تعهدات مقرر عمل نکرده و حق بیمه فوق را برای کارکنان واجد شرایط به سازمان تامین اجتماعی واریز کرده است، در اجرای ماده ۱۵۷ قانون کار، نسبت به استرداد وجوه پرداخت شده توسط مراجعه به مراجع حل اختلاف کار مراجع حل اختلاف کار به شکایت کارگران رسیدگی و به استناد مصوبه شماره ۲/۱۳۹۶ در شعبه هجدهم دیوان عدالت اداری رسیدگی شد. ۲۳-۴۴۶، تصمیم به رد شکایت صحیح و منطبق با مقررات تشخیص داده شد.

اتخاذ تصمیم صحیح هیات هجدهم به استناد بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر دستگاههای اداری ذیربط در موارد مشابه الزامی است.

محمدکاظم بهرامی – رئیس هیئت مدیره

دادگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا