فرهنگ و هنر

الواح هخامنشی چه زمانی رونمایی می‌شوند؟

نهم شهریور ماه سال جاری (۱۴۰۲) بود که رئیس جمهور از سفر خود به آمریکا بازگشت و یادگاری هایی از فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران آورد. این محموله حاوی الواح هخامنشی است و در واقع پنجمین محموله ای است که به کشور باز می گردد. قرص های مذکور در ۹ جعبه به وزن ۷۵ کیلوگرم شامل ۸۳۶ عدد قرص کوچک خط دار می باشد. […]

نهم شهریور ماه سال جاری (۱۴۰۲) بود که رئیس جمهور از سفر خود به آمریکا بازگشت و یادگاری هایی از فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران آورد. این محموله حاوی الواح هخامنشی است و در واقع پنجمین محموله ای است که به کشور باز می گردد. الواح مذکور در ۹ جعبه به وزن ۷۵ کیلوگرم شامل ۸۳۶ قطعه لوح کوچک به خط آرامی و ۲۶۷۰ قطعه لوح بزرگ به خط ایلامی تحویل موزه ملی ایران شد. قرار بود بخشی از این الواح پس از قرنطینه و بررسی و مطالعه به نمایش گذاشته شود، اما با وجود اینکه مسئولان بارها قول رونمایی در تاریخ های مختلف را داده بودند، تاکنون این امر محقق نشده است و علاقه مندان دوره هخامنشی همچنان منتظر هستند. این قرص ها را ببینید. هستند.
هادی میرزایی (مدیر اداره کل موزه ها) در خصوص زمان برپایی نمایشگاه و رونمایی از الواح هخامنشی که اخیراً از آمریکا به ایران بازگردانده شده است، گفت: همانطور که به یاد دارید بخشی دیگر از الواح هخامنشی موجود در موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو شامل ۳۵۰۶ لوح در آخرین سفر رئیس جمهور بود. رئیس جمهور محترم در بازگشت از سازمان ملل به ایران بازگردانده شد. این محموله پس از ورود به ایران برای رونمایی در اداره کتیبه های باستانی موزه ملی ایران آماده می شود. متن کتیبه ها پس از دریافت از موسسه شرق شناسی ترجمه و آماده نمایش در ویترین های ویژه تالار ایران باستان است. به گفته وی این نمایشگاه در پایان برنامه ریزی شده است دی در ماه سال جاری افتتاح و در معرض دید محققان، علاقه مندان و عموم مردم قرار خواهد گرفت. به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام طرف آمریکایی، مابقی پلاک ها تا سال ۲۰۲۴ به ایران تحویل داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا