بانک و بیمه

اما و اگرهای رشد ۸ درصدی اقتصاد|تغییر ریل اساسی در اقتصاد ایران

گروه بازار ایران: مسعود بیزیکیان رئیس جمهور منتخب دیروز با جمعی از فعالان بخش خصوصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، اقدامات لازم برای دستیابی به رشد اقتصادی است. فعالان اقتصادی بر این باورند که دستیابی به رشد اقتصادی در گرو حل مشکل تحریم ها و پیوستن به FATF است چرا که با لغو تحریم ها تولید افزایش می یابد که نتیجه رشد بالای اقتصادی است.

شرایط رشد اقتصادی ۸ درصدی چیست؟

بر اساس هدف دولت، رشد اقتصادی در برنامه هفتم توسعه باید به ۸ درصد افزایش یابد. این هدف با فرض اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور در برنامه های چهارم، پنجم و ششم ۱.۸ درصد بوده است، صورت می گیرد.

هادی حق شناس، اقتصاددان در گفت و گو با بازار گفت: دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی نیازمند الزاماتی مانند رشد تشکیل سرمایه و رشد بهره وری در سال ۱۳۹۵ است و این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۵ همتن رسیده است، یعنی در ۱۲ سال گذشته به نصف رسیده است.

بر اساس اعلام سازمان برنامه، اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی برسیم، باید سالانه حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم و اگر این میزان محقق نشود، به رشد ۸ درصدی نخواهیم رسید.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه همچنین جدول تشکیل سرمایه و استهلاک سرمایه را مقایسه کرد و افزود: در سال ۱۳۹۰ میزان استهلاک سرمایه در کشور ۱۸۰ همات بود و در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۷ همات یعنی نرخ سرمایه رسید. استهلاک با همان تشکیل سرمایه

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان برنامه، اگر بخواهیم به رشد ۸ درصدی دست پیدا کنیم، باید سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم و اگر این میزان محقق نشود، به رشد ۸ درصدی نخواهیم رسید. بانک مرکزی برای دستیابی به رشد ۸ درصدی انتظار دارد سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

به استثنای سال ۲۰۱۶ که این رقم به دلیل برجام به ۵ میلیارد دلار رسید، همواره شاهد کاهش سرمایه گذاری خارجی بوده ایم. همچنین میزان سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. این آمارهای رسمی در واقع نشان می دهد که دستیابی به رشد ۸ درصدی در سال های آینده و در طول برنامه هفتم کار بسیار دشواری است و نیازمند زیرساخت ها و تغییر اساسی در اقتصاد ایران است.

حق شناس همچنین با اشاره به کاهش شدید جذب سرمایه گذاری خارجی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱، تصریح کرد: به استثنای سال ۱۳۹۶ که این رقم به دلیل برجام به ۵ میلیارد دلار رسید، همواره شاهد کاهش میزان سرمایه گذاری خارجی بوده ایم. همچنین میزان سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار بوده است. این آمارهای رسمی در واقع نشان می دهد که دستیابی به رشد ۸ درصدی در سال های آینده و در طول برنامه هفتم کار بسیار دشواری است و نیازمند زیرساخت ها و تغییر اساسی در اقتصاد ایران است.

این کارشناس اقتصادی که بر این باور است که لغو تحریم ها و ارتباط با دنیا می تواند منجر به ارتقای سطح زندگی خانوارها شود، ادامه داد: در سه سال اخیر ۳۰ درصد از مردم شاهد تاثیرگذاری سیاست های اقتصادی در جامعه فقیر هستیم به زیر خط فقر رسیده اند که ۶۰ درصد آنها کارگران و کارمندان دولت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا