اخبار بورس

امروز صندوق درآمد ثابت صدور ابطالی “قلک سورنا” پذیره نویسی می شود/ صندوق فلزات رویین؛ صندوق جذاب بازار سرمایه

مدیرعامل سبد سورنا:

مدیرعامل سبد سورنا گفت: امروز در حال عضویت در صندوق بازنشستگی به نام سورنا قلک هستیم. این یک صندوق اوراق قرضه پرداخت ماهانه است که امیدواریم ثبات و امنیت مالی را برای سرمایه گذاران فراهم کند.

ساسان الله قلی مدیرعامل پورتفولیوی سورنا و مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری بخشی رویین فلزات در گفتگو با افق میهن وی تصریح کرد: سبد سورنا در سال ۱۳۹۸ با تایید سازمان بورس تاسیس شد. با توجه به شرایط متفاوت بازار سرمایه، سعی کردیم ابزارها و نوآوری های خود را داشته باشیم. همچنین یک صندوق اوراق قرضه به نام صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت سام داریم که یک ETF و نوعی معامله در بازار سرمایه است. ما صندوق بخش رویین فلزات را داریم و یکی از اولین صندوق هایی بود که فعال شد. با توجه به نیازهای شناسایی شده در بازار و توسعه همه جانبه بیشتر، از سال گذشته ابزارهای مختلفی را بر روی آن فعال کرده ایم.

وی افزود: امروز معاملات آتی آن را با کمک بورس باز می کنیم، شاید در ابتدا کمی پیچیده باشد، اما این ابزار می تواند در آینده به بازار سرمایه کمک کند.

مدیرعامل پورتفولیو سورنا ادامه داد: ابزارهای بازار سرمایه در سال‌های اخیر چندان برای فعالان بازار جذابیتی نداشته است و همین امر باعث شده است که اگر ما به عنوان یک موسسه مالی بتوانیم به ابزارهایی مانند ارز دیجیتال و حتی برداشت سرمایه روی بیاورند فعال سازی ابزارهای مختلف که تامین کننده مطلوب هستند دستیابی به بازده، پوشش و کنترل ریسک ها جذابیت بازار سرمایه را افزایش می دهد.

الله قلی خاطرنشان کرد: در این زمینه صندوق‌های بخش یا صندوق‌هایی را راه‌اندازی کرده‌ایم که شاخص خاصی را دنبال می‌کنند و با این انتظار که سرمایه‌گذاران در آینده چه محدوده‌ای می‌توانند داشته باشند، صندوق فلزی یکی از صندوق‌های جالب توجه است بازار سرمایه که برای بازار است جذاب است و فعالان می توانند به جای اینکه خودشان دنبال سهام باشند به سبد سهام خود اضافه کنند. این صندوق بازدهی جالبی داشت و سعی کردیم فعالانه این صندوق را مدیریت کنیم. اختیارات و قراردادهای آتی این صندوق ممکن است برای شرکت‌کنندگان در بازار برای پوشش ریسک، ورود به معاملات دوجانبه و بهره‌برداری از واگرایی قیمت‌ها جذاب باشد.

وی در خصوص عملکرد این صندوق گفت: ما می خواهیم با این صندوق بهتر از صنعت فلزات و شاخص کل کار کنیم از این صندوق در کوتاه مدت خریداری و فروخته می شود. با این حال امیدواریم بتوانیم بهتر از صنعت فلزات و شاخص کار کنیم.

مدیرعامل پورتفولیو سورنا درباره مزیت های این صندوق گفت: یکی از مزیت های این صندوق شاخص قابل پیش بینی بودن آن است. در صندوق های قبلی، صندوق های سهامی وجود داشت که سرمایه گذار نمی دانست مدیر سرمایه گذاری در کدام حوزه و در چه سهامی فعالیت می کند. اما صندوق ما قابل پیش بینی است و سرمایه گذاران می دانند که مدیر سرمایه گذاری در چه حوزه ای سرمایه گذاری می کند. به همین دلیل می توانند ریسک کلی سبد را کاهش دهند. همچنین بخشی از سرمایه گذاری را می توان در صندوق پتروشیمی، بخشی را در صندوق فلزی، بخشی را در صندوق پالایشی و … سرمایه گذاری کرد و سرمایه گذاران مطمئن باشند که مدیریت فعال روی این سبد کار می کند.

الله قلی درباره سرمایه گذاری های غیرمستقیم گفت: در ادبیات مالی بخشی به نام «انتخاب» و بخشی دیگر به نام «تخصیص» وجود دارد. در اینجا از صندوق‌های فرعی برای حذف قسمت انتخاب استفاده می‌کنیم و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهیم در تخصیص یا تخصیص بهینه پرتفوی مشارکت کنند. مثلاً ۱۰۰ واحد منابع داریم، ۱۰ واحد به صندوق پتروشیمی، ۱۰ واحد به صنایع فلزی و… اختصاص می دهیم.

چرا که برخلاف تصور خیلی ها بازار سرمایه بسیار بزرگ است و حدود ۱۵۰۰ نماد قابل معامله در آن وجود دارد و این در قسمت انتخاب سخت می شود. بهتر است ساختار کلی فضای اقتصادی در سال های آینده را پیش بینی کرد و در قسمت تخصیص سرمایه گذاران را تخصیص داد.

وی در این خصوص ادامه داد: اساساً سهام و دارایی‌ها را با چشم‌انداز بلندمدت سه یا چهار ساله نگهداری می‌کنیم و در صورت معکوس شدن وضعیت، اجازه نمی‌دهیم ارزش پرتفوی در مراحل پرنوسان سقوط کند.

مدیرعامل پورتفولیو سورنا توضیح داد: سعی می کنیم در قالب مقالات مختلف در مورد اینکه چه استراتژی هایی وجود دارد، با ترکیب دارایی های زیربنایی و استفاده از ابزارهای مشتقه به فعالان بازار کمک کنیم. یکی از آنها تماس پوششی و دیگری تفاوت قیمتی است که دارایی پایه ممکن است با قرارداد آتی داشته باشد. این بدان معناست که می دانیم این ملک در آینده به چه قیمتی به فروش می رسد. همه اینها از جمله راه هایی است که ما می توانیم از این ابزار و ترکیب آن با دارایی زیربنایی، یعنی صندوق بخش فلزات رویین بهره ببریم و از آن بهره مند شویم.

الله قلی درباره راه اندازی صندوق جدید در بازار سرمایه گفت: امروز در حال پذیره نویسی صندوق بازنشستگی منحل شده به نام قلک سورنا هستیم. این یک صندوق اوراق قرضه پرداخت ماهانه است که امیدواریم ثبات و امنیت مالی را برای سرمایه گذاران فراهم کند. همچنین امیدواریم بازار سرمایه به سرعت شرایط سخت و ناپایدار را پشت سر بگذارد و روزهای خوبی را برای همه سرمایه گذاران رقم بزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا