اخبار اقتصاد ایران

امسال نیازی به واردات برنج نداریم/ اگر برنجی وارد شود درحق مردم ظلم شده است :: افق میهن

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه با بارندگی برنج ها پژمرده می شوند اما پس از چند روز آفتاب و گرمای هوا طراوت خود را به دست می آورند، درباره وضعیت این محصول در کشور گفت: همه انبارها مملو از برنج های وارداتی سال های گذشته است. و امسال تولید خوبی داریم بنابراین نیازی به واردات برنج نیست.

به گزارش افق میهن، برنج کاری یکی از مهم ترین فعالیت های کشاورزی در مازندران و گیلان و برخی استان های جنوبی و منبع درآمد مهم کشاورزان این استان ها است. تابستان شروع فصل برداشت برنج است و در انواع برنج این زمان برداشت متفاوت است و در نقاط مختلف این دوره می تواند یک یا دو هفته اختلاف داشته باشد. موضوع مهم این است که بارندگی های مداوم و شدید می تواند محصولات کشاورزی را با مشکل مواجه کند. بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی از ابتدای فصل تابستان تاکنون بارندگی های زیادی در برخی مناطق از جمله گیلان به ثبت رسیده است.

بارندگی زمانی که خوشه های برنج نزدیک به زرد شدن است باعث دیر رسیدن بذر و برداشت آن دیرتر می شود و زمان برداشت برنج شمال ایران به تعویق می افتد.

از دیگر اثرات باران باید به این نکته اشاره کرد که قطرات باران در برخی مناطق باعث خم شدن ساقه های برنج و بروز پدیده ای به نام ورس می شود که برای کشاورزان و برنج کاران شمال کشور چندان مطلوب نیست. زیرا با ریزش ساقه های برنج، برداشت آن برای کشاورزان بسیار دشوارتر می شود. در ادامه این مقاله به سطح زیر کشت برنج و وضعیت این محصول در کشور و همچنین تأثیر بارندگی های اخیر بر شالیزارها و برنج ها پرداخته شده است.

جمیل علیزاده شایق رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن برنج ایران درباره وضعیت برنج در کشور گفت: برداشت برنج تا شهریور و حتی مهر ادامه دارد بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت برنج در کشور حدود ۷۰۰ هزار هکتار است. برخلاف تصور ما فروردین و اردیبهشت باران نخواهیم داشت بارندگی های خوبی بارید و همین امر باعث شد کشاورزانی که قصد کشت برنج را نداشتند از این کار استقبال کنند. به عنوان مثال خوزستان یکی از استان هایی است که گاهی اوقات باران نمی بارد و در برخی سال ها بارندگی زیادی دارد و امسال از آن سال هایی بود که به دلیل بارندگی های خوب کشاورزان به کشت برنج روی آوردند، به ویژه اینکه کشت برنج در حال انجام است. یک فعالیت اقتصادی برای کشاورزان مقرون به صرفه است و به همین دلیل کشاورزان از آن استقبال می کنند.

وی درباره سطح زیر کشت برنج در کشور نیز گفت: خوشبختانه امسال سطح زیر کشت برنج مناسب است و به دلیل آفتاب گرم در تیر و مرداد تابید، برنج ها از نظر کیفیت و کمیت وضعیت خوبی دارند. بنابراین با توجه به آفتاب گرم تابستان و بارندگی های خوب و افزایش سطح زیرکشت، از نظر کیفی و کمی نسبت به سال های گذشته در وضعیت خوبی قرار داریم و امسال حداقل ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج سفید و شاید میزان تولید از این هم بیشتر شود.

علیزاده شایق اظهار داشت: بی نظمی در حوزه تجارت برنج باعث شده است که در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برنج بیش از مقدار مورد نیاز وارد شود. به نظر من دولت و وزارت بازرگانی در این زمینه بدی کردند و به واردکننده اجازه دادند هر چقدر که دلش می خواهد برنج وارد کند و از آن به بعد انبارها مملو از برنج وارداتی شده است اما به دلیل پر بودن انبارها و کیفیت و کمیت مناسب تولید ما دیگر نیازی به واردات برنج نداریم و اگر برنج وارد شود ظلم به ارز محدود کشور و مردم است چرا که این ارز باید در جای مهمتری هزینه شود.

وی در خصوص تاثیر بارندگی های نابهنگام در فصل برداشت بر برنج و شالیزارها افزود: در حال حاضر در استان های شمالی بارندگی وجود دارد و این بارندگی ها در فصل برداشت اصطلاحاً پژمردگی و خواب برنج نامیده می شود، اما این موضوع نباید باعث شود. نگرانی کشاورزان است زیرا پس از چند روز آفتاب، برنج طراوت خود را باز می یابد و می تواند محصولات خود را به ما عرضه کند.

رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به اینکه در مازندران بخشی از زمین تبدیل به ساختمان شده است، گفت: در ابتدای این امر باید بگوییم که این تغییر کاربری به هیچ عنوان مورد تایید نیست و متاسفانه دولت نتوانسته از تبدیل زمین جلوگیری کند. اصلاً فرقی نمی کند مساحت این زمین های تغییر یافته کم باشد یا زیاد؟ مهم است که این تغییر کاربری نباید رخ دهد. اما مشکل اینجاست که ما ۷۰۰ هزار هکتار کشت برنج داریم که اگر مثلاً ۱۰۰ برج در آنها ساخته شود، خسارت عمده ای به تولید ما وارد نمی شود و جای نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا