اخبار اقتصاد ایران

امسال نیازی به واردات برنج نداریم | واردات ظلم در حق ارز محدود کشور و مردم است

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه با بارندگی برنج ها پژمرده می شوند اما پس از چند روز آفتاب و گرمای هوا طراوت خود را به دست می آورند، درباره وضعیت این محصول در کشور گفت: همه انبارها مملو از برنج های وارداتی سال های گذشته است. و امسال تولید خوبی داریم بنابراین نیازی به واردات برنج نیست.

افق میهن، جمیل علیزاده شایق – رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن برنج ایران – در گفت وگو با ایسنا، درباره وضعیت برنج در کشور گفت: برداشت برنج به پایان رسیده است. شهریور و حتی مهر ادامه دارد بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سطح زیر کشت برنج در کشور حدود ۷۰۰ هزار هکتار است. برخلاف تصور ما فروردین و اردیبهشت باران نخواهیم داشت بارندگی های خوبی بارید و همین امر باعث شد کشاورزانی که قصد کشت برنج را نداشتند از این کار استقبال کنند. به عنوان مثال خوزستان یکی از استان هایی است که گاهی اوقات باران نمی بارد و در برخی سال ها بارندگی زیادی دارد و امسال از آن سال هایی بود که به دلیل بارندگی های خوب کشاورزان به کشت برنج روی آوردند، به ویژه اینکه کشت برنج در حال انجام است. یک فعالیت اقتصادی برای کشاورزان مقرون به صرفه است و به همین دلیل کشاورزان از آن استقبال می کنند.

وی درباره سطح زیر کشت برنج در کشور نیز گفت: خوشبختانه امسال سطح زیر کشت برنج مناسب است و به دلیل آفتاب داغ در تیر و مرداد تابید، برنج ها از نظر کیفیت و کمیت وضعیت خوبی دارند. بنابراین با توجه به آفتاب گرم تابستان و بارندگی های خوب و افزایش سطح زیرکشت از نظر کیفی و کمی نسبت به سال های گذشته وضعیت خوبی داریم و امسال حداقل ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن خواهیم داشت. برنج سفید، و شاید مقدار تولید حتی بیشتر شود.

علیزاده شایق تصریح کرد: بی نظمی در حوزه بازرگانی برنج باعث شده تا در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برنج بیش از میزان مورد نیاز وارد شود و به نظر من دولت و وزارت بازرگانی در این زمینه زیان کردند و به واردکننده اجازه واردات دادند. هر چقدر برنج بخواهد و از آن به بعد انبارها مملو از برنج وارداتی شده است اما با توجه به پر بودن انبارها و شرایط کمی و کیفی مناسب تولید ما نیازی به واردات برنج نداریم و اگر برنج وارداتی باشد. ، ظلم به ارز محدود کشور و مردم است چرا که این ارز باید در جای مهمتری خرج شود.

وی در خصوص تاثیر بارندگی های نابهنگام در فصل برداشت بر برنج و شالیزارها افزود: در حال حاضر در استان های شمالی بارندگی وجود دارد که به اصطلاح باعث وجین و خواب برنج در فصل برداشت می شود، اما این موضوع نباید باعث نگرانی کشاورزان می شود زیرا پس از چند روز تابش آفتاب، برنج سرزندگی خود را باز می یابد و می تواند محصولات خود را به ما عرضه کند.

رئیس هیئت مدیره و دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به اینکه بخشی از زمین مازندران تغییر کاربری داده و تبدیل به ساخت و ساز شده است، گفت: در ابتدای این مورد باید بگوییم که این تغییر کاربری به هیچ عنوان مورد تایید نیست و متاسفانه دولت نتوانسته از تبدیل زمین جلوگیری کند. اصلاً فرقی نمی کند مساحت این زمین های تغییر یافته کم باشد یا زیاد؟ مهم است که این تغییر کاربری نباید رخ دهد. اما مشکل اینجاست که ما ۷۰۰ هزار هکتار کشت برنج داریم که اگر مثلاً ۱۰۰ برج در آنها ساخته شود، خسارت عمده ای به تولید ما وارد نمی شود و جای نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا